یکی از مهندسان حوزه سخت‌افزارهای آزمایشی به نام کِن پیلونل توانسته از طریق متصل کردن یک کانکتور سیمی با درگاه USB-C به AirPods اپل، نیاز این هدفون بی‌سیم به کیس شارژ را دور بزند و یک رابط اتصال AirPods به USB-C را طراحی کند. تعمیر پذیری قطعات الکترونیکی یکی از مهم‌ترین پارامترهای امتیازدهی به آنهاست.

یکی از مزیت‌های رقابتی کمپانی‌هایی همچون سامسونگ و نوکیا در این است که دستگاه‌هایشان بسیار تعمیر پذیرند و در صورت خرابی، می‌توان تا چند سال دیگر از آنها استفاده نمود. اما واقعیت این است که هدفون‌های AirPods اپل اصولا برای تعمیر شدن طراحی نشده‌اند، چراکه قطعات داخلی آنها در بازار آزاد وجود ندارد.

جالب این است که سه باتری به کار رفته در این دستگاه (دو تا روی گوشی‌ها و یکی روی کیس شارژ) بعد از چند سال افت می‌کنند و ظرفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. این موضوع باعث شده تا AirPodهای اپل با وجود کیفیت بالا، عملا به دستگاه‌های یکبار مصرفی تبدیل شوند که در صورت خراب شدن بعد از مهلت گارانتی باید آنها را دور انداخت.

جدیدترین پروژه پیلونل که طی آن توانسته یک کانتور سیمی را به AirPods اضافه کند، با این هدف صورت گرفته که کاربران را نسبت به مشکلات تعمیر پذیری هدفون‌های اپل آگاه کند و آنها را ترغیب نماید تا به جای خریدن هدفون‌های بی‌سیم گران‌قیمت، به استفاده از هدفون‌های سیمی باکیفیت روی بیاورند.

پیلونل در سال گذشته هم پروژه مشابهی را روی کانکتور لایتنینگ اپل پیاده‌سازی کرده بود تا مشکل جدی تعمیر پذیری آن را برای کاربران روشن کند. او همچنین پروژه‌های روشنگرانه دیگری را برای کاربران محصولات اپل به انجام رسانده و توانسته پورت USB-C را به AirPods، AirPods Pro و iPhone X اضافه کند. هدف اصلی پیلونل از صورت دادن این پروژه‌ها، انتقاد از سیاست‌های اپل در تولید محصولاتی است که با قیمتی گزاف به دست کاربرانش می‌رساند اما در عمل طول عمر آنها را محدود نگه می‌دارد.

خبر مرتبط: عرضه AirPods Pro 2 (2023) با درگاه USB-C در تابستان امسال