طبق آمار بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme به‌نظر ‌می‌رسد پردازنده گرافیکی Adreno 830 در تولید تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا ۱۰ درصد عملکرد بالاتری درمقایسه‌با پردازنده اپل M2 دارد.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، به‌نظر می‌رسد کمپانی آمریکایی کوالکام قصد دارد از پردازنده سیلیکونی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با هسته‌های اختصاصی Oryon برای سال ۲۰۲۴ میلادی رونمایی کند که قابلیت‌های پردازشی و کلاک اسپید تراشه را درمقایسه‌با نسل فعلی بیشتر می‌کند. طی سنت‌ سال‌های گذشته، ما انتظار داریم این نسخه رقیب چیپست‌های سری A اپل شود، اما کارشناسان باتوجه‌به برخی اطلاعات به‌دست‌آمده از بنچمارک 3DMark Wife Life Extreme براین‌باورند که تراشه موردبحث به‌عنوان رقیبی برای پردازنده کامپیوتری سیلیکونی اپل M2 شناخته خواهد شد و تقریبا ۱۰ درصد عملکرد و سرعت پردازشی بیشتری دارد.

مشخصات پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ Adreno 830

افشاگر معروف چینی فعال در شبکه اجتماعی توییتر ایکس، Revegnus، با انتشار جزئیاتی اعلام کرد پردازنده گرافیکی Adreno 830 به‌امتیازی دست پیدا کرده که تقریبا ۱۰ درصد بالاتر از پردازنده سیلیکونی اپل M2 محسوب می‌شود؛ البته باید گفت این افشاگر معروف هیچ‌گونه سندی را برای اثبات ادعاهایش دراختیار کاربران قرار نداده و ما تنها باید به سابقه افشاگری وی اعتماد کنیم. ازسوی‌دیگر، به‌یاد داشته باشید که تراشه کامپیوتری اپل M2 در دو نسخه تولید می‌شود که تعداد هسته‌های گرافیکی هریک از آن‌ها متفاوت است و از حداکثر ۱۰ هسته برخوردار می‌شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهد پردازنده گرافیکی Adreno 830 به امتیاز فوق‌العاده ۷۲۰۰ دست پیدا کرده که درمقایسه‌با عملکرد پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای اپل M2 این اختلاف امتیاز ۱۰ درصدی کاملا درست و موثق است.

همان‌طورکه می‌دانید، بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme برای سنجش عملکرد گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند درنظر گرفته شده که بتواند اوج توان پردازشی و گرافیکی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد؛ همچنین، این بنچمارک به‌خوبی می‌تواند پایداری و مدیریت مصرف انرژی پردازنده هردستگاه را به کاربران نشان دهد. باتوجه‌به شایعات گذشته، احتمالا تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و مدیاتک دایمنسیتی ۹۴۰۰ سال آینده برپایه معماری ۳ نانومتری TSMC توسعه می‌یابد که کمک می‌کند تا پردازنده‌ها عملکرد و سرعت بیشتری داشته باشد؛ ازسوی‌دیگر، برای قدرت‌نمایی و رقابت با اپل باید بهره‌وری انرژی به‌صورت قابل‌توجهی در تولید اسنپدراگون 8 نسل ۴ و دایمنسیتی 9۴00 در دستور کار قرار بگیرد.

نتایج بنچمارک اسنپدراگون 8 نسل 4

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم آمار به‌دست‌آمده از پردازنده گرافیکی Adreno 830 اولین نتایجی محسوب می‌شود که در یک بنچمارک به‌ثبت می‌رسد و احتمالا تنها یک نمونه مهندسی باشد که با آنچه ما در دنیای واقعی خواهیم دید تفاوت‌های بسیاری دارد. برای درک بهتر باید بگوییم نمونه‌های اولیه یا مهندسی بدون محدودیت قدرت منتشر می‌شوند که برای بررسی و آزمایش بهینه‌سازی شدند. بااین‌حال، سال آینده میلادی با عرضه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ چندین کمپانی برتر اندرویدی مانند شیائومی، سامسونگ و وان‌پلاس از این تراشه استفاده خواهند کرد و احتمالا در شرایط‌های مختلف در بنچمارک‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا عملکرد واقعی آن برای همه ما روشن شود.

در آخر، افشاگر چینی یادشده جزئیاتی را از امتیازهای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای را منتشر کرد که بیانگر عملکرد خیره‌کننده و شگفت‌انگیز نسل آینده پردازنده‌های موبایلی کمپانی کوالکام است. باوجوداین، ما کاربران توصیه می‌کنیم این اطلاعات در چنین برهه‌زمانی با جدیت زیادی دنبال نکنند، چراکه تا معرفی و عرضه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ حدود یک زمان داریم؛ بنابراین اکنون باید منتظر ورود گوشی‌های پرچمدار مجهز به تراشه نسل فعلی باشیم که طی روزها یا ماه‌های آینده وارد بازار ایران و جهان می‌شوند. در آن زمان، ما می‌توانیم به‌صورت اول شخص تجربه کاربری خودمان را با شما به‌اشتراک بگذاریم و بگوییم با بهینه‌سازی نسل بعد چه اتفاقاتی می‌تواند رخ دهد.

اخبار مرتبط: