اگر شما هم با موردی در خرید گوشی برخورد کردهاید که متوجه تخلفی از سمت فروشنده شدهاید با ما در علاالدین همراه باشید تا با نحوه ثبت شکایت از فروشندگان متخلف موبایل آشنا شوید.
اغلب پیش میآید که تشخیص تخلف صورت گرفته هنگام خرید محصولات توسط مشتریان به دلایلی از جمله پیچیدگی تکنولوژی محصول و بازار و نداشتن تخصص لازم به سختی صورت میگیرد. خصوصا در مواردی که خریدار اطلاعات چندانی نسبت به آن محصول ندارد. بنابراین همواره این امکان وجود دارد که مشتری بعد از خرید محصول و ترک فروشگاه متوجه ایرادی در محصول خریداری شده شود که البته گاهی غیرعمد بوده و فروشنده نیز قصد کلاهبرداری ندارد. از جمله این محصولات گوشی همراه است که باید به هنگام خرید دقت کافی به خرج دهید. اما عمده تخلفات هنگام خرید گوشی در حوزههای زیر صورت میگیرد:
- تخلفات فروشندههای موبایل
- فروش گوشی یا لوازمجانبی معیوب به خریدار
- فروش گوشی یا لوازمجانبی دست دوم به جای نو
- گرانفروشی گوشی یا لوازمجانبی آن
- انتقال ندادن مالکیت گوشی به خریدار
- فریب در گارانتی یا ضمانتنامه کالا
- ارائه فاکتور فروش غیرمعتبر یا درج اطلاعات غلط در فاکتور
- فروش گوشی مونتاژی یا تقلبی به جای اصل
- رجیستر نبودن گوشی
برای روشنتر شدن جوانب موضوع و اینکه در چه مواقعی به ثبت شکایت از فروشندگان متخلف موبایل بپردازید، به اختصار به توضیح بعضی از موارد میپردازیم.
فروش گوشی یا لوازمجانبی معیوب به خریدار
اغلب تشخیص این مورد توسط افرادی که در این زمینه اطلاعات چندانی ندارند دشوار است و توصیه میشود برای خرید گوشی حتما به همراه یک فرد متخصص مراجعه کنید یا در صورت عدم دسترسی، از فروشگاههای معتبر خریداری کنید. مورد دیگر اینکه سعی کنید بعد از انجام معامله، گوشی را به افراد متخصص نشان دهید. در این صورت اگر نقصی در آن مشاهده شد میتوانید پیش از اتلاف وقت مساله را پیگیری کنید.
فروش گوشی یا لوازمجانبی دست دوم به جای نو
مواردی پیش میآید که فروشندگان موبایل، از ضعف آگاهی خریدار سوءاستفاده کرده و با فروش گوشی یا لوازمجانبی کارکرده به جای نو دست به کلاهبرداری از این طریق میزنند. هرچند که در سالهای اخیر و با وضع قانون رجیستری دست فروشندگان متخلف کوتاهتر شده اما در صورتیکه در این زمینه مشکوک شدهاید بهتر است برای اطمینان، گوشی را از طریق افراد متخصص بررسی کنید.
گرانفروشی گوشی یا لوازمجانبی آن
از آنجا که فروش لوازمجانبی گوشی بهطور جداگانه و مجزا از دستگاه انجام میشود، گرانفروشی هم میتواند در زمینه فروش گوشی و هم لوازمجانبی مانند هدفون، شارژر، گلس و قاب و … انجام شود داشتن اطلاعات در مورد قیمت بازار قبل از خرید از طریق سایتها، کاتالوگها یا افراد آگاه میتواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند.
انتقال ندادن مالکیت گوشی به خریدار
در این مورد، فروشنده پس از انجام مراحل خرید و دریافت وجه در ازای فروش گوشی، سندی که نشان از انتقال مالکیت است را تنظیم نمیکند و به خریدار تحویل نمیدهد.
فریب در گارانتی یا ضمانتنامه کالا
گاهی پیش میآید که فروشنده متخلف با ارائه گارانتی تقلبی به خریداران دست به سوءاستفاده میزند که هنگام برخورد با چنین موردی ابتدا به فروشنده تذکر دهید اما اگر نپذیرفت میتوانید با مراجعه به مراجع ذیصلاح موضوع را پیگیری کنید.
ارائه فاکتور فروش غیرمعتبر
خریدار پس از انجام معامله حتما باید از فروشنده درخواست فاکتور معتبر با سربرگ و لوگوی فروشگاه کند. اطلاعات ضروری که در فاکتور باید درج شود شامل اسم و آدرس و پلاک فروشگاه، مشخصات محصول خریداری شده و مهر فروشگاه است. همچنین دقت کنید که فاکتور نباید دستنویس باشد.
مراجع قانونی جهت ثبت شکایت
بسته به نوع شکایت سه نهاد برای رسیدگی به شکایت خریدار متضرر وجود دارد که فرد شاکی با داشتن ادله کافی و مدارک لازم میتواند به هرکدام از آنها مراجعه کند. ما در ادامه با معرفی نهادهای ذیربط در مورد هرکدام به اختصار توضیحاتی میدهیم.
مراجع قضایی
در سادهترین حالت که ممکن است نزاعی هنگام خرید و معامله بین فروشنده و خریدار شکل بگیرد در این صورت هرکدام از طرفین میتوانند برای شکایت به مراجع قضایی اقامه دعوا کرده و تشکیل پرونده دهند.
اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازمجانبی
مرجع مهم دیگری که میتوانید بهطور ویژه جهت شکایت از فروشندگان متخلف موبایل و همچنین دستگاههای مخابراتی به آن مراجعه کنید اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی است. اگر مشکل گارانتی موبایل برایتان پیش آمده باشد یا تعمیرکار موبایل به وظیفهاش به درستی عمل نکرده باشد میتوانید به این اتحادیه مراجعه و مساله را پیگیری کنید اما درمورد خرید و فروش گوشیهای دستدوم امکان رسیدگی به شکایت وجود ندارد. برای شکایت میتوانید از طریق فرمی که در صفحه اول سایت این اتحادیه قرار داده شده اقدام کنید.
سازمان تعزیرات حکومتی
اگر با گرانفروشی در حوزه موبایل مواجه شدهاید سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به این تخلف را بر عهده دارد که از طریق سامانه 135 میتوانید تخلف واحد موردنظر را آنلاین گزارش کنید. لازم به ذکر است که برای شکایت به این سازمان نیازی به حضور در دفتر خاصی ندارید.
در ادامه به دو نکته حائز اهمیت در این زمینه اشاره میکنیم:
- در موقع خرید گوشی مهمترین مسالهای که اهمیت دارد این است که حتما دارای جعبه و لوازمجانبی باشد.
- حتما برگه مربوط به گارانتی و فاکتور اصلی را در داخل فروشگاه چک کنید.
مراحل پیگیری شکایت
اگر بعد از خرید متوجه مشکلی در گوشی شدید برای پیگیری مراحل زیر را طی کنید:
- ابتدا به فروشگاه موردنظر مراجعه کنید و گوشی را به همراه برگه گارانتی و فاکتور فروش به شخص فروشنده نشان دهید.
- در مرحله بعد در صورتیکه نتوانستید با فروشنده موبایل به توافق برسید به فروشگاهی که مسئولیت گارانتی را بر عهده دارد مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنید.
- در مرحله آخر اگر فروشگاه گارانتیکننده هم از پذیرش خودداری کرد به «اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازمجانبی» به آدرس «تهران، خیابان جمهوری، خیابان حافظ، جنب سازمان بورس، کوچه حسنی (سام). پلاک ۱۸» مراجعه کرده و نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید. لازم به ذکر است که کارشناسان اتحادیه با بررسی موضوع وظیفه تشخیص اینکه آیا شکایت موردنظر به گارانتی مربوط است یا اینکه گوشی باز شده یا اینکه گوشی معیوب بوده است را بهعهده دارند.