یک یوتیوبر معروف با انجام چندین آزمایش تخصصی نشان داد مک بوک پرو با پردازنده‌های سیلیکونی M3 Pro می‌تواند برای کاربرانی که از نسخه قدیمی مک‌بوک پرو با تراشه M1 Max استفاده می‌کنند بسیار خوب و مناسب باشد، اما باز هم این تراشه نتوانست در بخش گرافیکی ‌برادر دو ساله خودش را شکست دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، اواخر ماه اکتبر، اپل با برگزاری مراسمی بسیار کوتاه تحت‌عنوان Scary Fast از سری مک‌بوک پرو با خانواده تراشه M3 به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی رونمایی کرد که بازتاب‌های رسانه‌ای فراوانی را در دنیا داشت. کمپانی اپل به‌دلیل توسعه یکی از قدرت‌مندترین پردازنده‌های دنیا در بخش کامپیوتری شناخته می‌شود که سالانه میلیون لپ‌تاپ مک‌بوک پرو یا کامپیوترهای شخصی مک‌ پرو‌ آن به فروش می‌رسند. البته باید یادآور شویم، قیمت پایه این دستگاه‌ها برای بسیاری از افراد بالاست و طبقات پایین و متوسط جامعه جهانی قدرت خرید آن را ندارند. با‌این‌حال، برخی افراد علاقه‌مند و عاشق برند اپل هستند که پول‌های زیادی برای خرید نسل جدید هزینه می‌کنند.

مک‌بوک پرو با تراشه M3 Pro مناسب برای کاربران

خانواده تراشه M3 شامل هزینه Standard و Pro به‌همراه Max می‌شود که مشخصات سخت‌افزاری هریک از آن نشان از بهره‌مندی اپل از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3B دارد. همچنین نسخه Standard و Max با بهبود پردازشی و گرافیکی خوبی روبه‌رو بوده و تعداد ترانزیستورها نیز درمقایسه‌با گذشته افزایش چشمگیری داشته است. ازسوی‌دیگر، تراشه M3 Pro به‌عنوان نسخه میانی عملکرد ضعیفی دارد و حتی مشخصات سخت‌افزاری پردازنده مرکزی و گرافیکی آن نسبت‌به گذشته کاهش یافته، اما هنوز دلیل مشخصی برای آن ازطرف غول فناوری کوپرتینو ذکر نشده است.

طی یک ماه گذشته، کارشناسان و منتقدان بسیاری از کاهش پهنای باند و تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی انتقاد کردند، اما امروز یک سری آزمایش و بررسی تخصصی توسط یک یوتیوبر نشان داد که M3 Pro با معماری ۳ نانومتری درمقایسه‌با تراشه M1 Max ارزش خرید بسیار بالایی داد. درحقیقت، این یوتیوبر معروف اظهار کرد کاربرانی که از نسخه‌ قدیمی مک‌بوک پرو M1 Max استفاده می‌کنند، اما قصد ارتقا سخت‌افزاری دارند یکی از بهترین انتخاب می‌تواند نسخه M3 Pro باشد. برای درک بهتر باید یادآور شویم، این پردازنده نسل جدید از ۱۱ هسته پردازشی و ۱۴ هسته گرافیکی به‌‌همراه ۱۸ گیگابایت رم یک‌پارچه و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی با فناوری NVMe بهره می‌برد.

یوتیوبر معروف، وادیم یوریف، با اجرای چندین آزمایش تخصصی در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در بنچمارک‌های مختلف مانند Geekbench 6 و Lightroom Classic یا Figma نشان داد که پردازنده M3 Pro می‌تواند M1 Max را شکست دهد؛ البته باید خاطرنشان کنیم این شکست همه جوانب را در برنمی‌گیرد و تست گرافیکی و سرعت حافظه SSD با شکست M3 Pro به اتمام رسید. درحقیقت، M1 Max به‌عنوان یک تراشه قدیمی سرعت خواندن و نوشتن بیشتری از اطلاعات را دارد؛ همچنین باید بگوییم میزان حافظه نسخه قدیمی یک ترابایتی و ظرفیت تراشه M3 Pro به ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی می‌رسد.

مک‌بوک پرو با تراشه M3 Pro مناسب برای کاربران مک‌بوک پرو قدیمی

علاوه‌براین، تراشه M3 Pro برای پردازش و انتقال ویدئو و تصاویر با مشکل جدی مواجه است؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، پردازنده M1 Max به‌راحتی توانست برنامه Final Cut Pro را اجرا کند و فرمت‌های 8K ProRes Raw و Canon R5 4K را اجرا کند، اما مدل M3 Pro با سرعت بسیار کمتری این توانست آن را انجام دهد. بنابراین، اگر به‌عنوان یک گرافیست پروژه‌های سنگین گرافیکی انجام می‌دهید بدون‌شک نسخه‌ای به‌جز M3 Pro برای شما مناسب خواهد بود، چراکه این پردازنده پاسخ‌دهی فوق‌العاده ضعیفی دارد و در موارد بسیار زیادی توان پردازش ویدئو حجیم با فرمت 8K را ندارد.

در آخرین بخش، فن خنک‌کننده لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو M3 Pro مورد آزمایش قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد سرعت چرخش فن این دستگاه دو برابر سرعت بیشتری باید داشته باشد تا بتواند با پایداری دمای داخلی به نتایج مشابهی در بخش پردازشی و گرافیکی M1 Max برسد‌. بااین‌همه، باید گفت M3 Pro به‌عنوان تراشه‌ای خوب معرفی می‌شود که با کاهش مصرف انرژی می‌تواند باعث افزایش طول‌عمر باتری شود، اما اگر کاربران بتوانند نسخه مک‌بوک پرو با تراشه M1 Max با تخفیف‌های ویژه خریداری کنند احتمالا می‌توان گفت یک انتخاب بهتر از M3 Pro خواهد بود.

اخبار مرتبط: