گزارش‌ها نشان می‌دهد تحریم و محدودیت‌های ایالات متحده آمریکا علیه چین فرصت بی‌نظیری را برای کمپانی‌های بزرگ مانند هواوی ایجاد کرده تا بتوانند با اتکا به دانش بومی اقدام به توسعه کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های هوش مصنوعی کنند، اما مدیرعامل NVIDIA علاقه دارد همکاری این کمپانی با مشریان چینی ادامه یابد.

براساس آخرین اخبار، دولت ایالات متحده آمریکا به‌ریاست جمهوری، جو بایدن، محدودیت‌های صادراتی را شدت بخشیده که شامل منع صادرات کارت‌ گرافیک و پردازنده مبتنی‌بر هوش مصنوعی به چین می‌شود. درحقیقت، آمریکا براین‌باور استکه با پیشرفت سریع چین در صعنت هوش مصنوعی می‌تواند قوای تسلیحاتی و نظامی خودش را بهبود بخشد و همین امر باعث به‌صدا درآوردن زنگ خطر و هشدار جهانی خواهد شد. بنابراین، با اعمال تحریم‌های جدید صادرات هرگونه پردازنده به چین ممنوع اعلام شد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا به‌صورت رسمی به‌تمام کمپانی‌های تراشه‌سازی به‌خصوص NVIDIA اعلام می‌کند که صادرات هرگونه کارت گرافیک و پردازنده هوش مصنوعی به چین ممنوع شد. به‌عبارت دقیق‌تر، شرکت بزرگ NVIDIA یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان چینی‌ها محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته با فروش این محصولات توانسته ارزش مالی خوبی را برای شرکتش به‌ارمغان بیاورد. باوجوداین، عرضه کارت گرافیک هوش مصنوعی H800 و A800 به چین ممنوع می‌شود؛ ازسوی‌دیگر، مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، گفت تحریم‌ها می‌تواند روی سهام این کمپانی تاثیرات منفی بگذارد، اما امیدواریم معاملات دربخش‌های دیگر بهبود یابد.

صادرات NVIDIA

طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های محلی در ایالت کالیفرنیا، جنسن هوانگ اظهار داشت تیم سبزپوشان منافع ملی ایالات متحده آمریکا را در اولویت‌های کاری و تجاری قرار می‌دهند و به‌‌تمامی آن‌ها پایبند خواهند بود. بااین‌حال، مدیرعامل NVIDIA می‌گوید قصد دارد بازار جهانی و میزان فروش را گسترش دهد و به‌صورت هم‌زمان با مشتریان چینی در بخش‌های مختلف به‌جز هوش مصنوعی همکاری کند. محققان و کارشناسان بیان کردند که اظهارات جنسن هوانگ نشان‌دهنده پایبندی به سیاست‌های آمریکا بدون کوچک‌ترین میل درونی است و مشخصا تیم انویدیا نگرانی‌های زیادی دارد.

علاوه‌براین، کمپانی انویدیا با تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه‌های مختلف بازار چین داشته، به‌صورت کاملا صریح گفت سازندگان چینی مانند هواوی با اتکا به دانش بومی درحال توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند تا بتوانند نیاز‌هایشان را تا سال‌های آینده منتهی به ۲۰۳۰ برطرف کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد پیشرفت تکنولوژی بومی با سرعت فراوانی در چین حرکت می‌کند و احتمالا ایالات متحده دراین‌باره اقدامی قانونی نمی‌تواند انجام دهد؛ بنابراین تنها روش اعمال تحریم‌ها و پیشرفت تکنولوژیکی در آمریکا خواهد بود. همچنین، به‌نظر می‌رسد هواوی توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی را تا سطح قابل‌قبولی گسترش داده و قدرت رایانشی فوق‌العاده‌ای دارند.

یک کمپانی چینی هوش مصنوعی به‌نام iFlytek با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کارت گرافیک Ascend AI با کارت‌های گرافیکی قدرت‌مند هوش مصنوعی NVIDIA برابری می‌کند؛ همچنین، باحالتی تمسخرآمیز گفت تحریم و محدودیت‌های آمریکا علیه چین توانست فرصتی طلایی را دراختیار هواوی قرار دهند تا بتواند با دانش داخلی و مهندسان چینی تحول عظیمی را در صعنت هوش مصنوعی این کشور به‌وجود بیاورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی به‌صورت بالقوه تهدیدی بزرگ برای انویدیا محسوب می‌شود و قادر است با توسعه نرم‌افزاری مشتریانی را در منطقه به‌دست آورد.

اخبار مرتبط: