استارت‌آپ فرانسوی Biomemory توانست کارت حافظه جدیدی را با استفاده از DNA بسازد که می‌تواند تا یک کیلوبایت اطلاعات را ذخیره کند.

با گذر زمان، هرساله شاهد تکامل فناوری‌های جدید هستیم. برخی از فناوری‌های جدید بسیار کاربردی هستند و به‌سرعت فراگیر می‌شوند. مثلا از سال گذشته تاکنون شاهد معرفی انواع مدل‌های هوش مصنوعی بودیم که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. اما بیشتر موارد عجیب هستند و کاربرد چندانی ندارند. اکنون یک استارت‌آپ فرانسوی به‌نام Biomemory درحال عرضه حافظه خارجی عجیب به‌اندازه یک کارت اعتباری است که از DNA فرد برای ذخیره یک کیلوبایت داده متنی استفاده می‌کند.

این کارت در دسترس عموم قرار گرفته و هر ۲ کارت با قیمت ۱۰۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد. البته اکنون این مبلغ اصلا منطقی نیست، اما باتوجه به مزایای ذخیره‌سازی اطلاعات روی DNA بعید نیست در آینده شاهد فراگیر شدن آن باشیم. عرفان آروانی، مدیرعامل Biomemory این محصول را به‌عنوان یک آزمایش می‌بیند. او درباره این محصول گفت: «ما می‌خواستیم به جهان نشان بدهیم که این فناوری آماده استفاده است».

باتوجه به سرعت بالای تولید داده در جهان به‌زودی با کمبود حافظه ذخیره‌سازی روبرو خواهیم شد. محققان درحال بررسی ایده ذخیره اطلاعات روی رشته DNA هستند. برخی از ابرشرکت‌ها مانند مایکروسافت درحال توسعه فناوری ذخیره‌سازی روی DNA هستند و برخی دیگر موفق به ثبت اطلاعات عظیمی مانند آهنگ، ویدیو و حتی سریال تلویزیونی و بدافزار روی مواد ژنتیکی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از DNA برای ذخیره اطلاعات، تراکم خارق‌العاده آن نسبت به حافظه‌های الکترونیک فعلی است. موسسه Wyss دانشگاه هاروارد تخمین زده که یک گرم DNA می‌تواند حدود ۳۶ میلیون نسخه فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) را در خود جای دهد. همچنین پایداری بیشتری دارد و نسبت به درایو‌های جامد و هارد دیسک انرژی کمتری نیاز دارد. هنگامی که اطلاعات در DNA کدگذاری می‌شود، تازمانی که در مراحل بازیابی اطلاعات قرار نگرفته و درحال نگهداری است، نیاز به انرژی ندارد.

biomemory

شرکت Biomemory اعلام کرده که این نوع حافظه حداقل ۱۵۰ سال از اطلاعات محافظت می‌کند، درحالی که فلش‌های امروزی حدودا ۱۰ سال دوام می‌آورند. آروانی می‌گوید: «تاکنون محاسبات برپایه الکترونیک بوده است. این اتفاق خوبی است زیرا بسیار سرعت بالایی دارد و می‌توانید در نانوثانیه به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. بااین حال لوازم الکترونیکی بسیار آسیب‌پذیر هستند و نگهداری از آنها دشوار است.»

یکی از اهداف بزرگ این شرکت، توسعه دستگاه‌های ذخیره‌سازی DNA است که می‌تواند به‌جای سرورها استفاده شود. در شرکت‌ها و سازمان‌ها، اتاق‌های بزرگی برای جمع‌آوری و پردازش داده‌ها وجود دارند که برق فوق‌العاده بالایی مصرف می‌کنند. درحقیقت ۱.۵٪ برق کل جهان به پردازش اطلاعات اختصاص دارد که با استفاده از دستگاه DNA میزان عظیمی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. البته ذخیره‌سازی در DNA با ۴ مولفه شیمیایی مختلف انجام می‌شود و هنگام مطالعه اطلاعات باید ابتدا نوع آن به فرمت ۰ و ۱ تبدیل شود. آروانی می‌گوید فرآیند کنونی تبدیل یک کیلوبایت داده حدود ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

وی توضیح داد: «با خریداری هر کارت، مشتری ۲ کارت یکسان دریافت خواهد کرد. یکی برای نگهداری به فرد تحویل داده می‌شود و دیگری برای آزمایش فرآیند بازیابی داده‌ها استفاده می‌شود. سپس نتیجه ذخیره شده به مشتری ایمیل می‌شود تا با قرار دادن آن در وب‌سایت ‌Biomemory دوباره به فرمت متنی تبدیل می‌شود».

نیکلاس گیز، دانشمند امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات می‌گوید: «استفاده از این کارت فقط باید در مواقعی باشد که محتوای آن اهمیت بالایی برای کاربر دارد. با حافظه یک کیلوبایت نمی‌توان فایل‌های زیادی ذخیره کرد، اما با پیشرفت فناوری و تغییر مقیاس ممکن است بتوان عکس و فیلم خانوادگی در آن ذخیره کرد». البته باید توجه داشت که مزیت اصلی ذخیره‌سازی در DNA فشرده بودن آن است. بنابراین شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها می‌توانند از این نوع حافظه استفاده کنند. شرکت Biomemory سفارشات را از همین ماه آغاز می‌کند و اولین کارت‌های خود را اواسط دی ماه در دسترس مشتریان قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط: