کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به‌تازگی مصوبه‌ای را تصویب کرده است که بر اساس آن، انجام تماس‌های تلفنی با هدف تبلیغات ممنوع اعلام شده است.

براساس گزارش زومیت، مصوبه که در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال جاری به تصویب رسیده و لازم‌الاجرا است، «مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی» نام دارد و در ماده ۲ آن هرگونه ارائه خدمات صوتی تبلیغاتی ممنوع اعلام شده است.

به موجب این مصوبه، تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی موظف شده‌اند سامانه‌ای راه‌اندازی کنند که بتواند تماس‌های تبلیغاتی ناخواسته را شناسایی و از ورود آنها به شبکه جلوگیری کند. در تعریف محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی آمده است: «هرگونه محتوای صوتی که به‌صورت خودکار یا غیرخودکار توسط مشترک یک اپراتور با هدف تبلیغ محصول یا خدمات، برای مشترکین همان اپراتور یا سایر اپراتورها ارسال شود.»

تماس تلفنی تبلیغاتی

لازم به ذکر است که پیش از این نیز، در شهریور ماه ۱۴۰۲، وزیر ارتباطات وقت، عیسی زارع‌پور، با انتقاد از تماس‌های تبلیغاتی، این اقدام را تخلف دانسته و دستور برخورد با متخلفان را صادر کرده بود. با وجود تصویب این مقررات و ابراز نارضایتی‌های گسترده از تماس‌های تبلیغاتی، ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی همچنان به عنوان یکی از معضلاتی که موجب آزار مشترکان می‌شود، پابرجا است.