گارانتی گوشی موبایل برای کاربری که مبلغ هنگفتی را در ازای خرید پرداخت کرده یک راه نجات برای جلوگیری از متضرر شدن است و محافظت و نگهداری از برگه گارانتی ضروری به حساب میآید.
تصور کنید که پولی را به سختی تهیه کرده و با آن گوشی موبایل چندمیلیونی خریدهاید اما تنها مدت کوتاهی بعد از خرید، متوجه نقصی در بدنه گوشی یا لوازم جانبی آن میشوید. طبیعی است اولین کاری که انجام میدهید این است که به فروشگاهی که از آنجا دستگاهتان را تهیه کردهاید میروید اما گاهی پیش میآید بعد از اینکه موضوع را با فروشنده درمیان گذاشتهاید علت وجود آن نقص را مربوط به کمپانی سازنده میداند، در آن صورت چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ طبعا بخاطر ارزش بسیار بالای بعضی از مدلهای گوشی حتی فکر کردن به این مسائل بسیاری از مردم را دچار استرس میکند و طبیعی است هرچه که ارزش پولی که برای خرید کالایی پرداخت میکنید بیشتر باشد به همان نسبت نیز حساسیت برای جلوگیری از هدر رفتن مبلغ بیشتر خواهد شد. اما در صورت بروز چنین مشکلی چه باید کرد؟ یکی از راههای پیشرو جلوی کاربران استفاده از گارانتی گوشی است که در این مطلب به مسائل مربوط به این حوزه میپردازیم.
گارانتی چیست؟
گارانتی یا ضمانتنامه برگه یا کارتی با ارزش حقوقی است که در هنگام خرید هر کالای با ارزشی از سمت فروشنده به خریدار تحویل داده میشود. این ضمانتنامه که تولیدکننده آن را به همراه کالای موردنظر در اختیار فروشنده قرار میدهد بازه زمانی مشخصی دارد و در واقع نوعی اطمینان به خریدار است که درصورت مشاهده هرگونه نقص ذاتی در محصول یا خراب شدن آن طی مدت زمان مشخص شده در گارانتی، سازنده مسئولیت آن را به عهده خواهد گرفت و برای جبران مافات محصول معیوب یا خراب شده را تحویل گرفته و رایگان به تعمیر آن میپردازد و محصول سالم را به خریدار تحویل خواهد داد. گاهی هم محصول جدید تحویل داده خواهد شد. گارانتی گوشی موبایل هم که از سمت کمپانیهای سازنده محصول ارائه میشود.
انواع گارانتی
مانند تمام محصولات دیگر، گارانتی گوشی همراه هم که کمپانیهای سازنده تعیین میکنند دو نوع است: گارانتی خدمات پس از فروش و گارانتی تعویض
- گارانتی خدمات پس از فروش: گارانتی خدمات پس از فروش، شامل تعویض قطعات معیوب و تعمیر است. فرض کنید گوشی که بهتازگی خریدهاید دچار ایراد سختافزاری شود در اینصورت با مراجعه به نمایندگی، تعمیرکار شرکت بهطور رایگان آن قطعه را تعمیر یا تعویض خواهد کرد.
- گارانتی تعویض: در صورتیکه گوشی موبایلی که خریدهاید دچار نقصی در قسمت مشمول گارانتی شده باشد و با ارسال به نمایندگی تعمیرکارپس از تعمیر یا تعویض قطعه موردنظر تشخیص دهد که هنوز ایراد برطرف نشده دراینصورت شرکت گارانتی کننده موظف خواهد بود که گوشی موردنظر را تحویل گرفته و دستگاه سالم دیگری را در اختیارتان قرار دهد.
گارانتی گوشی در ایران
اگر قصد خرید گوشی دارید میتوانید انتخاب کنید که کدام نوع آن را از نظر داشتن ضمانتنامه میخواهید. بهطور کلی گوشیها به دو صورت همراه کارت ضمانت یا بدون ضمانت به مشتریان عرضه میشوند که نوع بدون گارانتی ارزانتر است. همچنین گارانتی تلفنهمراه در ایران کمی با نقاط دیگر دنیا متفاوت است و بستگی به برند آن دارد. به این صورت که بهدلیل تحریمهای موجود از سمت دولت آمریکا، گوشیهای آیفون در کشور توسط خود کمپانی گارانتی نمیشوند و مسئولیت گارانتی تلفنهای همراه ساخت کمپانی اپل در ایران به عهده شرکتهای ثالث است. بر این اساس اگر گوشی آیفون دارید درصورت بروز مشکلاتی که مشمول گارانتی باشد باید به شرکتهای ثالثی که مسئولیت گارانتی تلفنهای اپل را پذیرفتهاند مراجعه کنید. همچنین گارانتی در ایران برای گوشیهای آیفون پرچمدار یعنی 14 و 15 انجام نمیشود چون ورود آنها به کشور غیرقانونی است. اما برای برندهای دیگر کماکان همان کمپانی سازنده مسئولیت گارانتی را بهعهده دارد و برای انجام خدمات گارانتی میتوانید به نمایندگیهای این شرکتها در ایران مراجعه کنید.
مقایسه گارانتی شرکتهای سازنده گوشی
هر کمپانی سازنده گوشی بر اساس سیاستها و ضوابط خاص خودش محصولی را که به بازار ارائه میدهد گارانتی میکند که مدت زمانی هرکدام از آنها متفاوت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مدت زمانی گارانتی گوشی که کمپانی ریلمی برای محصولات خود در نظر گرفته از دیگر برندها بیشتر است و حداکثر زمان آن 24 ماه تعیین شده درصورتیکه این بازه زمانی برای برندهای دیگر مانند سامسونگ و آیفون نهایتا به 18 ماه میرسد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که بین مدت زمان گارانتی و قیمت محصول رابطه مستقیم وجود دارد و با بیشتر شدن مدت آن قیمت هم بالاتر میرود.
نحوه استفاده از گارانتی گوشی
هرچند که هر کمپانی شرایط خاصی را برای گارانتی گوشیهایی که به بازار عرضه میکند درنظر گرفته است اما بهطور کلی برای استفاده از ضمانتنامه تلفن همراه داشتن مدارکی مثل کارت ضمانت یا گارانتی، جعبه دستگاه و فاکتور خرید ضروری است که با در دست داشتن تمام موارد گفته شده میتوانید به نمایندگیها مراجعه کرده و گوشی را برای انجام تعمیرات لازم تحویل دهید. توجه داشته باشید که مدت زمانی که دستگاهتان ممکن است در نمایندگی بماند تا فرآیند تعمیر انجام شود بین یک هفته تا یک ماه است.
تفاوت گارانتی و وارانتی
گارانتی به ضمانتی گفته میشود که بر اساس آن شرکت، تعمیر و تعویض قطعات معیوب را به عهده میگیرد، اما وارانتی تضمین میکند که تا مدتزمان مشخص تعیین شده محصول دچار مشکل نخواهد شد و تفاوت اصلی در پس گرفتن پول قطعات تعمیر یا تعویض شده است. در وارانتی پول قطعه تعمیر یا تعویض شده پس داده نخواهد شد. تفاوت دیگر آنها در مدت زمانی است که ضمانت را به عهده میگیرند که این زمان برای وارانتی محدودتر است.
نکاتی در مورد گارانتی گوشی
- برای استفاده از گارانتی گوشی به تاریخ آن توجه کنید و درنظر داشته باشید که شرکت تنها در همان بازه زمانی که در ضمانتنامه تعیین کرده مسئولیت ایرادهای مشمول گارانتی را میپذیرد.
- مساله دیگری که باید به آن توجه کنید این است که لوازم جانبی گوشی مشمول گارانتی نمیشود. یعنی اگر ایرادی در هدفون، شارژر یا بقیه لوازم جانبی گوشی پیش بیاید شرکت مسئولیت آن را نخواهد پذیرفت.
- گارانتی گوشی شامل بدنه نمیشود، یعنی اگر هنگام خرید متوجه ایرادی در بدنه نشده باشید (بهطور مثال خط و خش) یا اینکه بدنه گوشی در اثر ضربهای دچار شکستگی شود کمپانی مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.
- اگر پیش از بردن گوشی به نمایندگی تعمیر آن را به شخص دیگری غیر از متخصصان معرفی شده توسط شرکت بسپارید در این صورت گوشی شامل گارانتی نخواهد شد.
- اگر بر اثر نصب بدافزارها یا برنامههای مخرب مشکلی برای دستگاهتان پیش بیاید دستگاه شامل گارانتی نخواهد شد.
- ضربات و آسیبهای عمدی شامل گارانتی نخواهد شد. یعنی اگر کاربری پیش از مدت پایان اعتبار ضمانت شرکت، با آسیب زدن عمدی به گوشی قصد استفاده از مزایای گارانتی را داشته باشد این موضوع توسط کارشناسان نمایندگی قابل تشخیص است و از پذیرش دستگاه خودداری خواهد شد.
- سرقت هم شامل گارانتی نمیشود و اگر دستگاه شما مفقود شود یا به سرقت برود شرکت مسئولیتی در قبال این اتفاق نخواهد داشت.
در پایان نکته آخری که باید به آن توجه کنید این است که کمپانیهای سازنده برای گارانتی صفحه نمایشگر گوشی ضوابط خاصی دارند و بسته به تعداد پیکسلهای سوخته شده السیدی مشخص میشود که شامل گارانتی خواهد شد یا خیر. یعنی اگر تعداد پیکسلهای سوخته شده کمتر از حد مشخصی باشد مشمول گارانتی گوشی نخواهد شد.