یک منبع آگاه خبری اعلام کرده‌است تمامی مدل‌های پیکسل 9، صرف‌نظر‌ از ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی، به‌جای استاندارد سریع‌تر UFS 4.0، از استاندارد کندتر UFS 3.1 استفاده می‌کنند.

گوگل در‌جریان معرفی رسمی Pixel 9، عامدانه از ذکر بسیاری از مشخصات سخت‌افزاری مدل‌ها خودداری کرد. این تصمیم هوشمندانه احتمالاً به‌دلیل استفاده از حافظه UFS 3.1 به‌جای UFS 4.0 در پرچم‌داران جدید است. اگر مشتریان پیش از خرید از این موضوع مطلع می‌شدند، احتمالا واکنش منفی نشان می‌دادند که می‌توانست کمپانی را با نارضایتی گسترده مواجه کند و به‌کاهش قابل‌توجه فروش و خدشه‌دار شدن اعتبار گوگل منجر شود، زیرا انتظار می‌رود پرچم‌داران جدیدترین فناوری‌های روز را در خود جای دهند.

استفاده از حافظه UFS 3.1 معمولاً در گوشی‌های هوشمند میان‌رده با هدف کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد، در‌مقابل پرچم‌داران اندرویدی به‌طور معمول از استانداردهای سریع‌تر بهره می‌برند. بنابراین، تصمیم گوگل برای استفاده از این استاندارد در Pixel 9، آن هم در شرایطی که رقبای اصلی‌اش به‌سمت UFS 4.0 حرکت کرده‌اند، قطعاً تعجب‌برانگیز است. با‌‌ وجود این, اگرچه انتظار می‌رود پرچم‌داران از جدیدترین فناوری‌ها بهره‌مند باشند، اما به‌دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، این موضوع لزوماً نباید به‌عنوان یک عامل منفی قطعی در تصمیم‌گیری برای خرید Pixel 9 تلقی شود.

memory

شایعات پیرامون این موضوع، توجه Android Authority را به‌خود جلب کرد و این وب‌سایت تصمیم گرفت مستقیماً از گوگل در این مورد سوال کند. متأسفانه، این غول فناوری تأیید کرد که حتی در نسخه‌های ذخیره‌سازی بالاتر پیکسل 9 نیز، کاربران سرعت‌های فراتر از استاندارد حافظه UFS 3.1 را تجربه نخواهند کرد. تست‌های انجام‌شده توسط این نشریه نشان می‌دهد سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی و تصادفی در Pixel 9 و Pixel 9 Pro XL در مقایسه با رقبایی که به UFS 4.0 مجهز شده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر است.

مدل گوشینرخ خواندن ترتیبی (مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن ترتیبی (مگابایت‌برثانیه)نرخ خواندن تصادفی (مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن تصادفی (مگابایت‌برثانیه)
Google Pixel 9 [UFS 3.1]9802142932
Google Pixel 9 Pro XL [UFS 3.1]9113573031
ASUS Zenfone 11 Ultra [UFS 4.0]213011303945
Vivo X100 Ultra [UFS 4.0]16209523865

مدل پایه Pixel 9 حداکثر سرعت 980 مگابایت‌بر‌ثانیه را در خواندن و نوشتن اطلاعات ارائه می‌دهد، در مقابل Pixel 9 Pro XL می‌تواند به سرعت 911 مگابایت‌بر‌ثانیه دست یابد. در مقایسه، Zenfone 11 Ultra که به‌حافظه UFS 4.0 مجهز است، طبق بررسی‌های Android Authority، به‌سرعت خیره‌کننده 2130 مگابایت‌بر‌ثانیه می‌رسد که بیش از دو برابر سریع‌تر از UFS 3.1 است. این اختلاف فاحش در سرعت می‌تواند به‌عنوان یک عامل منفی مهم در تصمیم‌گیری برای خرید Pixel 9 تلقی شود، اما در‌ادامه به‌دلایلی پرداخته می‌شود که نشان می‌دهد این موضوع لزوماً نباید به‌عنوان یک عامل بازدارنده قطعی در‌نظر گرفته شود.

در عمل، تفاوت سرعت بین UFS 3.1 و UFS 4.0 در استفاده روزمره و حتی در ضبط ویدیوهای با کیفیت بالا، چندان محسوس نخواهد بود. این امر به‌دلیل استفاده از الگوریتم‌های فشرده‌سازی ویدیو در گوشی‌های هوشمند است که نیاز به‌سرعت نوشتن بالا را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. بنابراین، Pixel 9 با حافظه UFS 3.1 خود، به‌راحتی قادر به‌ضبط ویدیوهای 8K با نرخ 60 فریم‌بر‌ثانیه خواهد بود، بدون اینکه نیازی به سرعت بالای UFS 4.0 داشته باشد. در واقع، UFS 3.1 همچنان قادر به‌ارائه عملکردی روان و سریع در اکثر سناریوهای استفاده روزمره است و تنها در انتقال حجم عظیمی از داده‌ها، مانند انتقال فایل‌های بزرگ به‌یک لپ‌تاپ، تفاوت سرعت UFS 4.0 به‌وضوح احساس خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، مدل هوش مصنوعی قدرتمند گوگل تضمین می‌کند که فشرده‌سازی ویدیو تأثیری بر کیفیت تصویر نخواهد گذاشت و پردازنده Tensor G4 به‌احتمال زیاد ویدیوهایی واضح و شفاف را ارائه خواهد داد. با این حال، نمی‌توان مزایای فناوری UFS 4.0، از جمله سرعت بالا، مصرف انرژی پایین‌تر و اندازه فیزیکی کوچک‌تر نسبت به UFS 3.1 را نادیده گرفت. با این وجود، حتی با وجود تصمیم گوگل برای استفاده از استاندارد ذخیره‌سازی کندتر در Pixel 9، اگر در استفاده روزمره از این دستگاه‌ها افت عملکردی مشاهده نشود، این موضوع تفاوت چندانی در‌تجربه کاربری ایجاد نخواهد کرد.