شرکت متا در بیانیه‌ای اعلام کرده که در طی آپدیت‌هایی که برای عرضه در ماه آینده برنامه‌ریزی شده‌اند، قرار است از امکانات هوش مصنوعی Meta Quest، هدست واقعیت مجازی خود پرده بردارد. بدین ترتیب، شرکت متا در این زمینه از اپل جلو افتاد و گوی سبقت را ربود.

با اعلام متا، باید به زودی شاهد امکانات هوش مصنوعی که در عینک هوشمند Ray-Ban لحاظ شده‌اند، بر روی هدست Meta Quest باشیم. البته در گام اول، این ویژگی‌ها آزمایشی خواهند بود. واضح است که متا در این راستا از شرکت اپل جلو افتاده است زیرا چندی پیش خبری منتشر شد که Apple Intelligence یا همان ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل، قرار نیست در سال جاری برای هدست این شرکت یعنی ویژن پرو در دسترس قرار بگیرد و حتی ممکن است به طور کلی این قابلیت‌ها برای هدست مذکور عرضه نشوند!

اوایل ماه جاری، جان گروبر اعلام کرد که هوش مصنوعی هرگز به هدست ویژن پرو نمی‌آید زیرا این دستگاه توان کافی برای پردازش AI را ندارد. وی عنوان کرد: «مسئله‌ای غیرقابل انتظار این است که هدست ویژن پرو، علی‌رغم داشتن تراشه قدرتمند M2 توان پشتیبانی از هوش مصنوعی را نخواهد داشت. این دستگاه تا به این لحظه استفاده کاملی از Neural Engine تراشه M2 می‌کند تا بتواند پردازش‌های مختلفی در دنیای واقعی انجام دهد و به راحتی دستورات کاربر را اجرایی کند». بدین ترتیب، پردازنده این دستگاه، فضای بیشتری برای پردازش چیزی چون هوش مصنوعی ندارد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی Meta Quest از ویژن پرو پیشی گرفت

از طرف دیگر، مارک گرمن از نشریه بلومبرگ، ادعایی کاملاً متضاد با جان گروبر را منتشر کرد. وی ذکر کرد که قابلیت‌های هوش مصنوعی ویژن پرو برای عرضه در سال آینده برنامه‌ریزی شده و در دسترس قرار خواهند گرفت. به هر حال، واضح است که کاربران این هدست گران‌قیمت، در سال 2024 نباید انتظار تجربه هیچکدام از قابلیت‌های هوش مصنوعی را داشته باشند.

از طرف دیگر، شرکت متا عملکردی خوب در این راستا دارد. این شرکت در ابتدا برای عینک هوشمند Ray-Ban ویژگی‌های AI را فعال کرد و حال کاربران باید منتظر امکانات هوش مصنوعی Meta Quest در آینده‌ای نزدیک باشند. به گزارش Engadget، آپدیت اضافه کردن هوش مصنوعی به این هدست، در ابتدا محدود به آمریکای شمالی خواهد بود و فقط کاربران کانادا و ایالات متحده از آن بهره‌مند خواهند شد.

یکی از ویژگی‌های هیجان انگیزی که برای هدست Meta Quest در دسترس قرار می‌گیرد، Meta AI with Vision نام دارد. از طریق این ویژگی، شما در حالی که مشغول کار دیگری با هدست خود هستید، از طریق Passthrough می‌توانید محیط اطراف خود را دیده و از دستیار هوش مصنوعی در مورد چیزهایی که می‌بینید سوال کنید. باید تا پایان ماه آگوست و منتشر شدن امکانات هوش مصنوعی Meta Quest منتظر ماند تا بتوان قضاوتی در مورد کارایی آنان به میان آورد.