چند برنامه اندرویدی ویروسی در پلی استور گوگل شناسایی شده که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار نصب شده‌اند.

یکی از شرکت‌های ایمنی سایبری به‌نام Dr.Web در گزارش خود لیستی از چند برنامه ویروسی اندرویدی که در گوگل‌پلی قرار گرفته‌ منتشر کرد که برخی از آنها با هزاران بار دانلود محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کردند. بازی‌هایی از قبیل Agent Shooter، Rainbow Stretch، Rubber Punch 3D و Super Skibydi Killer به‌همراه چند برنامه شخصی‌سازی و برنامه مالی در میان لیست برنامه‌های آلوده هستند. این برنامه‌ها در دسته ویروس‌های تروجان قرار می‌گیرند و با نمایش تبلیغات حتی پس از بستن برنامه، برای هکرها کسب درآمد می‌کنند.

یکی دیگر از عواملی که این بدافزارها را خطرناک‌تر می‌کند، روش‌هایی است که هکرها در توسعه آن استفاده کردند. مثلا پس از نصب برخی از آنها، آیکون برنامه نامرئی می‌شود و اسم آن هم حذف می‌شود تا در منوی اصلی قابل مشاهده نباشند و تشخیص آنها دشوارتر شود. حتی در برخی مواقع، آیکون برنامه با آیکون برنامه‌های شناخته شده مانند گوگل کروم عوض می‌شود، اما خطر اینجا به پایان نمی‌رسد و برخی از برنامه‌ها به بدافزارهای جوکر آلوده‌اند که قادر است کاربران را فریب دهد تا ناخواسته اشتراک پریمیوم سرویس‌های مختلف را تهیه کنند. بنابراین از نظر مالی هم می‌توانند برنامه‌های خطرناکی باشند و به کاربر آسیب برسانند. همان‌طور که اشاره شد برخی از برنامه‌ها محبوبیت زیادی پیدا کردند و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار نصب شده‌اند.

لیست برنامه‌های ویروسی جدید اندروید

  1. Agent Shooter
  2. Rainbow Stretch
  3. Rubber Punch 3D
  4. Super Skibydi Killer
  5. GazEndow Economic
  6. MoneyMentor
  7. TKF Program
  8. FinancialFusion
  9. Financial Vault
  10. Invest Calculator
  11. Eternal Maze
  12. Jungle Jewels
  13. Stellar Secrets
  14. Fire Fruits
  15. Cowboy’s Frontier
  16. Enchanted Elixir
  17. Beauty Wallpeper HD
  18. Love Emoji Messenger
لیست برنامه‌های ویروسی جدید اندروید

اگر یک یا چند برنامه اندرویدی ویروسی که در پلی استور گوگل قرار گرفتند را دانلود و نصب کرده‌اید، لازم است به‌سرعت آنها را حذف (uninstall) کرده تا اطلاعات و حریم خصوصی شما بیش از این به خطر نیفتد.

حتی درصورت دانلود از منابع معتبر مانند پلی استور گوگل، امکان دانلود و نصب بدافزار وجود دارد. باوجود تلاش مداوم گوگل برای شناسایی و حذف برنامه‌های ویروسی، روش‌های بسیار گسترده و خلاقانه‌ای دردسترس هکرها وجود دارد که می‌تواند از سپر ایمنی گوگل عبور کند. بنابراین در ادامه روش‌های ضروری و حیاتی برای حفظ ایمنی دستگاه‌های اندرویدی آمده است و توصیه می‌کنیم حتما آنها را دنبال کنید:

  • به‌روزرسانی مداوم برنامه‌ها و سیستم‌عامل: با به‌روز نگه داشتن برنامه‌ها و سیستم‌عامل اندروید از آخرین پچ‌های امنیتی بهره‌مند شده و دستگاه شما درمقابل ویروس‌های شناخته شده مقاوم می‌شود.
  • دانلود برنامه از منابع معتبر: اگرچه حتی برنامه‌های آلوده در سرویس‌هایی مانند پلی استور گوگل هم وجود دارند، دانلود و نصب برنامه‌ها از وب‌سایت‌های ناشناخته یکی از بزرگ‌ترین راه‌های نصب برنامه‌های ویروسی به‌شمار می‌رود و توصیه می‌شود حتما از منابع معتبر برنامه‌های مورد نیاز را دانلود کنید.
  • نصب آنتی‌ویروس‌های معتبر: درصورتی که مداوم با مشکل ویروسی شدن دستگاه مواجه می‌شوید، نصب یک آنتی‌ویروس معتبر را برای شناسایی و مقاومت در برابر ویروس‌ها در نظر بگیرید.
  • بررسی نظرات و دسترسی‌ها: قبل از دانلود برنامه، نظرات کاربران را مطالعه کنید تا درصورت وجود گزارش قبل از نصب برنامه از آن مطلع شوید. همچنین پس از دانلود و قبل از نصب هر برنامه، با دقت دسترسی‌های آن را بررسی کنید و درصورت دسترسی بیش از نیاز برنامه، با احتیاط پیش بروید و ترجیحا آن را نصب نکنید.
  • توجه به تبلیغات ناخواسته: اگر در گوشی خود به‌صورت مداوم با تبلیغات مواجه شدید، برنامه‌های خود را بررسی کنید و موارد مشکوک را حذف کنید.

اگر تمامی موارد بالا را بادقت درنظر بگیرید، احتمال ویروسی شدن دستگاه به‌شدت پایین می‌آید و تقریبا راهی برای ویروسی کردن دستگاه باقی نمی‌ماند. توصیه می‌کنیم اگر پیش از این به موارد بالا توجه نمی‌کردید، از این پس با رعایت آنها از ایمنی حریم خصوصی خود مطمئن بمانید.

اخبار مرتبط: