با انتشار شایعات مبنی‌بر توسعه گلکسی زد فولد ۶ اولترا درکنار نسخه عادی، به بررسی تفاوت‌های این دستگاه و نکات مثبت و منفی آن پرداختیم.

طی هفته‌های اخیر، اطلاعات زیادی درباره گوشی گلکسی زد فولد ۶ منتشر شده است. این دستگاه قرار است اوایل تابستان ۱۴۰۳ درکنار گلکسی زد فلیپ ۶ معرفی و راهی بازار شود. یکی از پرتکرارترین شایعاتی که اخیرا درباره گوشی‌های تاشو بعدی ساسونگ منتشر شده، احتمال عرضه یک نسخه تاشو فولد دیگر درکنار زد فولد ۶ است. اگرچه این شایعات به ۲ دسته با نسخه ارزان‌تر فولد ۶ FE و فولد ۶ اولترا تبدیل می‌شود، شایعات اولترا تعداد ببیشتری داشته و افشاگران معتبرتری به آن اشاره کرده‌اند. بااین حال چه تفاوت‌هایی بین این ۲ نسخه می‌تواند وجود داشته باشد و گلکسی زد فولد ۶ اولترا چه قابلیت‌های بیشتری نسبت‌به نسخه عادی خواهد داشت؟ در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

قلم S

اسلات قلم S؛ تغییر مهم برای خوشحالی هواداران سامسونگ

سامسونگ برای ارتقا و ویژه‌تر کردن گلکسی زد فولد ۶ اولترا گزینه‌های زیادی دارد. برای مثال، بسیاری از هواداران سامسونگ معتقدند گلکسی زد فولد ۶ باید مانند S24 اولترا جای مخصوصی در بدنه برای قرار دادن قلم هوشمند S Pen داشته باشد. درحقیقت چنین قابلیتی در گلکسی زد فولد ۵ وجود ندارد و همین مسئله هم باعث ناامیدی برخی از هواداران غول کره‌ای شده است. سامسونگ می‌تواند در گلکسی زد فولد ۶ اولترا از اسلات قلم ‌S Pen استفاده کند تا محبوبیت دستگاه جدید را بالا ببرد.

 سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی

دوربین: پای سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی به تاشو‌ها باز می‌شود؟

یکی دیگر از بخش‌هایی که ارتقا در آن احتمال بیشتری دارد، دوربین است. تاکنون گوشی‌های تاشو سامسونگ هیچ‌کدام به بهترین سنسورهای دوربین مجهز نشدند و همواره سری S بهترین گوشی‌های سامسونگ برای عکاسی به‌حساب می‌آیند. پیش از این شایعه عرضه گلکسی زد فولد ۶ با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی تکذیب شده بود و به‌همین دلیل ممکن است زد فولد ۶ اولترا به این سنسور مجهز شود. اگرچه این مسئله قطعی نشده، هیج جای تعجبی ندارد. درحقیقت بیشتر شرکت‌ها نسخه‌های پرو یا اولترا خود را با ارتقا قابل توجه راهی بازار می‌کنند و سامسونگ هم مستثنی نیست.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ، ثبت واقعی‌تر رنگ‌ها است که در دوربین ۵۰ مگاپیکسلی، باوجود کیفیت بالا، رنگ‌ها کاملا دقیق نبود. همچنین گلکسی زد فولد ۵ به‌عنوان یک پرچمدار عملکرد چندان جالبی در نور کم ندارد و بااستفاده از سنسور سامسونگ این مشکل هم رفع خواهد شد. درمجموع، استفاده از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی که هنگام عکاسی عملکرد بهتری دارد به‌ویژه برای عکاسی سلفی که در گوشی‌های تاشو با دوربین اصلی هم امکان‌پذیر است می‌تواند این دستگاه را به گزینه محبوبی تبدیل ند.

ظرفیت باتری

باتری: دستیابی به ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

گلکسی زد فولد ۵ به‌دلیل ضخامت کم به باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. فولد ۶ قرار است در این زمینه ارتقا یافته و به باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شود. بااین حال گوشی‌های میان‌رده سامسونگ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند که از پرچمداران تاشو بیشتر است. بنابراین یکی دیگر از بخش‌هایی که سامسونگ می‌تواند با ارتقا آن تفاوت‌های میان فولد ۶ و فولد ۶ اولترا را بیشتر کند، ظرفیت باتری است. درحقیقت ظرفیت کم باتری یکی از شکل‌های اساسی گوشی‌های تاشو است و سامسونگ ممکن است با فناوری پیشرفته و گران‌تر این مسئله را در فولد ۶ اولترا رفع کند.

گلکسی زد فولد ۶ اولترا

معایب احتمالی: قیمت بالا، ضخامت بیشتر

اگرچه دستگاهی با باتری بهتر، دوربین پیشرفته‌تر و پشتیبانی از اسلات قلم هوشمند درکنار بهترین مشخصات فنی می‌تواند گزینه جذابی در بازار باشد، قیمت آن هم به‌همان اندازه نجومی خواهد بود. گلکسی زد فولد ۶ احتمالا مانند نسخه قبلی در پیکربندی پایه با قیمت ۱۸۰۰ دلار راهی بازار می‌شود. بنابراین سامسونگ برای ایجاد اختلاف معنا دار، حداقل ۲۰۰ دلار نسخه اولترا را گران‌تر خواهد فروخت تا نسخه عادی هم بتواند فروش منطقی در بازار داشته باشد. بنابراین قیمت ۲۰۰۰ دلاری، آن هم برای پیکربندی پایه بیش از قبل خارج از دسترس می‌شود که یک نکته منفی به‌حساب می‌آید.

بااین حال یادآوری می‌شود که تفاوت قیمت بین S24 پلاس و اولترا، ۳۰۰ دلار و بین S24 پایه و اولترا، ۵۰۰ دلار است. بنابراین احتمال اختلاف قیمت بالاتر هم وجود دارد. علاوه‌بر آن قیمت فولد ۶ حدود ۲ برابر S24 است و اختلاف قیمت می‌تواند متناسب با آن افزایش یافته و به بیش از ۵۰۰ دلار برسد. البته باید در نظر داشت که تمامی موارد ذکر شده در این مقاله، صرفا براساس حدس و گمان یا شایعات درز کرده هستند و ممکن است در نهایت حقیقت نداشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی، ضخامت بیش از اندازه گلکسی زد فولد ۶ اولترا است. درحقیقت گوشی‌های تاشو به‌دلیل ماهیتشان در حالت تا شده ضخامت بیشتری نسبت‌به گوشی‌های عادی دارند. اگر سامسونگ بخواهد قلم S Pen را در این دستگاه جای دهد و درکنار ان باتری را هم بزرگ‌تر کند، مکن است مجبور به افزایش حجم دستگاه شود که یک نکته منفی بزرگ به‌حساب می‌آید. براساس شایعاتی که تاکنون مطرح شده، شرکت سامسونگ دومین رویداد Galaxy Unpacked را ۱۰ جولای مصادف با ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار کرده و در ان از سری تاشو‌های جدید فولد و فلیپ ۶ رونمایی خواهد کرد و تا آن موقع شایعات بیشتری درباره این دستگاه منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط: