درحالی‌که روز جمعه خبر اخراج سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI منتشر شد، امروز این شرکت دوباره از آلتمن دعوت به همکاری کرده است.

روز جمعه خبر ناگهانی اخراج سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI از پست مدیریتی خود منتشر شد و با جدایی او، میرا موراتی، رئیس بخش فناوری و توسعه شرکت به‌صورت موقت جایگزین وی شد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت OpenAI، گفته می‌شود آلتمن با هیئت مدیره صادق نبوده و برخی اخبار را از آنها پنهان نگه داشته که باعث شده اعتماد هیئت مدیره را از دست بدهد. ناگهانی این اتفاق از جایی مشخص می‌شود که پس از تهیه گزارش‌های مختلف، مشخص شد حتی کارکنان شرکت هم از این تصمیم اطلاعی نداشتند و با اعلام عمومی اوپن‌ای‌آی مطلع شدند.

اما تصمیم هیئت مدیره فقط گریبان‌گیر آلتمن نبود. گرگ براکمن، یکی از بنیان‌گذاران و روسای دیگر این شرکت هم به عضو هیئت مدیره نزول درجه پیدا کرد، البته به‌صورت کامل از شرکت اخراج نشد. چند ساعت پس از آن هم براکمن در ایکس (توییتر) اعلام کرد با توجه به اخبار منتشر شده از سمت خود استعفا می‌دهد. پس از آن، براکمن در یک پست دیگر توضیح داد که ایلیا سوتسکور، دانشمند ارشد OpenAI روز جمعه به او و آلتمن اعلام کرد که اخراج می‌شوند و هر ۲ از شنیدن خبر شوکه شدند.

تا پیش از این سم آلتمن به‌عنوان چهره اصلی OpenAI شناخته می‌شد که سال گذشته با معرفی ChaGPT رقابت سنگین هوش مصنوعی را آغاز کرد. هفته گذشته او در اولین کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان DevDay این کمپانی درباره چند محصول جدید مانند GPT 4 Turbo برای رقابت بهتر با شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و گوگل پرده برداشت. همچنین روز پنج‌شنبه در کنفرانس همکاری آسیا و اقیانوسیه سخنرانی کرد.

 مدیرعامل OpenAI

شرکت مایکروسافت که تاکنون میلیاردها دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده اعلام کرد به شراکت خود ادامه می‌دهد. در بیانیه این شرکت آمده است: «ما قرارداد همکاری بلندمدت با OpenAI داشته و به میرا و تیم او برای عرضه نسل بعدی هوش مصنوعی برای مشتریان اعتماد داریم». درحالی که بیانیه مذکور توسط سخنگو مایکروسافت منتشر شد، مدیرعامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا هم بیانیه مشابهی را در ایکس منتشر کرد. البته تصمیم هیئت مدیره بدون هماهنگی یا اطلاع قبلی مایکروسافت شکل گرفت و ابرشرکت فناوری از این تصمیم ظاهرا راضی نیست.

اما پس از گذشت چند ساعت، ورق کاملا برگشت و کار به‌جایی رسید که براساس گزارش‌های منتشر شده OpenAI امروز دوباره از آلتمن و براکمن دعوت کرد با سمت قبلی خود به شرکت بازگردند.

گفتگوی آلتمن با OpenAI تنها یک روز پس از برکناری او نشان می‌دهد که این شرکت پس از اخراج او در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است. اگرچه این شرکت به بازگشت آلتمن علاقمند است، خود آلتمن درباره بازگشت مردد است و در نظر دارد تا شرکت جدیدی را تاسیس کند. درحقیقت ساعاتی پس از اخراج او و استعفای براکمن، آنها با دوستان و سرمایه‌گذاران درباره راه‌اندازی یک شرکت دیگر مذاکره کردند. مجموعه‌ای از محققان ارشد نیز روز جمعه استعفا دادند و گزارش‌ها حاکی از آن است که کارمندان زیادی منتظر هستند تا در‌صورت تاسیس شرکت جدید، استعفا داده و به آلتمن بپیوندند.

نظر شما چیست؟ باتوجه به کودتا و اوضاع نابسامان شرکت OpenAI چه آینده‌ای را برای ChatGPT متصور هستید؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: