پس از گذشت ۵ روز، سم آلتمن به سمت مدیرعامل OpenAI بازگشت و هیئت مدیره قبلی هم منحل شده تا هیئت جدیدی در این شرکت آغاز به‌کار کنند.

روز جمعه در یک تصمیم ناگهانی سم آلتمن، مدیرعامل وقت شرکت OpenAI با تصمیم هیئت مدیره از سمت خود برکنار شد. تنها ۲ روز پس از آن این شرکت پیشنهاد دوباره‌ای را برای بازگشت آلتمن به سمت قبلی خود فرستاد، اما آلتمن که از شرایط این شرکت و رفتاری که با او شده بود رضایت نداشت، مردد بود. سپس مایکروسافت، به‌عنوان سهام‌دار اصلی این شرکت قبل از اینکه آلتمن را از دست بدهد او را در پروژه‌ای نامعلوم مرتبط با هوش مصنوعی جذب کرد. اکنون خبر جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این حرکت صرفا برای مدیریت بحران و حفظ آلتمن بوده و پروژه‌ای درکار نیست.

شرکت OpenAI امروز صبح بیانیه‌ای منتشر کرد که به‌نظر می‌رسد پایانی بر تمامی حواشی اخیر باشد. در این بیانیه آمده است که هیئت مدیره جدید متشکل از برت تیلور، لری سامرز و آدام دی آنجلو با آلتمن برای بازگشت به سمت قبلی خود به توافق رسیده است. البته دی آنجلو در هیئت مدیره قبلی هم حضور داشت و ادامه حضور او صرفا برای این است که شرکت در راستای تلاش‌های قبلی ادامه دهد. فردی ناشناس که بدون واسطه از مذاکرات آگاهی دارد اعلام کرده که تنها کار این هیئت کوچک، بررسی و انتصاب یک هیئت رسمی جدید تا سقف ۹ نفر است تا مدیریت کاملا در OpenAI متحول شود.

شرکت مایکروسافت که بیش از ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده مانند سم آلتمن که یکی از موسسان این شرکت است نقش مهمی در هیئت جدید خواهد داشت. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت این شرکت نمی‌خواهد خبر غافلگیر‌کننده دیگری را از سوی OpenAI متحمل شود. تمام طرف‌های کلیدی این ماجرا اخباری مبنی بر بازگشت آلتمن منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد در این تصمیم شکی وجود ندارد و فقط بخشی از مراحل اداری آن باقی مانده است. آلتمن در این باره گفت: «هر کاری که من در چند روز اخیر انجام داده‌ام برای حفظ این تیم و هدف آن بوده است».

OpenAI

شرکت Thrive Capital به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران OpenAI اعلام کرد که بازگشت آلتمن بهترین اتفاق برای این شرکت و کارکنان و کاربران آن است. همچنین کلی سیمز، شریک Thrive در بیانیه‌ای اعلام کرد که OpenAI این پتانسیل را دارد که به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های کامپیوتری تاریخ تبدیل شود. آلتمن و براکمن تعهد زیادی به یکپارچگی این شرکت داشته و علاوه‌بر آن توانایی کم‌نظیری برای الهام دادن و رهبری دارند. بازگشت این ۲ نفر به شرکت بسیار هیجان‌انگیز است و منتظر این اتفاق هستند.

بازگشت آلتمن پس از ۵ روز حتی از اخراج او هم غافلگیر کننده‌تر است. هیئت مدیره OpenAI که در اخراج آلتمن مصمم به‌نظر می‌رسید پس از ۳ روز ۲ بار مدیرعامل خود را مجددا تغییر داد تا از بازگشت آلتمن جلوگیری کند. بااین حال کارکنان این شرکت اعتراض شدیدی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده داشته و تهدید کرده بودند درصورت استعفا ندادن اعضای هیئت مدیره با آلتمن و براکمن همراه شده و به مایکروسافت می‌پیوندند. طی هفته گذشته هیئت مدیره هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای اخراج آلتمن ارائه ندادند. همچنین روز یکشنبه ایلیا سوتسکور به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی هیئت قبلی هم نظر خود را تغییر داد و درنتیجه تنها ۳ عضو باقی ماندند که هنوز مخالف بازگشت آلتمن بودند.

گفته شده امت شیر، مدیرعامل موقت که روز یکشنبه پس از میرا موراتی این عنوان را تصاحب کرد تهدید کرده بود که درصورت ارائه نکردن مستندات و شواهد برای تخلف آلتمن که منجر به اخراج او شده بود هم از سمت خود استعفا می‌دهد و همین حرکت او باعث شد هیئت مدیره مذاکرات برای بازگشت آلتمن را به‌صورت جدی پیگیری کند.

نظر شما چیست؟ آیا با بازگشت سم آلتمن و گرگ براکمن و استعفای هیئت مدیره قبلی شرکت OpenAI می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به قبل داشته باشد یا با یک‌طرفه شدن این شرکت به‌سود آلتمن درنهایت این شرکت متضرر خواهد شد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: