امروز شاهد منتشر شدن تصاویر میکروسکوپی تراشه A18 و A18 پرو هستیم که جزئیات طراحی و تفاوت‌های ظاهری آنان را به نمایش می‌گذارد.

امسال شرکت اپل با عرضه سری گوشی‌های آیفون 16، از نسل دوم تراشه‌های سه نانومتری خود، یعنی A18 و A18 پرو پرده برداشت که بهبودهایی واضح در مقایسه با تراشه A17 پرو نسل قبل به خود دیده بود. هردوی این تراشه‌های جدید شش هسته‌ای هستند اما تصاویر رنگی جدید از مقایسه آنان نشان می‌دهد که ساختار قرارگیری خوشه‌ها در این دو قطعه، کاملاً متفاوت هستند.

تصاویر میکروسکوپی تراشه A18

یکی از فعالان حوزه تکنولوژی، یعنی Chipwise موفق شد بررسی دفیق و پر جزئیات به کمک تصاویر میکروسکوپی تراشه A18 و A18 پرو برای کاربران ارائه دهد. بر روی کاغذ، این دو قطعه تفاوت‌هایی مهم دارند اما حال با بررسی جزئیات دقیق این دو، به اطلاعات جدیدی دست یافتیم. یکی از بهترین نقاط قوت این دو تراشه، استفاده از جدیدترین تکنولوژی شرکت TSMC برای تولید انبوه است که با نام Integrated Fan-Out Package-on-Package یا به اختصار InFO-PoP شناخته می‌شود.

تکنولوژی تنظیم و طراحی جدید شرکت TSMC، اجازه می‌دهد که DRAM مستقیماً بر روی تراشه قرار بگیرد و تراکم بیشتری بر روی لایه‌های Redistribution این تراشه اعمال می‌کند. به طور خلاصه، این تکنولوژی باعث می‌شود اندازه تراشه‌ها کم اما در حین حال، وضعیت خنک‌کنندگی و برق‌رسانی به آن بسیار بهتر شود. از طرف دیگر، استفاده از این ویژگی باعث می‌شود انعطاف‌پذیری بیشتری برای شرکت اپل به وجود بیاید زیرا قرارگیری پکیج DRAM مستقیم بر روی تراشه، می‌تواند به راحتی تعویض شود و کاربر را دچار مشکل نکند.

در نگاهی به تصاویر میکروسکوپی تراشه A18 و A18 پرو، می‌توانیم هسته اضافی کارت گرافیک که بر روی A18 پرو درج شده است را به صورت واضح ببینیم. اگر بررسی‌ها درست باشند، این هسته در قسمت بالا اما کمی متمایل به سمت چپ دیده می‌شود. متاسفانه در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، خوشه‌های مربوط به پردازنده، گرافیک و واحد پردازش هوش مصنوعی مشخص نشده‌اند و نمی‌توانیم ظاهر این بخش‌ها را به صورت دقیق ببینیم. احتمالاً در تصاویر بیشتر، این بخش‌ها نیز به نوعی هایلایت خواهند شد که راحت‌تر قابل مشاهده باشند.

به طور قطع افراد خبره و متخصص در زمینه تکنولوژی، با نگاه به این تصاویر می‌توانند خوشه‌های مختلف سخت‌افزاری آن را شناسایی و بررسی کنند. جالب است بدانید چندی پیش، تصاویر میکروسکوپی از مقایسه دو تراشه سری M4 اپل و اسنپ‌دراگون X الیت به اشتراک گذاشته شد که تفاوت‌های واضح این دو قطعه و محل قرارگیری اجزای مختلف بر روی آنان را به نمایش می‌گذارد. فراگیری این تصاویر، به درک بهتر از سخت‌افزار گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های امروزی توسط کاربر، کمک شایانی می‌کند.