مسئولان اپراتور دوم می‌گویند که برای خرید و فروش سیم‌کارت رند ایرانسل مالیات درنظر گرفته شده که وجه آن به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود.

با آغاز روند مزایده برای فروش سیم‌کارت رند ایرانسل از سوی این شرکت، مسئولان اپراتور مذکور درمورد فرآیند معاملاتی که دراین زمینه صورت می‌گیرد توضیحاتی ارائه داده‌اند. باتوجه به اینکه این سیم‌کارت‌ها گاهی با رقم قابل توجهی (به عنوان مثال تا ۲۰۰ میلیون تومان) به‌فروش می‌روند، حالا مسئولان این شرکت سازوکار مالیاتی که به‌این معاملات تعلق می‌گیرد را به این شرح بیان کرده‌اند که برای خریدار سهم مالیات بر ارزش افزوده، روی قیمت سیم‌کارت رند ایرانسل لحاظ می‌شود و شرکت نیز سهم مالیات بر درآمد را از محل فروش این سیم‌کارت‌ها دریافت و در پایان سال، اپراتور به‌عنوان مودی مالیاتی، پس از محاسبه سودو زیان، مالیات تعلق گرفته را در وجه سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کند.
این شرکت همچنین اعلام کرد که صورت حساب‌های مالیاتی ۱۴۰۱ برای این شرکت صادر شده و پس از بررسی‌ها، تعیین مالیات برای سال ۱۴۰۲ نیز انجام می‌شود که شرکت عینا آن را به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کند.

همچنین این اپراتور با قانونی خواندن ایجاد بازار برای سیم‌کارت رند ایرانسل و دیگر اپراتورها، مسئولیت نظارت بر خریدوفروش و این بازار را برعهده سازمان رگولاتوری کشور دانسته و تنها راه عرضه عادلانه سیم‌کارت رند را انجام مزایده اعلام کرد. براین اساس قیمت نهایی این سیم‌کارت‌ها نیز از سوی خریداران مشخص می‌شود که تعیین کننده میزان منفعت شرکت‌های ارتباطی و دولت نیز به‌شمار می‌آید.

گفتنی است که سیم‌کارت‌های ایرانسل به دو دسته دائمی و اعتباری تقسیم شده و هردو گروه نیز دارای سیم‌کارت‌های رند هستند. از سوی دیگر سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل که خود به سه دسته برنزی، نقره‌ای و طلایی تقسیم می‌شوند، قابلیت تبدیل به سیم‌کارت دائمی را دارند که راه آن شماره‌گیری کددستوری #70* و پرداخت هزینه تبدیل است.
لازم به‌ذکر است که اپراتورها مدعی هستند که استفاده از سیم‌کارت‌های رند مزایایی مانند ماندگاری در ذهن، تاثیر در شناخته شدن به‌عنوان برند و تاثیر در شناخته شدن به‌عنوان افراد خاص را به‌همراه دارد.