گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد یک تراشه مودم 5G اختصاصی و انحصاری برای گوشی‌های هوشمند و پرچمدار آیفون تولید کند، اما برای پشتیبانی از سایر دستگاه‌های هوشمند مانند آیپد، مک و اپل واچ با کوالکام همکاری خواهد کرد.

اواخر تابستان سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسم با شکوهی تحت‌عنوان واندرلاست از سری آیفون ۱۵ به‌همراه ساعت‌‌های هوشمند اپل واچ اولترا نسل دوم و اپل واچ سری ۹ رونمایی کرد که با استقبال میلیونی کاربران درسراسر دنیا مواجه شد و باعث تراز مالی غول فناوری کوپرتینو در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ با رشد چشمگیری روبه‌رو شود؛ بااین‌حال، باید بدانید که در تولید گوشی‌های هوشمند آیفون تنها اپل نقش ندارد و چندین سازنده دیگر وجود دارند که نقش تامین‌کننده قطعات سخت‌افزاری مانند سنسورهای دوربین، نمایشگر و تراشه مودم 5G را ایفا می‌کنند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

طی سال‌های اخیر، اپل برای تامین تراشه فوق‌پیشرفته مودم 5G با کمپانی آمریکایی کوالکام همکاری کرده که از سرعت بالا و پایداری بسیار شگفت‌انگیزی برخوردار است. برهمین‌اساس، امسال با استفاده از تراشه اسنپدراگون X70 توانست سرعت دانلود بالایی را در سرورهای آمریکا به‌ثبت برساند و از پرچمداران تاشو سری Z سامسونگ پیشی بگیرد. باوجوداین، اپل قصد دارد یک تراشه مودم 5G اختصاصی را با استفاده از دانش درون سازمانی توسعه دهد تا بتواند هزینه‌های تولید را کاهش داده و قیمت مصرف‌کننده ثابت نگه دارد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه و روند پیشرفت آن کار ساده‌ای نیست.

مودم 5G اختصاصی اپل

آخرین شایعات از دنیای فناوری نشان می‌داد اپل می‌خواست تا پایان سال ۲۰۲۵ یا حداکثر اواسط ۲۰۲۶ میلادی از تراشه مودم 5G رونمایی کند تا از آن در سری آیفون ۱۷ بهره‌مند شود. اما امروز متوجه شدیم پروژه به‌خوبی پیش‌ نمی‌رود و غول ساکن کوپرتینو تا اطلاع بعدی پروژه را متوقف کرد تا بتواند روی توسعه سایر محصولات و قابلیت‌های جدید تمرکز کند؛ همچنین یک خبر جدید نشان می‌دهد اپل حتی درصورت دستیابی به تراشه مودم 5G همکاری با کوالکام را ادامه می‌دهد و از مودم اسنپدراگون X برای تلبت‌ها آیپد و کامپیوترهای مک به‌همراه ساعت‌های هوشمند اپل واچ استفاده خواهد کرد.

علاوه‌براین، مشخص نیست اپل با چه‌میزان ظرفیتی می‌تواند تراشه مودم 5G تولید کند، اما برای سال‌های ابتدایی با کمک کوالکام از تراشه‌های بیس باند این کمپانی لپ‌تاپ‌های مک و تبلت‌های آیپد را تولید میکند؛ برهمین‌اساس، مارک گورمن، خبرنگار نشریه بلومبرگ، در خبرنامه هفتگی Power On اظهار کرد توسعه مودم داخلی حداقل دو یا سه سال طول می‌کشد؛ سپس برای آیفون و اپل واچ مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصورت موفقیت‌های مورد انتظار اپل، در دستگاه‌های هوشمند آیپد و مک به‌کار گرفته خواهد شد تا اتکا به کوالکام پایان یابد.

Collaboration with Qualcomm to support iPad and Mac

براساس جدول‌ زمان‌بندی احتمالی، به‌نظر می‌رسد اولین تراشه مودم 5G اپل با دانش درون سازمانی تا اواسط سال ۲۰۲۶ میلادی روانه بازار می‌شود؛ همچنین، باتوجه‌به اظهارات مارک گورمن، کمپانی تراشه‌سازی کوالکام به‌ همکاری با اپل تا سه سال آینده ادامه می‌دهد. پس‌از اتمام انقضای قرارداد، کوالکام مطابق سیاست‌هایش با اپل رفتار خواهد کرد و درصورت نیاز غول فناوری کوپرتینو چندین برابر هزینه دریافت می‌کند که باعث ضرر و زیان‌های فراوانی می‌شود؛ بنابراین بهترین کار آن است که قبل‌از قطع همکاری با کوالکام تمام جوانب باید توسط تیم مدیریتی سنجیده شود.

ازسوی‌دیگر، اپل وابستگی شدیدی به کمپانی Broadcom دارد که تراشه‌های بلوتوث و وای فای گوشی‌های آیفون و سایر محصولات اپل را تامین می‌کند؛ بنابراین قصد دارد با توسعه تراشه بلوتوث و وای‌ فای درکنار مودم 5G به‌صورت هم‌زمان دو کمپانی بزرگ را از چرخه تامین‌کنندگان کنار بگذارد. همچنین، اپل قصد دارد از پنل‌های micro-LED در سال ۲۰۲۶ میلادی پرده‌برداری کند که ابتدا با اپل واچ اوترا آزمایش می‌شود و سپس وارد اکوسیستم گوشی‌های آیفون و لپ‌تاپ‌های مک یا دیگر دستگاه‌ها خواهد شد. بدین‌ترتیب، پنج سال آینده برای اپل بسیار تعیین‌کننده به‌شمار می‌رود و این سازنده برتر آمریکایی روند کارش تغییر می‌دهد.

اخبار مرتبط: