تخلف فروشندگان گوشی یکی از مسائلی است که ممکن است هنگام خرید گوشی گریبان‌گیر هرکسی شود، بنابراین داشتن اطلاعات حداقلی برای خرید، یکی از مسائلی است که باید به آن توجه شود.

اگر تا به‌حال به‌شخصه برای خرید گوشی اقدام کرده باشید ممکن است با مسائلی برخورد کرده باشید که به‌نظرتان نوعی شیادی محسوب شود. در این‌صورت هوشمندی شما مانع از آن خواهد شد که متضرر شوید. اما مواردی پیش می‌آید که به‌دلیل ناشی‌گری خریدار، بعضی از فروشندگان فرصت‌طلب از ضعف اطلاعات طرف مقابل سوءاستفاده کرده و در معامله دست به تخلف می‌زنند. موارد تخلف فروشندگان گوشی وجوه مختلفی دارد که ما در اینجا به بررسی آنها می‌پردازیم.

نصب نرم‌افزار گوشی

نصب اجباری نرم‌افزار

نرم‌افزارهای قابل نصب روی گوشی‌ به دو دسته سیستمی و جانبی تقسیم می‌شوند. نرم‌افزارهای سیستمی آن دسته از برنامه‌هایی هستند که به‌طور پیش‌فرض روی همه گوشی‌ها نصب شده‌اند و کاربر نیازی به نصب جداگانه آنها ندارد؛ به عنوان مثال برنامه فروشگاه‌ نرم‌افزار یا بازار که هر سیستم‌عاملی فروشگاه مخصوص به خودش را دارد. بر این اساس کمپانی‌های سازنده گوشی برنامه‌های متعددی را در کنار برنامه‌های سیستمی، درون فروشگاه مربوط به همان سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار می‌دهند که این دسته‌ از برنامه‌ها جانبی هستند و بسته به تمایل یا نیاز کاربر هر فردی می‌تواند آن‌ها را به‌طور جداگانه روی دستگاهش نصب کند. اما نصب اجباری نرم‌افزارهای جانبی یکی از موارد تخلف فروشندگان گوشی است که ممکن است با آن مواجه شده باشید. یعنی زمانی‌که می‌خواهید گوشی موبایل را از فروشنده تحویل بگیرید یا قبل از انجام معامله ممکن است به شما بگویند که نصب نرم‌افزارها یا بعضی از اپلیکیشن‌ها باید توسط خود فروشنده انجام شود و شما خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید. طبیعی است که این افراد بعد از نصب نرم‌افزار از شما درخواست وجهی به عنوان حق‌الزحمه خواهند کرد درصورتی‌که همانطور که احتمالا اطلاع دارید فرآیند نصب نرم‌افزار عمل ساده‌ای است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.

فروش لوازم جانبی اجباری

فروش لوازم جانبی اجباری (شارژر)

یکی از ملزوماتی که هنگام خرید گوشی باید به خریدار تحویل داده شود جعبه لوازم جانبی آن است اما محتویات درون جعبه بستگی به برند گوشی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. طی سال‌های گذشته محتویاتی که هنگام خرید گوشی باید درون جعبه به شما تحویل داده می‌شد شامل همه چیزهایی بود که به عنوان لوازم‌جانبی گوشی (هندزفری، کابل، سری گوشی و…) شناخته می‌شود. اما از آنجا که در سال‌های اخیر بعضی از محتویات درون گوشی کم شده‌اند و خریدار درصورتی‌که به هرکدام از آنها نیاز داشته باشد به ناچار باید جداگانه آن لوازم را خریداری کند تخلف فروشندگان گوشی در این زمینه می‌تواند فروش اجباری لوازم جانبی دستگاه باشد. این مساله به‌خصوص در مورد گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و آیفون صدق می‌کند که با حذف ملزومات ضروری و کوچک‌تر کردن جعبه از یک طرف باعث کاهش هزینه تولید و سود بیشتر برای این کمپانی‌ها شده‌اند و از طرف دیگر زمینه را برای سودجویی بعضی از فروشندگان موبایل فراهم کرده‌اند. این اقدام اولین بار توسط کمپانی آیفون صورت گرفت که با حذف آداپتور از جعبه گوشی‌های پرچمدار دلیل این کار را حفاظت از محیط زیست اعلام کرده بود. به‌طور کلی سامسونگ گوشی‌های پرچمدار را بدون آداپتور به بازار عرضه می‌کند. البته در جعبه لوازم‌جانبی بعضی از میان‌رده‌های سامسونگ هم مانند A53 ,A54 ,A14 آداپتور دیده نمی‌شود. شرکت اپل هم از سری 12 به بعد آداپتور را از جعبه لوازم حذف کرده است. همچنین گوشی‌های پرچمدار کمپانی شیائومی هم بدون آداپتور در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. از دیگر لوازم جانبی مورد نیاز کاربران هندزفری است که دو کمپانی سامسونگ و آیفون آن را از جعبه‌ حذف کرده‌اند و شرکت شیائومی از ابتدا گوشی‌ها را بدون هندزفری به بازار عرضه می‌کرده است. بر این اساس ممکن است بعضی از فروشگاه‌های موبایل قصد فروش اجباری هر کدام از این لوازم را به مشتری داشته باشند که جزء تخلفات فروشنده به‌حساب خواهد آمد. در نظر داشته باشید که فروش شارژر تقلبی به جای اصل نیز یکی دیگر از موارد رایج تخلف در این زمینه است.

بیمه اجباری گوشی

بیمه اجباری

هرچند که بیمه گوشی موبایل تحت عنوان «بیمه تجهیزات‌ الکترونیک و دیجیتال» یک راهکار منطقی برای جلوگیری از متضرر شدن کاربران گوشی هنگام آسیب رسیدن به دستگاه است اما بیمه کردن گوشی اجباری نیست و باید بنا به خواسته خریدار صورت گیرد چراکه هزینه اضافی برای وی دربرخواهد داشت و البته فرآیند انجام بیمه برای همه گوشی‌ها لازم نیست و اغلب گوشی‌های پرچمدار به دلیل اینکه تجهیزات و قطعات به‌کار رفته در تکنولوژی ساختشان مانند ال‌سی‌دی، دوربین و…گران است نیاز دارند که بیمه شوند و اگر خلاف خواست خریدار و به اجبار انجام شود باید آن را جزو موارد تخلف فروشندگان گوشی در نظر گرفت. اما بد نیست بدانید که به‌طور کلی بیمه گوشی شامل موارد مختلفی مثل سرقت، آب خوردگی، نوسانات برق، جبران افزایش قیمت، آتش‌سوزی، ضرب‌دیدگی و شکستگی و… است که شرکت‌های مختلفی در ایران این بیمه را جزو خدمات خود به مشتریان قرار داده‌اند.

فاکتور بدون نام و نشان و مهر

فاکتور بدون نام و نشان و مهر

از دیگر موارد تخلف فروشندگان گوشی ارائه فاکتور فاقد اعتبار است. به این صورت که بعضی از فروشندگان بعد از خرید، فاکتور تقلبی را به خریدار تحویل می‌دهند که فاقد نام و نشان و مهر و سربرگ فروشگاه است در این‌صورت اگر با چنین موردی مواجه شده‌اید ابتدا باید آن را به فروشنده متذکر شده و از او بخواهید که فاکتور اصلی را در اختیارتان قرار دهد و اگر فروشنده از ارائه فاکتور معتبر امتناع ورزید یا مدتی بعد از خرید متوجه این مورد شده‌اید می‌توانید به مراجع ذی‌ربط قانونی برای احقاق حقوق‌تان مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که نداشتن فاکتور معتبر در زمانی‌که نیاز به استفاده از گارانتی دارید یا هنگامی‌که قصد فروش دستگاه‌تان را کرده‌اید عامل دردسرسازی خواهد شد.

فاکتور بدون نام و نشان و مهر

گران‌فروشی

یکی دیگر از مواردی که باید به حساب تخلف فروشندگان گوشی بگذارید گران‌فروشی است. هرچند که گران‌فروشی در تمام اقلام و کالاها و خدمات ممکن است رخ دهد اما اگر قصد خرید گوشی دارید بهتر است اطلاعات کافی در مورد قیمت مدل‌های مختلف برند موردنظرتان را از قبل تهیه کنید تا در دام گران‌فروشی افراد سودجو نیفتید. همچنین خرید از فروشگاه‌های معتبر نیز می‌تواند تا حد زیادی از متضرر شدن‌تان در معامله گوشی جلوگیری کند.

مغایرت کالا

مغایرت کالا (گلس 5لایه/10لایه)

گلس یکی از ملزومات و لوازم مهم گوشی است که نصب آن برای جلوگیری از آسیب رسیدن به صفحه نمایشگر در برابر ضربات احتمالی ضروری است. اما گاهی دیده می‌شود که بعضی از فروشندگان سودجو با ترفندی قصد اخاذی از مشتری بی‌اطلاع را دارند. این فروشندگان با دسته‌بندی جعلی گلس‌ها به 5 لایه و 10 لایه اطلاعات نادرستی را به مشتریان انتقال می‌دهند و به آنها توصیه می‌کنند که به جای نصب گلس 5 لایه که مقاومت کمی دارد و احتمال شکسته شدن آن زیاد است گلس 10 لایه را روی صفحه نمایشگر گوشی نصب کنند تا میزان محافظت از صفحه گوشی را در برابر ضربات احتمالی بالا ببرند. در صورتی‌که این تقسیم‌بندی برای گلس‌ مبنای واقعی ندارد و تمام گلس‌های موجود در بازار صرف‌نظر از برند آن‌ها تنها یک لایه دارند. همچنین بعضی از کمپانی‌ها گوشی‌ها را با گلس به بازار عرضه می‌کنند که کاربر دیگر نیازی به خرید و نصب جداگانه آن نداشته باشد.

نصب نرم‌افزار برای برگرداندن آنتن

نصب نرم‌افزار برای برگرداندن آنتن

آخرین موردی که تحت عنوان تخلف فروشندگان گوشی بررسی خواهیم کرد در مورد آنتن گوشی‌های موبایل است. ممکن است شما هم هنگام خرید گوشی پیشنهادی از سمت فروشنده دریافت کنید بر این اساس که برای استفاده از آنتن گوشی باید اجازه نصب نرم‌افزار را بدهید که طبعا بعد از آن هزینه نصب از شما دریافت خواهد شد. اما اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید حتما می‌دانید که داشتن آنتن هیچ ارتباطی به نصب نرم‌افزار ندارد و در مورد گوشی‌های پرچمدار نیز تنها باید عملیات رجیستری را انجام دهید تا بتوانید از آنتن دستگاه بهره‌مند شوید.

در پایان ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که اگر شما هم با تخلف فروشندگان گوشی مواجه شده‌اید برای شکایت می‌توانید به سه نهاد قوه قضاییه، اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرده و نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.