شرکت متا از ۲ ابزار هوش مصنوعی جدید Emu Edit و Emu Video رونمایی کرد که قابلیت ویرایش عکس و فیلم را در اختیار کاربران اینستاگرام و فیس‌بوک قرار می‌دهند.

امروزه نام هوش مصنوعی در اخبار تکنولوژی مدام شنیده می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند در قالب‌های مختلف و با کارایی‌های متفاوت عرضه شود، مثلا مدل‌های زبانی یا همان ربات‌چت مانند ChatGPT با یادگیری یک منبع در صورت پرسش سوال، با درک ترکیب کلمات به کاربر پاسخ می‌دهد. همچنین مدل‌های دیگر برای ساخت و ویرایش عکس، فیلم و حتی صدا وجود دارد. اکنون شرکت متا از ۲ ابزار هوش مصنوعی جدید برای ویرایش عکس و ویدیو رونمایی کرد که در اینستاگرام و فیس‌بوک مورد استفاده کاربران قرار خواهد گرفت. نکته جالب اینجاست که ابزار ویرایش ویدیو امکان استفاده از یک تصویر برای ساخت ویدیو هم دارد.

هوش مصنوعی Emu در هر ۲ ابزار ویرایش جدید متا مورد استفاده قرار گرفته‌ است. برای اطلاع، این هوش مصنوعی توسط شرکت متا توسعه یافته و با دریافت دستورات جزئی، عملکرد مناسبی در همه زمینه‌ها ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی ۲ ابزار می‌پردازیم:

Emu Video & Edit

Emu Edit

اولین ابزار هوش مصنوعی جدید متا، برای ویرایش عکس، Emu Edit نام دارد. با ورود تصویر اولیه و متن مورد نظر برای تغییر، این ابزار به ویرایش آن می‌پردازد. این قابلیت شباهت زیادی به Generative Fill فوتوشاپ دارد، اما یک ویژگی آن را متمایز می‌سازد. برای استفاده از قابلیت فوتوشاپ کاربر باید یک بخش از تصویر را برای تغییر مشخص می‌کرد، اما این قابلیت نیازی به انتخاب بخش تصویر ندارد. کاربران می‌توانند به‌سادگی و با وارد کردن توصیف برای تغییر در تصویر، از این ابزار استفاده کنند. مثلا بدون انتخاب یک فرد درون تصویر از طبیعت و صرفا با وارد کردن دستورالعمل «حذف انسان درون تصویر» این ابزار دستور کاربر را اجرا می‌کند.

علاوه‌بر آن متا توضیح داد که این ابزار می‌تواند کارهای زیادی را مانند «اضافه کردن پس‌زمینه، تغییر رنگ، تشخیص و تغییر اشکال» انجام دهد. این شرکت اعلام کرد ابزار خود را با ۱۰ میلیون ویرایش تصویر آموزش داده است. هر یک از آنها شامل یک تصویر ورودی، توضیح عملیات خواسته شده و عکس خروجی بود و متا مدعی است این ابزار بیشترین داده‌های آموزشی را پشت سر گذاشته است. این شرکت گفت که ابزارهای کنونی اغلب بیش از حد یا کمتر از حد نیاز تصویر را تغییر می‌دهند و Emu Edit فقط پیکسل‌های مرتبط با درخواست کاربر را تغییر داده و این کار را به بهترین نحو در مقایسه با بقیه مدل‌ها انجام می‌دهد.

Emu Video

دومین ابزار هوش مصنوعی متا «Emu Video» نام دارد. این ابزار هم از مدل هوش مصنوعی Emu بهره می‌برد، اما بیشتر روی ویدیو تمرکز دارد. این ابزار می‌تواند با استفاده از ویدیو ورودی و دریافت متن دستور ویدیو را گسترش دهد. همچنین امکان استفاده از عکس به‌عنوان ورودی به‌جای ویدیو هم دارد که قابلیت بسیار جذابی به‌نظر می‌رسد. البته این اولین ابزار ویرایش ویدیو متا نیست و این شرکت پیش‌تر «Make-A-Video» را معرفی کرده بود.

بااین حال Emu Video قابلیت‌های بیشتری دارد و نسبت به نسخه قبلی پیشرفت‌های زیادی کرده است. علاوه‌بر آن، این ابزار به‌راحتی اجرا می‌شود و از ۲ مدل پشتیبانی می‌کند. این ابزار می‌تواند ویدیوهای ۴ ثانیه‌ای با رزولوشن ۵۱۲×۵۱۲ پیکسلی و ۱۶ فریم بر ثانیه تولید کند. همچنین متا از کاربران خواست که ابزارهای مختلف آن را امتحان کنند. درنتیجه ۹۶ درصد از مدل براساس کیفیت رضایت داشتند. همچنین ۸۵ درصد از کاربران عملکرد مدل با تمرکز بر پیام متنی را قابل قبول دانستند.

البته هنوز شرکت متا اعلام نکرده که چه زمانی ابزار ویرایش هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته در بیانیه این شرکت آمده است که موارد استفاده ۲ ابزار جدید کاملا مشهود است، بنابراین می‌توان انتظار داشت متا هرچه سریع‌تر این قابلیت‌ها را در دسترس کاربران اینستاگرام و فیس‌بوک قرار دهد.

اخبار مرتبط: