به‌ ChatGPT زبان فارسی هم اضافه شده است که با استفاده از آن می‌توان با این هوش مصنوعی صحبت کرد و سوالاتی از آن پرسید.

هفته گذشته در آخرین به‌روزرسانی ChatGPT، قابلیت استفاده از بخش مکالمه صوتی یا ChatGPT Voice به بخش رایگان این پلتفرم اضافه شد. بااستفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند به مکالمه با دستیار هوش مصنوعی بپردازند و بدون نیاز به تایپ کردن، سوالات خود را از او بپرسند. اما نکته بسیار جالبی درخصوص این قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی است!

درحقیقت شرکت OpenAI سازنده هوش مصنوعی ChatGPT ابزار خود را به ۳۵ زبان زنده دنیا مجهز کرده است که زبان فارسی هم در میان آنها وجود دارد. پس از ورود به حساب کاربری در نسخه وب یا اپلیکیشن iOS/اندروید ChatGPT گزینه جدیدی با علامت هندزفری در گوشه پایین صفحه کنار نوار تایپ قرار گرفته است. قبل از انتخاب این گزینه باید به منو سمت چپ مراجعه کرده و در پایین نوار باز شده، گزینه تنظیمات را که به‌صورت سه‌نقطه قرار گرفته انتخاب کرد. سپس در منوی تنظیمات روی گزینه فارسی ضربه بزنید. البته روش آسان‌تری هم وجود دارد و بدون مراجعه به این بخش و با کلیک روی گزینه هندزفری و آغاز مکالمه، این برنامه به‌صورت خودکار زبان کاربر را تشخیص می‌دهد. در این بخش ۵ صدای مختلف قرار دارد که کاربر می‌تواند صدای مورد نظر خود را انتخاب کند.

 پشتیبانی از زبان فارسی در هوش مصنوعی

یادآوری می‌شود که سرویس رایگان ChatGPT 3.5 فقط تا دی ماه ۱۴۰۰ به‌روز شده و برای بهره‌مندی از سرویس به‌روز باید سرویس اشتراک ChatGPT Plus را خریداری کرد. همچنین این سرویس به چند دلیل بیشتر مناسب کارهای روزمره است و برای استفاده به‌عنوان کاربرد حرفه‌ای توصیه نمی‌شود. اول از همه اینکه تمرکز ChatGPT روی زبان انگلیسی است و زبان فارسی حتی در حالت تایپ دقت کمتری نسبت به زبان انگلیسی دارد. همچنین قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار زبان فارسی که هنگام مکالمه در پس‌زمینه برنامه به‌صورت خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرد دقت بالایی ندارد و احتمال برداشت اشتباه از درخواست صوتی کاربر وجود دارد. علاوه‌بر آن مکالمه صوتی کیفیت بالایی نداشته و درک صدای تولید شده که کمی لهجه دارد، کار سختی است.

باوجود پشتیبانی از زبان فارسی، شرکت OpenAI کشور ایران را در لیست تحریم خود قرار داده و هم‌میهنان کشور ما دسترسی محدودی به این پلتفرم دارند. تا چند روز قبل دسترسی به این برنامه فقط از طریق شماره تلفن همراه ممکن بود و کاربران باید برای دسترسی، شماره مجازی خریداری می‌کردند، اما ۳ روز قبل این محدودیت هم رفع شد و ساخت حساب کاربری جدید با ایمیل و بدون نیاز به شماره امکان‌پذیر شده است. از سوی دیگر پس از ساخت اکانت و برای بهره‌مندی از پلتفرم باید از ابزارهای گذر از تحریم و VPN برای تغییر IP استفاده کرد، درغیر این صورت باوجود ورود به حساب کاربری، برنامه پاسخگو سوالات کاربر نخواهد بود.

اخبار مرتبط: