گزارش‌ها نشان می‌دهد ناسا و کمپانی آی‌بی‌ام در حال ساخت اپلیکیشن هواشناسی مجهز به هوش مصنوعی هستند که قادر به پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا و شناسایی شرایط مساعد برای جلوگیری از آتش سوزی است.

طی سال‌های اخیر فناوری هوش مصنوعی به‌صورت فراگیر توسط شرکت‌های مختلف در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این‌بار ناسا و آی‌بی‌ام برای ساخت یک مدل پایه هوش مصنوعی برای کاربردهای آب و هوایی با یکدیگر همکاری کردند. این دو کمپانی در ساخت این اپلیکشن قصد دارند از دانش و مهارت‌های مربوطه در زمینه‌ علوم زمین‌شناسی و فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند.

در حال‌حاضر مدل‌های مدرن هوش مصنوعی مانند GraphCast و Fourcastnet پیش‌بینی‌ آب‌وهوا را سریع‌تر از مدل‌های سنتی انجام می‌دهند. با این حال آی‌بی‌ام اعلام کرد که این نسخه‌ها شبیه‌سازهای هوش مصنوعی هستند و مدل‌های پایه محسوب نمی‌شوند. مدل‌های پایه فناوری‌‌هایی هستند که برنامه‌های هوش مصنوعی مولد را تقویت می‌کنند. شبیه‌سازهای هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی آب و هوا را بر اساس مجموعه‌ای از داده‌های آموزشی انجام دهد و قابلیت بیشتری ندارد. کمپانی آی‌بی‌ام اشاره می‌کند این شبیه‌سازها نمی‌تواند شرایط موجود در فیزیک را برای پیش بینی آب‌وهوا رمزگذاری کند.

 اپلیکیشن هواشناسی ناسا

ناسا و آی‌بی‌ام اپلیکیشن هواشناسی مجهز به هوش مصنوعی خود را با قابلیت‌های ویژه‌ ارائه می‌دهند. اولین قابلیت مدل پایه در مقایسه با مدل‌های فعلی، قابلیت دسترسی بیشتر، نتیجه‌گیری سریع‌تر و پشتیبانی داده‌های متنوع است. ویژگی اصلی دیگر، بهبود دقت پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوایی است. از دیگر مشخصات آن شامل پیش‌بینی پدیده‌های هواشناسی، تحلیل اطلاعات بر اساس داده‌ها و پیش‌بینی شرایط نامساعد در زمان پرواز در وضعیت بد هوایی و نیز آتش‌سوزی‌ در جنگل است.

بر اساس اطلاعات، ناسا و آی‌بی‌ام امسال در ماه مه مدل پایه دیگری را ارائه کردند که از داده‌های موجود در ماهواره‌های ناسا برای هوش جغرافیایی استفاده می‌کند و بزرگترین نسخه در پلتفرم هوش مصنوعی Hugging Face محسوب می‌شود. در حال حاضر از این نسخه برای بررسی کاشت و رشد درختان در مناطق کم آب کنیا استفاده شده است که با هدف کاشت درختان بیشتر و رفع مشکل کم آبی انجام می‌شود. همچنین برای شناسایی جزایر گرم در امارات متحده عربی نیز از این پلتفرم استفاده شده است.

نظر شما چیست؟ آیا این اپلیکیشن مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند تحولی بزرگ در پیش‌بینی آب و هوا و شرایط جغرافیایی ایجاد کند یا خیر؟

خبر مرتبط: با اپلیکیشن جدید ناسا ایستگاه فضایی را رصد کنید