سرانجام سری گوشی‌های هوشمند پیکسل ۸ در رویداد Made by Google معرفی شدند؛ در این مقاله قصد داریم پیکسل ۸ استاندارد را با‌ آیفون ۱۵ پایه مقایسه کنیم.

هما‌ن‌طورکه می‌دانید حدود سه هفته پیش، کمپانی اپل از سری آیفون ۱۵ با مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های فراوان رونمایی کرد که با استقبال گسترده طرفداران اپل در سراسر جهان مواجه شد. در سال‌های اخیر، نسخه‌های استاندارد و پلاس از فروش بسیار پایین‌تری برخوردار بودند، چراکه اپل ویژگی‌های نسبتا کمتری را در این دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کرد، اما امسال با معرفی سری آیفون ۱۵، این موضوع روند روبه‌‌رشدی داشته و حالا مشاهده می‌کنیم که آیفون ۱۵ پایه با تراشه A16 بایونیک بهبودیافته، سنسور واید ۴۸ مگاپیکسلی و ده‌ها قابلیت دیگر وارد بازار جهانی شده است.

در یک ماه گذشته، تمام افشاگران و خبرگزاری‌ها با تمرکز بالایی به‌ محصولات اپل پرداختند که نشان می‌دهد غول ساکن کوپرتینو از قدرت بالایی برخوردار است و می‌تواند آیفون‌هایی را تولید کند تا مورد توجه کاربران قرار بگیرد و میلیون نفر برای خرید حضوری و اینترنتی ساعت‌ها منتظر بمانند. اما امروز، غول فناوری گوگل که به موتور جست‌وجو و سیستم‌عامل قدرت‌مندش شناخته می‌شود از سری پیکسل ۸ درکنار ساعت هوشمند پیکسل واچ ۲ به‌همراه پیکسل بادز پرو رونمایی کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

براساس اعلام رسمی گوگل، پیکسل ۸ استاندارد به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۴ عرضه می‌شود و به‌اولین گوشی به‌همراه برادرش بزرگ‌ترش تبدیل می‌شود که نسخه نهایی این سیستم‌عامل را دریافت خواهد کرد. درحالحاضر، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی نسخه بتا را استفاده می‌کنند و احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد انتشار نسخه نهایی برای آن‌ها خواهیم بود؛ بنابراین اگر کاربر اندرویدی هستید و می‌خواهید از تمام جزئیات درباره سیستم‌عامل محبوب گوگل مطلع شوید با کلیک روی این لینک می‌توانید با ویژگی‌های آن شوید.

مقایسه طراحی صفحه نمایش گوگل پیکسل ۸ با آیفون ۱۵

ازنظر طراحی، پیکسل ۸ و آیفون ۱۵ از شباهات‌ها و تفاوت‌های زیادی برخوردار هستند. گوشی هوشمند پیکسل ۸ از همان‌ زبان و فلسفه طراحی استفاده می‌کند که برای اولین در پیکسل ۶ به‌کارگرفته شد. به‌عبارتی دقیق‌تر، پنل پشت دستگاه یک نوار بزرگ دیده می‌شود که میزبان ماژول دوربین است؛ ازسوی‌دیگر، آیفون ۱۵ با تغییرات گسترده‌ای طراحی صفحه‌نمایش و فریم دستگاه بهره‌ می‌برد که درمقایسه‌با سایر نسل‌های پیشین وجه تمایزی فوق‌العاده‌ای دارد.

شاید این دو گوشی هوشمند را بتوان از لحاظ کوچک‌ بودن با یک‌دیگر مقایسه کرد، چراکه پیکسل ۸ و آیفون ۱۵ به‌ترتیب از صفحه‌نمایشی با ابعاد ۶.۱۷ اینچ و ۶.۱ اینچ استفاده می‌کنند که با چشم نمی‌توان تفاوت‌های آن‌ها را متوجه شد. ابعاد کلی پیکسل ۸ حدود ۸.۹×۷۰.۸×۱۵۰.۵ میلی‌متر و ابعاد آیفون ۱۵ به ۷.۸۰×۷۱.۵×۱۵۶.۷ میلی‌متر می‌رسد که نشان از ظرافت بیشتری گوشی هوشمند اپل دارد؛ همچنین ضخامت ماژول دوربین پیکسل ۸ نسبت‌به قبل بیشتر شده که می‌تواند باعث آزار کاربران شود.

در سال‌های گذشته، یکی از برتری‌های گوشی‌های اندرویدی ازجمله گوگل پیکسل‌ها قابلیت‌ پشتیبانی از درگاه USB-C بود که اجازه می‌داد با سایر لوازم اکترونیکی همگام‌سازی شوند. اما در سال ۲۰۲۳، پس از فشارهای سنگین اتحادیه اروپا به اپل، این کمپانی مجبور شد برای تولید سری آیفون ۱۵ از پورت USB-C استفاده کند تا اجازه فروش را در قاره اروپا پیدا کند. بااین‌حال، اضافه شدن این درگاه قابلیت‌های وارد اکوسیستم اپل می‌شود و اکنون آیفون ۱۵ می‌تواند به سایر دستگاه متصل شود و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

آنچه تاکنون ذکر کردیم نشان داد طراحی و ابعاد صفحه‌نمایش پیکسل ۸ و آیفون ۱۵ شباهت‌های بسیاری زیادی به یک‌دیگر دارند، اما نکته مهم و قابل توجه آن است که میزان رزولوشن و نرخ‌ به‌روزرسانی هر دو دستگاه باهم تفاوت‌های فاحشی دارند. برای مثال، گوگل پیکسل ۸ از نرخ‌ به‌روزسانی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد که سطح تجربه کاربری را هنگام پیمایش و وب‌گردی بهبود می‌بخشد، اما اپل از نرخ‌ به‌روزرسانی ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند و ظاهرا قصدی برای بهبود آن برای نسخه‌های استاندارد ندارد.

در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آیفون و پیکسل تفاوت‌های فاحشی دارند و از اکوسیستم کاملا متفاوتی بهره‌مند هستند. ازآنجایی که سیستم‌عامل iOS 17 از ویژگی‌های بسیار بیشتری برخوردار است می‌‌تواند با استقبال بیشتری مواجه شود، اما سیستم‌عامل اندروید ۱۴ درمقایسه‌با سال‌های گذشته تفاوت فاحشی ندارد و تنها چندین قابلیت بهبود می‌یابند تا سطح تجربه کاربری با پیکسل ۸ و سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی بهتر شود. ازنظر سخت‌افزاری، آیفون ۱۵ با تراشه بهبودیافته A16 بایونیک به‌همراه ۶ گیگابایت حافظه رم دردسترس کاربران قرار می‌گیرد، اما پیکسل ۸ با تراشه تنسور G3 و ۸ گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شود؛ بااین‌حال، بنچمارک‌ها نشان می‌دهد پیکسل ۸ حرفی برای گفتن درمقابل آیفون ۱۵ ندارد.

ازنظر وضعیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری و پشتیبانی سیستم‌عامل، آیفون ۱۵ از پنچ سال آپدیت سیستم‌عامل برخوردار می‌شود، بنابراین شاهد معرفی iOS 21 برای این گوشی هوشمند خواهیم بود؛ ازسوی‌دیگر، سری پیکسل ۸ از هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل برخوردار می‌شود که نشان می‌دهد امسال گوگل بهتر از اپل عمل می‌کند و به خدمات و سرویس‌دهی خوب غول ساکن کوپرتینویی پایان می‌دهد.

مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۸ با آیفون ۱۵

در بخش دوربین، آیفون ۱۵ از سنسور واید با فناوری چندلایه ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۱.۵ اینچی استفاده می‌کند که درمقایسه‌با آیفون ۱۴ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. اما پیکسل ۸ از سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی ICSOCELL نسل دوم با پشتیبانی از استاندارد HDR بهره‌ می‌برد که می‌تواند تصاویر خیره‌کننده‌ای را به‌ثبت برساند. البته در واقعیت می‌توان گفت هر دو دستگاه عکس‌ها و ویدئوهای نسبتا مشابهی را به‌نمایش می‌گذارند و تفاو‌ت‌های آن‌ها شاید تنها ناشی از سیستم پردازشگر سیگنال باشد.

علاوه‌براین، سنسورهای اولترا واید را خواهیم داشت که با ۱۲ مگاپیکسل و دیافراگم f/2.2 دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. هیچ‌یک از این گوشی‌ها از سنسور تله‌فوتو پشتیبانی نمی‌کنند. در پنل جلو دستگاه، آیفون ۱۵ از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و پیکسل ۸ از سنسور ۱۰.۵ اینچی استفاده می‌کند که می‌توانند برای ثبت تصاویر در موقعیت‌های مختلف بسیار کارآمد باشند.

در مقایسه باتری و مصرف انرژی پیکسل ۸ و آیفون ۱۵، گوگل پیکسل ۸ از باتری ۴۵۷۵ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع سیمی ۲۷ واتی عرضه می‌شود که می‌تواند ظرف مدت‌زمان یک ساعت و ۴۵ دقیقه شارژ دستگاه را از صفر به‌ صد برساند. آیفون ۱۵ نیز از باتری ۳۸۷۷ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند که با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی 25 واتی می‌تواند ظرف مدت‌زمان یک ساعت و ۳۰ دقیقه از صفر تا صد شارژ شود.

اخبار مرتبط: