آمار فروش گوشی در تابستان ۱۴۰۲ آمریکا منتشر شده که نشان میدهد گوگل بیشترین رشد را تجربه کرده است، اما سامسونگ و اپل با کاهش فروش نسبت به سال گذشته روبرو شدهاند.
شرکت تحقیقاتی Canalys گزارش جدیدی را از آمار مربوط به فروش گوشی هوشمند در تابستان ۱۴۰۲ بازار آمریکا منتشر کرده است. براساس این آمار، باوجود رشد ۲۱ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۲، فروش کلی ۵ درصد نسبت به تابستان گذشته کاهش یافته است که تاثیر فروش آیفون را در پایان تابستان بهنمایش میگذارد. رونار بیورهود، تحلیلگر Canalys درباره این آمار نوشت: «بازار گوشیهای هوشمند ایالات متحده درحال تثبیت است و انتظار نمیرود پاییز امسال هم آمار تفاوت زیادی داشته باشد». بیورهود در ادامه گفت که صنعت گوشی در ایالات متحده با یک رکود طولانیمدت مواجه شده است که بر تبلیغات و فروش لوازم جانبی تاثیر زیادی میگذارد.
بنابراین باوجود افزایش مشتریان و نرخ فروش محصولات شرکتهای سطح یک مانند اپل و سامسونگ، نهتنها فروش سالانه افزایش نداشته، بلکه اندکی هم کمتر شده است. وی در ادامه نوشت که شرکتها تمرکز خود را بر افزایش درآمد از طریق برنامههای متغیر و متنوع برای حفظ مشتری گذاشتهاند. همچنین تبلیغات گسترده در تابستان با دقت و احتیاط صورت گرفت که در پاییز و زمستان هم ادامه یافت. در ادامه به بررسی آمار و مقایسه آن با سال گذشته میپردازیم.
فروش محصولات اپل در تابستان امسال نسبت به سال قبل با کاهش ۸ درصدی به ۱۷.۲ میلیون دستگاه رسید. البته نباید فراموش کرد که سری آیفون ۱۵ امسال دیرتر از سال گذشته راهی بازار شدند و بنابراین بخشی از این کاهش فروش در پاییز جبران میشود. محصولات سامسونگ هم عملکرد ضعیفتری نسبت به سال گذشته داشتند و فقط ۶.۸ میلیون دستگاه بهفروش رفت. البته بیش از ۲۰ درصد محصولات فروخته شده از سری گوشیهای تاشو فولد و فلیپ بودند و بنابراین از نظر مالی با افزایش قیمت میانگین محصولات فروش رفته این شرکت ضرر بزرگی را متحمل نشد.
شرکت موتورولا بهترین فصل خود را پس از بهار ۱۴۰۰ سپری کرد و موفق شد ۹ درصد از بازار را با فروش ۲.۸ میلیون دستگاه بهخود اختصاص دهد. درنتیجه رشد سالانه ۱۴ درصدی را نیز نسبت به تابستان گذشته تجربه کرد. بااین وجود بیشترین رشد سالانه به گوگل اختصاص یافت، زیرا سال گذشته این شرکت تنها حدود ۶۰۰ هزار دستگاه فروخت و امسال موفق به عرضه بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه شد تا رشد ۱۱۲ درصدی را تجربه کند. البته شرکت TCL با فروش ۱.۳ میلیون دستگاه عملکرد بهتری از گوگل بهجای گذاشت.
لی خوان چیو، تحلیلگر Canalys گفت: «سری آیفون ۱۵ شهریور ماه شروع قدرتمندی داشت و ۳۴ درصد از کل فروش آیفون در تابستان ۱۴۰۲ ایالات متحده به شهریورماه برمیگردد». عرضه سالانه نسخه جدید آیفون برای جذب کسانی که میخواهند گوشی خود را عوض کنند بسیار مهم است. بااینحال، تعداد کمتری از مشتریان آخرین نسخه را خریداری کردند. درحقیقت این آمار نشان میدهد بسیاری از مشتریان باوجود عرضه سری آیفون ۱۵ و قصد برای خرید دستگاه جدید، نسخههای قدیمیتر را ترجیح میدهند. همچنین آمار نگهداری از گوشی قبلی بیشتر شده و بهصورت میانگین، مردم پس از فاصله زمانی طولانیتری به تعویض دستگاه خود علاقه نشان میدهند.
چیو در ادامه گفت که برای اپل فروش محصولات پرچمدار امری حیاتی است و برای همین این شرکت میخواهد با تغییر سیاست مشتریانش را به خرید نسخههای بالاتر تشویق کند. اگر اپل نتواند در ایالات متحده به فروش مورد نیاز برسد، نقش اپل در بازار جهانی هم تغییر میکند. درادامه جدول فروش تابستانه شرکتهای سازنده گوشی طی تابستان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ مشاهده میشود.
شرکت | تابستان ۱۴۰۲ (میلیون دستگاه) | درصد سهم تابستان ۱۴۰۲ | تابستان ۱۴۰۱ (میلیون دستگاه) | درصد سهم تابستان ۱۴۰۱ | رشد سالانه |
اپل | ۱۷.۲ | ۵۵٪ | ۱۸.۶ | ۵۷٪ | ۸٪- |
سامسونگ | ۶.۸ | ۲۲٪ | ۷.۸ | ۲۴٪ | ۱۲٪- |
موتورولا | ۲.۸ | ۹٪ | ۲.۴ | ۷٪ | ۱۴٪ |
TCL | ۱.۳ | ۴٪ | ۱.۶ | ۵٪ | ۱۵٪- |
گوگل | ۱.۲ | ۴٪ | ۰.۶ | ۲٪ | ۱۱۷٪ |
بقیه | ۱.۷ | ۵٪ | ۱.۶ | ۵٪ | ۶٪ |
مجموع | ۳۱.۰ | ۱۰۰٪ | ۳۲.۵ | ۱۰۰٪ | ۵٪- |
اخبار مرتبط:
- فروش ۱.۴۴ میلیونی شیائومی ۱۴ در ۱۰ روز؛ رکوردشکنی تاریخی غول چینی
- فروش جهانی تبلتهای آیپد ۱۰ درصد کاهش یافت؛ ناتوانی اپل در معرفی نسل جدید باعث ایجاد بحران شد