باوجود تلاش‌های اپل برای جذب توسعه‌دهندگان بزرگ بازی به iOS، به نظر می‌رسد کاربران آیفون و آیپد تمایلی به تجربه‌ بازی‌های AAA روی گوشی‌هایشان ندارند.

با معرفی آیفون ۱۵ پرو و تراشه‌ی A17 Bionic که از رهگیری پرتو سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند، اپل تلاش کرد تا توسعه‌دهندگان بزرگ بازی را برای عرضه‌ی عناوین خود روی iOS ترغیب کند. بازی‌های تراز اول مانند «رزیدنت ایول ۸» و «فرقه‌ی برادری اساسینز: میراژ» اکنون در اپ استور در دسترس هستند، اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که این عناوین با استقبال چندانی از سوی کاربران آیفون و آیپد مواجه نشده‌اند.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده ازسوی‌ وب‌سایت MobileGamer.biz، نشان می‌دهد تقاضا برای بازی‌های AAA (بازی‌های کنسول‌های خانگی) روی دستگاه‌های موبایل به اندازه‌ انتظارات بالا نیست. گزارش‌ها اشاره می‌کند بازی‌های ساخته‌شده برای iOS با شکست تجاری مواجه شده‌اند و اپل احتمالا با هدف تبلیغ قدرت سخت‌افزاری جدیدترین پرچمدارانش، کمپانی‌هایی مانند یوبی‌سافت و کپکام را برای پورت کردن عناوین‌شان به آیفون راضی کرده‌است.

Appfigures می‌گوید بازی Assassin’s Creed Mirage از زمان عرضه‌ درتاریخ 6 ژوئن، بیش از 123 هزار بار دانلود شده‌است؛ با‌این‌حال، تا هفته‌ گذشته، کمتر از 3 هزار نفر برای اجرای بازی 49.99 دلار پرداخت کرده‌اند؛ همچنین، این گزارش می‌گوید میانگین دانلود روزانه‌ بازی زیر 3 هزار بار رسیده و این ارقام در‌مقایسه‌با بازی‌های رایگان موبایل بسیار ناچیز است. برای مقایسه، بازی اختصاصی Assassin’s Creed Rebellion برای پلتفرم موبایل در مدت‌زمان مشابه پس‌از عرضه‌، تقریبا دو میلیون دانلود دارد و درآمد ناخالص آن 612 درصد بالاتر از Assassin’s Creed Mirage بود.

آمار دانلود بازی‌های AAA در گوشی‌های آیفون

علاوه‌براین «رزیدنت ایول 4» که در دسامبر 2023 میلادی برای iOS منتشر شد، نیز با تعداد دانلود پایین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این بازی 357 هزار بار نصب شده، اما تنها 7 هزار نفر برای باز کردن اشتراک کامل بازی 29.99 دلار پرداخت کرده‌اند؛ درخصوص «رزیدنت ایول 8» هم، حدود 5750 نفر برای بازی کامل 15.99 دلار هزینه کردند.

مدیر بخش محتوای Appmagic، آندری زوبوف، براین‌باوراست که کاربران گوشی‌های هوشمند بازی‌های معمولی موبایل را ترجیح می‌دهند، زیرا این بازی‌ها معمولا با درنظر گرفتن کنترل‌های لمسی ساخته شده‌اند و برای مدت‌زمان کوتاه‌تر مناسب هستند.

زوبوف می‌گوید: «با نگاهی به‌بهترین بازی‌های اشتراکی موبایل، می‌بینیم بسیاری از آن‌ها در اصل عناوین مستقل هستند؛ این بازی‌ها به‌طور معمول دارای کنترل‌های ساده‌تری هستند. اولویت آن‌ها ارائه‌ سبک هنری منحصربه‌فرد به‌جای گرافیک‌های ‌بالا است و برای اجرای بازی با مدت‌زمان کوتاه‌تر مناسب هستند. همچنین، او می‌گوید بازی‌های رایگان موبایل از چنین ویژگی‌هایی پشتیبانی می‌کنند».

عرضه بازی‌های AAA در گوشی‌های آیفون شکست خورد

عناوین AAA با کنترلرهای بازی طراحی شده‌اند و کنترل‌های لمسی اغلب ضعیف و ناخوشایند هستند؛ همچنین باید توجه داشته باشیم که حتی بزرگ‌ترین گوشی‌های آیفون هم برای اجرای بازی‌های پیشرفته، صفحه‌ نمایشگر کوچکی دارد که باعث می‌شود تجربه‌ گیمینگ برای پلیرها جذابیت کمتری داشته باشد.

ازسوی‌دیگر، محدودیت‌های سخت‌افزاری برای اجرای بازی‌های AAA از دلایل کاربران محسوب می‌شود؛ درحال‌حاضر، جدیدترین مدل‌های آیفون 15 پرو و ​​15 پرو مکس با تراشه سیلیکونی A17 Pro از بازی‌های ویدئویی گرافیک بالا پشتیبانی می‌کنند. درخصوص آیپدها نیز باید گفت این بازی‌ها فقط روی مدل‌هایی با تراشه M1 یا نسل جدید اجرا می‌شوند؛ ازاین‌سو، تعداد افرادی که می‌توانند این بازی‌ها را روی سیستم‌عامل iOS خریداری کنند، محدود می‌کند.

درنهایت، باید خاطرنشان کرد بازی‌های ویدئویی AAA بسیار گران‌تر ازآن چیزی هستند که کاربران گوشی‌های هوشمند برای بازی‌های موبایل هزینه می‌کنند؛ برهمین‌اساس، این‌موضوع باعث می‌شود تا عده‌ای از خرید آن‌ها صرف‌نظر کنند. باوجوداینکه دیدن بازی‌های محبوب سال 2023 روی گوشی‌های آیفون جالب است، به نظر نمی‌رسد کاربران درشرایط کنونی علاقه‌ا‌ی به دانلود و نصب نشان دهند.