تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد مشخصات تراشه M3 مانند نسل گذشته از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد، اما نسخه M3 Pro و M3 Max از تعداد هسته‌های بیشتر و عملکرد بالاتری برخوردار هستند که می‌توانند به دستگاه‌های مک نسل جدید قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای بدهند.

براساس اعلام رسمی اپل، این کمپانی قرار است روز سه‌شنبه هفته‌جاری راس ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به‌وقت تهران از خانواده تراشه M3 به‌همراه نسل جدیدی از مک‌ها را معرفی کند که از مشخصات سخت‌افزاری بهتر و زبان طراحی زیباتری برخوردار هستند. باوجوداین، هدف اصلی برگرازی این رویداد، رونمایی از تراشه سیلیکونی M3 خواهد بود که با تمرکز ویژه‌ای روی بازی‌های ویدئویی برای سایر محصولات اپل مانند آیپد و مک‌ها عرضه می‌شود.

آی مک ۲۴ اینچی با تراشه M3

همان‌طورکه می‌دانید، تراشه سیلیکونی A17 Pro به‌عنوان اولین پردازنده در دنیای فناوری محسوب می‌شود که از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC با فناوری N3B بهره می‌برد؛ اکنون تراشه M3 نیز قرار است لقب دومین پردازنده را به‌خودش اختصاص دهد که با استفاده از معماری ۳ نانومتری می‌تواند عملیات گرافیکی و پردازشی رندرینگ را به‌خوبی انجام دهد. برای آگاه بیشتر باید بگوییم خانواده M3 شامل M3 و M3 Pro به‌همراه M3 Max می‌شود که از هسته‌های متفاوتی برخوردار هستند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

تحلیلگر سرشناس حوزه محصولات اپل و خبرنگا نشریه بلومبرگ با انتشار مقاله‌ای در خبرنامه هفتگی Power On اظهار کرد تراشه سیلیکونی M3 با دو نسخه دیگر نیز همراه می‌شود که پسوندهای Pro و Max را یدک می‌کشند. بافرض صحت داشتن اطلاعت گورمن، باید گفت مراسم رونمایی بسیار با شکوه خواهد بود؛ همچنین باید یادآور شویم تراشه‌های M2 Pro و M2 Max در ژانویه سال‌جاری میلادی معرفی شدند و حالا زودتر ازآنچه فکرش را می‌کردیم، نسل جدید وارد بازار می‌شود.

مک بوک پرو با تراشه M3

دربخش پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی، گفته می‌شود تراشه نسخه پایه M3 از هشت هسته پردازشی برخوردار می‌شود که به‌صورت ۴+۴ کلاستربندی می‌شود؛ ازسوی‌دیگر، پردازنده گرافیکی شامل ۱۰ هسته می‌شود که درمقایسه‌با تراشه M2 پایه تغییری نداشته است. البته عملکرد تراشه‌ نسل جدید با نسل قدیم تغیراتی خواهد داشت و بهینه‌سازی‌های لازم برای پشتیبانی از حافظه رم بیشتر و کلاک اسپید بالا برای هر هسته پردازشی انجام شده است. باوجوداین، شاید مشخصات این تراشه برای برخی کاربران حرفه‌ای ناامیدکننده به‌نظر برسد؛ بنابراین، به نسخه M3 Pro با چندین کلاستربندی می‌پردازیم.

آخرین شایعات تایید می‌کنند اولین کلاستربندی شامل ۱۲ هسته پردازشی می‌شود که به‌صورت ۶+۶ قرار می‌گیرد که برای ارائه فرکانس اورکلاک و بهینه‌سازی مصرف انرژی درون پردازنده مرکزی قرار گرفته‌اند. همچنین، پردازنده گرافیکی شامل ۱۸ هسته می‌شود. دومین کلاستر شامل ۱۴ هسته پردازشی برای پردازنده مرکزی و ۲۰ هسته برای پردازنده گرافیکی می‌شود که کاربران می‌توانند یکی از آن‌ها را برای نسل مک‌ها داشته باشند؛ احتمالا با این پردازنده را در نسخه‌های گران‌قیمت مک‌بوک پرو مشاهده کنیم، چراکه استفاده از چنین تراشه‌ای برای مک‌های مقرون‌به‌صرفه مانند مک‌بوک ایر توجیه اقتصادی ندارد.

مک بوک ایر با تراشه M3

علاوه‌براین، مهم‌ترین نسخه یعنی تراشه M3 Max به‌عنوان بزرگ‌ترین خانواده نسل جدید پردازنده‌های سیلیکونی اپل مانند M3 Pro از چندین کلاستر بهره می‌برد که مدل پایه آن با ۱۶ هسته پردازشی و ۳۲ هسته گرافیکی وارد بازار می‌شود. به‌صورت دقیق، از ۱۶ هسته، ۱۲ هسته برای ارائه فرکانس اورکلاک و ۴ هسته برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق اظهارات گورمن، غول ساکن کوپرتینو قصد دارد نسخه‌ای از مدل Max را معرفی کند که شامل ۴۰ هسته گرافیکی می‌شود و می‌تواند برای مک‌بوک پرو با کلاستربندی حرفه‌ای‌تر استفاده شود.

تحلیگران و منتقدان براین‌باورند کمپانی اپل به‌دلیل استقبال کم کاربران از تراشه سری M2 می‌خواهد هرچه سریع‌تر از نسل جدید رونمایی کند تا بتواند در سال ۲۰۲۴ میلادی، محصولات جدیدتری را با استفاده از آن دراختیار کاربران قرار دهد. همچنین، عامل دیگر کاهش فروش محصولات مک و آیپد به‌شمار می‌رود که باعث ایجاد بحران دراین بخش شده و مدیرعاملان و تیم اتاق فکر اپل چاره‌ای جز معرفی محصولات جدید با مشخصات سخت‌افزاری بهتر ندارند؛ البته اپل باید توجهی نیز به برچسب قیمتی داشته باشد، چراکه سایر رقبا دستگاه‌های قدرت‌مندی را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند که می‌تواند به‌صورت بالقوه نظرشان را عوض کند.

اخبار مرتبط: