شرکت لنوو اعلام کرد که ۸۰ درصد از دستگاه‌های این شرکت تا سال ۲۰۲۵ قابلیت تعمیر توسط کاربران را خواهند داشت.

لوکا روسی، معاون ارشد لنوو و مدیر smart device در انجمن Canalys EMEA 2023 سخنرانی و اعلام کرد که تاسال ۲۰۵۰ تولیدات این شرکت هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. همچنین گزارش شده که ۸۰ درصد محصولات لنوو تا سال ۲۰۲۵ قابل تعمیر خواهند بود که با استقبال مخاطبان روبرو شد. در حقیقت منظور از قابل تعمیر بودن این است که خود کاربران بتوانند با تهیه راهنما و قطعات خراب شده، دستگاه را تعمیر کنند.

بازیافت نشدن قطعات دستگاه‌های الکترونیکی باعث بالا رفتن میزان زباله‌های الکترونیکی و در ادامه آن افزایش نگرانی‌ها در سطح جهان شده است. براساس آمار، ۵۳.۶ میلیون تن زباله الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ در جهان تولید شد که تا پایان ۲۰۳۰ به ۷۴.۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت. این دست از زباله به‌دلیل مواد شیمیایی به‌کار رفته در آن نه‌تنها برای محیط گیاهی مضر است، بلکه به انسان‌ها و حیوانات هم آسیب می‌رساند.

تعمیر-لب-تاب-لونو

یکی از موثرترین روش‌های کاهش زباله الکترونیکی، تولید دستگاه‌ها با قابلیت تعمیرپذیری بیشتر است، زیرا به‌جای اینکه کلا دستگاه آسیب دیده را جایگزین کرد، می‌توان فقط بخشی که آسیب دیده را تعویض کرد. این روش نه‌تنها زباله را کاهش می‌دهد، بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف منابع و انرژی برای ساخت دستگاه‌های جدید‌تر می‌شود.

تعهد لنوو به قابل تعمیر کردن ۸۰ درصد از دستگاه‌ها تا سال ۲۰۲۵ قدم بزرگی به‌سمت کاهش زباله‌های الکترونیکی است، البته این شرکت پیش از این هم در این زمینه اقدامات مفیدی انجام داده بود. مثلا برخی از دستگاه‌های این شرکت امتیاز تعمیرپذیری بسیار بالایی از وب‌سایت iFixit دریافت کرده بود. یکی از بارزترین دستگاه‌ها در این زمینه، لپ‌تاپ ThinkPad X1 Carbon است که موفق شد نمره ۱۰ از ۱۰ را به‌دست بیاورد و تعمیرپذیری بسیار بالایی دارد.

برای دست‌یابی به هدف ۸۰ درصدی، لنوو باید از طراحی ساده‌تر و قطعات استاندارد بیشتری در محصولاتش بهره ببرد. همچنین شرکت لنوو به‌زودی راهنمای تعمیر را در محصولاتش قرار می‌دهد و قطعات تعمیر را به‌صورت جداگانه به فروش می‌رساند.

اخبار مرتبط: