به تازگی در یکی از فروم‌های دارک وب، شاهد انتشار رمز عبور حساب‌های مختلف افراد هستیم که در قالب فایلی بارگزاری شده است. گفته می‌شود که این بزرگترین لیک رمز عبور در تاریخ اینترنت است.

به نظر می‌رسد که وقتش رسیده که رمز حساب‌های مختلفتان را عوض کنید. به تازگی، در یکی از فروم‌های مربوط به هکرها در دارک وب، شاهد انتشار رمز عبور حساب‌های مختلف هستیم که تحت عنوان فایلی به نام rockyou2024.txt پخش شده است. به گفته شرکت تحقیقات امنیتی Cybernews، این فایل حاوی حدود 10 میلیارد رمز عبور مختلف است!

این فایل و این تعداد رمز عبور، از هک‌های مختلف 20 سال پیش تا هک‌های اخیر پیدا و جمع شده است. واضح است که استفاده از رمز عبوری که شباهت به نام کاربری‌تان داشته باشد، امری خطرناک، ناآگاهانه و اشتباه است. با این حال، با وجود منتشر شدن چنین فایلی، حتی اگر در انتخاب رمزهای خود نیز دقت کرده باشید، باز هم حساب‌هایتان در معرض هک شدن از طریق حمله‌های بروت فورس قرار می‌گیرد.

هک رمز عبور

این فایل عظیم، به هکرها اجازه می‌دهد که با نرم‌افزارهای مربوط به بروت فورس، شروع به امتحان کردن تک تک این رمزها با سرعتی بسیار زیاد شوند و در نهایت، به حساب‌های حساس کاربران در وبسایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف دسترسی پیدا کنند و اقدام به سرقت اطلاعات یا حتی منابع مالی مختلف شوند. بدین ترتیب، به تمامی کاربران توصیه می‌شود که فوراً اقدام به تغییر رمز عبورهایشان نمایند زیرا انتشار رمز عبور در این حد و اندازه، قطعاً خطر هک شدنتان را بالا می‌برد.

علاوه بر تغییر رمزهای حساب‌های مختلفتان، توصیه می‌شود در هر جایی که امکانش را به شما داده، حتماً تایید دو مرحله‌ای حساب را فعال کنید. بدین ترتیب، حتی اگر کسی به رمز عبور و نام کاربریتان نیز دسترسی داشته باشد، باز هم نمی‌تواند وارد حساب شود زیرا باید از طریق دستگاهی دیگر و به روشی دیگر، از یک تاییدیه نهایی نیز گذر کند. اگر امکانش میسر باشد، استفاده از تایید دو مرحله‌ای سخت‌افزاری بسیار بهتر از نرم‌افزاری است زیرا برای مثال، هکرها ممکن است به ایمیل‌تان نیز دسترسی داشته باشند و از این طریق، بتوانند از این لایه امنیتی نیز به راحتی گذر کنند.

برای تغییر و مدیریت رمزهایتان، می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگان یا پولی که در این زمینه وجود دارند نیز استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شما امکان تغییر سریع رمز عبور حساب‌های مختلف را داده و حتی خود می‌تواند رمز عبورهایی امن و قدرتمند به شما پیشنهاد کند.