سامسونگ در سال گذشته تصمیم گرفت تا استفاده از تراشه‌های اگزینوس روی گوشی‌های پرچمدار خود را متوقف کند. به همین خاطر هم هست که این کمپانی پرچمداران امسال خود را با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 روانه بازار کرده و تصمیم دارد حداقل تا گلکسی S24 به استفاده از تراشه‌های کوالکام ادامه دهد. ولی طبق اخبار جدید، به نظر می‌آید تراشه اگزینوس 2500 در حال تولید است که در ادامه خبر اطلاعات بیشتری از آن بخوانید.

با توجه به اینکه سامسونگ قصد دارد در این فرصت تراشه‌های اختصاصی اگزینوس خودش را بهبود بخشیده و آنها را به بازار بازگرداند. برخلاف گزارش‌های قبلی، این شرکت نیتی برای بازسازی کامل دپارتمان توسعه تراشه‌های اگزینوس ندارد، بلکه تصمیم گرفته تا با نوعی سافت ریبوت مشکلات این تراشه‌ها را حل کرده و دوباره از سال 2025 آن‌ها را به چرخه تولید و مصرف بازگرداند. از این رو سامسونگ در حال آماده‌سازی برای اعمال تغییراتی گسترده‌ در ساختار تراشه نسل آینده اگزینوس 2500 است.

مشهودترین نشانه بازگشت زودهنگام تراشه‌های اگزینوس نیز به تازگی منتشر شده است. جایی که سامسونگ قرارداد همکاری خود با شرکت AMD را تمدید کرد تا از پردازنده‌های گرافیکی RDNA این شرکت روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند. این اتفاق کمی تعجب‌برانگیز بود، چراکه تراشه‌ ناامید کننده اگزینوس 2200 از پردازنده گرافیکی Xclipse 920 ای‌ام‌دی با ساختار RDNA2 استفاده می‌کرد. البته سامسونگ هیچ‌وقت AMD را به‌خاطر ضعف تراشه‌اش سرزنش نکرد و به همکاری خود با این شرکت ادامه داد. بنابراین این طور که به نظر می‌رسد تراشه آینده اگزینوس 2500 هم از پردازنده گرافیکی پیشرفته‌تر AMD استفاده خواهد کرد.

به گفته منابع خبری، تراشه اگزینوس 2500 که با نام "تراشه رویایی" هم شناخته می‌شود، سرنوشت این برند را تعیین خواهد کرد. گرچه خبر تمرکز سامسونگ روی توسعه این تراشه رویایی بسیار هیجان‌انگیز است اما حداقل تا چند سال آینده شاهد عرضه آن نخواهیم بود. طبق گزارش‌ها، تراشه آینده اگزینوس 2500 بعد از عرضه تراشه اگزینوس 2400 روانه بازار خواهد شد. هرچند هنوز خبری از تاریخ عرضه اگزینوس 2400 در دست نیست، اما با توجه به اینکه احتمالا همین امسال شاهد عرضه اگزینوس 2300 باشیم، بعید نیست که اگزینوس 2400 در سال آینده عرضه شود. این به معنای آن است که سامسونگ تا گلکسی S24 همچنان به استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون ادامه خواهد داد.

چیپست اگزینوس سامسونگ روی برد

تراشه اگزینوس 2500 هر زمان که وارد بازار شود، قطعا به یکی از رقیبان جدی برای تراشه‌های موبایلی دیگر تبدیل خواهد شد. گرچه ضعف تراشه‌های اگزینوس در سال‌های گذشته باعث شده تا خیلی از کاربران از به کار بردن تراشه‌های باکیفیت اسنپدراگون روی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ خوشحال شوند. با این وجود به نظر نمی‌رسد که سامسونگ قصدی برای همکاری طولانی مدت با کوالکام داشته باشد و تصمیم دارد به استفاده از تراشه‌های اختصاصی خودش بازگردد.

مشخصات تراشه اگزینوس 2300 می‌تواند اطلاعات زیادی از نسخه‌های آینده این تراشه‌ در اختیار ما قرار دهد. اگزینوس 2300 از اواخر سال گذشته میلادی آماده عرضه بود، اما سامسونگ در حرکتی غیرمنتظره اعلام کرد که تصمیم گرفته استفاده از آن را کنار بگذارد. در عوض گوشی‌های پرچمدار بعدی خود را با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 روانه بازار کند.
پردازنده مرکزی اگزینوس 2300 از 9 هسته با طراحی 1 + 4 + 4 بهره می‌برد که این طراحی کمی غیرعادی اما جالب است. چون این اولین باری است که می‌بینم یک تراشه موبایلی پا را فراتر از ترکیب 8 هسته‌ای معمول می‌گذارد. چند سال پیش شرکت مدیاتک هم سعی کرده بود یک تراشه 9 هسته‌ای برای گوشی‌های پرچمدار تولید کند اما با شکست مواجه شده‌ بود.

با توجه به متوقف شدن برنامه توسعه اگزینوس 2300، احتمالا سامسونگ هم در طراحی یک تراشه 9 هسته‌ای ناکام مانده است. حال باید حداقل تا 2025 صبر کنیم و ببینیم که سامسونگ برای طرحی و ارتقای تراشه مورد انتظار اگزینوس 2500 چه برنامه‌ای دارد.