براساس آخرین اخبار، اپل قصد داشت قبل از نسل بعدی آی مک، iMac pro را با تراشه داخلی M2 راهی بازار کند، اما بالا رفتن قیمت ساخت باعث شد تولید این دستگاه را به تعویق بیندازد.

اپل در تمامی محصولات جدیدش به استفاده از تراشه‌های داخلی روی آورده است، اما در این میان، هنوز iMac Pro (آی مک پرو) با تراشه سری M عرضه نشده است. اگرچه در آینده شاهد معرفی iMac pro با تراشه سری M اپل خواهیم بود، اطلاعات جدیدی درباره علت تعویق افتادن این دستگاه منتشر شده که نشان می‌دهد هزینه ساخت مانع اصلی اپل است.

آی مک پرو قبلی با تراشه Xeon شرکت اینتل با قیمت پایه ۵۰۰۰ دلاری راهی بازار شده بود و احتمالا iMac pro با تراشه اپل هم قرار بود با قیمتی مشابه راهی بازار شود. البته علت گران بودن آن سخت‌افزار بی‌نظیر مورد استفاده در این دستگاه است. گفته شده قرار است این دستگاه از نمایشگر 5K، تراشه M2 یا M2 Max و بسیاری دیگر از تجهیزات تراز اول سخت‌افزاری بهره‌مند می‌شود و ارزش قیمت بالای آن را خواهد داشت.

تراشه m1 اپل

براساس گزارش مارک گورمن، تحلیلگر اپل در وب‌سایت بلومبرگ اپل می‌خواست پس از معرفی آی مک، iMac pro را نیز راهی بازار کند، اما موفق به انجام این کار نشد. گورمن نوشت:

هواداران سری آی مک بیش از ۹۰۰ روز برای عرضه نسخه جدید صبر کرده‌اند، اما این مسئله هیچ‌گاه جزوی از برنامه اپل نبوده است. اپل می‌خواست پس از عرضه آی مک ۲۴ اینچی با تراشه M1، یک نسخه پرو با تراشه M2 و سپس آی مک رفرش ۲۴ اینچی عرضه کند …. براساس اطلاعاتی که به‌دست من رسیده، شرکت اپل تولید iMac Pro با تراشه داخلی را به‌دلیل هزینه‌های بالا عقب انداخته و برای پر کردن جای خالی آنها مک استودیو و استودیو دیسپلی (نمایشگر) را راهی بازار کرده است. اما طرفداران iMac می‌دانند که حتی با استفاده از این ۲ دستگاه هم نمی‌توان به‌صورت کامل آی مک را جایگزین کرد.

اگرچه گورمن اشاره‌ای به تاریخ عرضه iMac pro نکرد، به‌نظر نمی‌رسد تا قبل از ۲۰۲۵ شاهد عرضه این دستگاه باشیم و بنابراین هواداران این دستگاه باید حداقل یک‌سال دیگر برای معرفی این دستگاه صبر کنند. براساس آمار به‌دست آمده، اپل تا پایان سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۱۷ میلیون دستگاه از سری‌های مک می‌شود که ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته است و تاثیر عرضه نشدن iMac pro را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط: