گزارش‌ها نشان می‌دهد تراشه S9 اپل واچ سری ۹ از تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی کمتری برخوردار است که درمقایسه‌با پردازنده A16 بایونیک قدرت کمتری دارد، اما بهره‌وری انرژی به‌شکل قابل‌توجهی بهبود یافته و تطبیق‌پذیری بالایی دارد.

همان‌طورکه می‌دانید، تمام مدل‌های اپل واچ سری ۹ به تراشه S9 مجهز شدند، اما برخلاف سایر تراشه‌های نسل جدید A17 Pro و سری M3، از معماری پردازشی ۴ نانومتری سال گذشته بهره می‌برد که قابلیت‌های محدودتری را ارائه می‌کند. همچنین قرار بود این تراشه عملکردی مشابه پردازنده A16 بایونیک داشته باشد، اما اکنون آزمایش و بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی تراشه S9 درمقایسه‌با پردازنده آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس کمتر است؛ باوجوداین، اپل با بهینه‌سازی توانسته معماری پردازشی نسل جدید ساعت‌های هوشمندش را تطبیق‌پذیر و مقیاس‌پذیر کند تا قابل استفاده برای محصولات دیگر نیز باشد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی، بسیاری از کمپانی‌های سازنده گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند تلاش کردند هزینه‌های تولید را به‌شدت کاهش دهند تا میزان سود حاصل از فروش در بازار جهانی چندین برابر شود. برهمین‌اساس، غول فناوری ساکن کوپرتینو از روش جالبی برای تطبیق‌پذیری تراشه S9 در اپل واچ سری ۹ استفاده کرد که ازنظر مالی روشی فوق‌العاده کارآمد برای طراحی تراشه نسل‌های بعدی ساعت‌های هوشمند می‌شود؛ همچنین، این فرآیند می‌تواند برای سایر دستگاه‌های هوشمند اپل استفاده شود.

مشخصات تراشه S9 اپل‌واچ

براساس مشخصات سخت‌افزاری، تراشه A16 بایونیک از دو هسته قدرتمند با فرکانس بالا و چهار هسته بهره‌وری انرژی استفاده می‌کند که برای سری آیفون ۱۴ پرو و آیفون پرو مکس طراحی و استفاده شد؛ البته ناگفته نماند امسال برای نسخه‌های استاندارد آیفون ۱۵ مورد استفاده قرار گرفت که با بهینه‌سازی‌های تیم سخت‌افزاری اپل توانایی آن ۲۰ درصد بیشتر شده است. اکنون، باور اینکه این شش هسته قدرت‌مند پردازشی در یک تراشه کوچک‌تر به‌نام S9 قرار بگیرد کمی دور از واقعیت است؛ برهمین‌اساس، اپل تعداد هسته‌های گرافیکی و پردازشی را برای سری واچ ۹ کمتر و ضعیف‌تر کرد تا بتواند کاربرد آن را برای این نسل بهینه‌سازی کند.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اعتراض کردند که چرا کمپانی اپل از معماری پردازشی ۳ نانومتری برای تولید تراشه S9 استفاده نکرد؛ درجواب این کاربران توضیحاتی ارائه شد که به‌صورت خلاصه می‌گوید سری واچ ۹ درمقایسه‌با آیفون ۱۵ پایه و آیفون ۱۵ پرو از قابلیت‌های محدودتری برخوردار است و لزوما احتیاجی به چنین تکنولوژی در این برهه‌زمانی ندارد. تجزیه‌وتحلیل‌های وب‌سایت EETimes نشان می‌دهد اپل از معماری مقیاس‌پذیر استفاده کرد که به آن اجازه می‌دهد هزینه‌های طراحی و تولید را کاهش دهد؛ همچنین برای سایر محصولات مانند آیپد پرو و نسل‌های بعدی مک از آن استفاده خواهد شد.

علاوه‌براین، تجزیه‌وتحلیل‌های این وب‌سایت می‌گوید تراشه S9 برپایه A16 بایونیک با معماری ۴ نانومتری و M3 Pro با M3 Max برپایه معماری A17 Pro هستند که در قالب‌های بزرگ‌تری تولید شدند و معماری پردازشی آن‌ها ۳ نانومتری است. از مهم‌ترین دلایلی که از معماری پردازشی ۳ نانومتری برای تولید اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا نسل دوم استفاده نشد می‌توان به هزینه‌های بالای ویفرهای اشاره کرد که هریک از آن ۲۰۰۰۰ دلار برای اپل هزینه دارند.

اخبار مرتبط: