کمپانی ایسوس بنچمارک کنسول قابل‌حمل ASUS ROG Ally را به‌اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد این دستگاه با تراشه AMD Z1 Extreme عملکرد فوق‌العاده بالاتری را درحالت 1080p و 720p به‌نمایش می‌گذارد.

چندی پیش، کمپانی ایسوس از کنسول دستی ASUS ROG Ally در دو نسخه با تراشه AMD Z1 و AMD Z1 Extreme رونمایی کرد که از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی پشتیبانی می‌کنند که به‌ترتیب با قیمت ۵۹۹ دلار و ۶۹۹ دلار آمریکا عرضه می‌شوند. دلیل معرفی این کنسول در دو نسخه برای استاندارد‌سازی قیمت عنوان شد تا کاربران بیشتری بتوانند برای خرید آن اقدام کنند؛ باوجوداین، گیمرهایی که می‌خواهند بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشند باید به‌سراغ نسخه ۶۹۹ دلاری بروند.

همان‌طورکه گفتیم، کنسول ASUS ROG Ally با تراشه AMD Z1 Extreme برای مصرف‌کنندگان عادی طراحی نشده و برچسب قیمتی بیشتری نسبت به مدل پایه و سایر کنسول‌های قابل‌حمل موجود در بازار دارد. اما سوالی که برای کاربران پیش ‌می‌آید آن است آیا نسخه گران‌قیمت‌تر ارزش خرید دارد یا تفاوت چندانی با مدل ۵۹۹ دلاری ندارد. برای پاسخ به این سوال کاربران باید گفت پردازنده Z1 Extreme از هسته‌های شتاب‌یافته با عملکرد گرافیکی بالاتری برخوردار است که ارزش خریدش را افزایش می‌دهد.

برای آگاهی بیشتر، تراشه AMD Z1 Extreme از ۸ هسته مرکزی با ۱۶ رشته پردازشی و ۱۲ هسته با معماری پردازشی RDNA 3 بهره می‌برد که باعث افزایش سرعت فوق‌العاده کنسول در حالت‌های 1080p و 720p می‌شود. ازسوی‌دیگر، تراشه استاندارد AMD Z1 از ۶ هسته مرکزی با ۱۲ رشته پردازشی و ۴ هسته RNDA 3 برخوردار است که سرعت نسبتا عادی دارد؛ همچنین سرعت اورکلاک نسخه Extreme بسیار بیشتر بوده، اما هر دو تراشه کمپانی AMD توان حرارتی ۹ تا ۳۰ واتی دارند.

بنچمارک کنسول ASUS ROG Ally

در تست‌های بنچمارک، کمپانی ایسوس به آزمایش کنسول ASUS ROG Ally با حداکثر توان حرارتی ۳۰ وات می‌پردازد و از بازی‌های متعددی مانند Cyberpunk 2077 و Forza Horizon 5 استفاده می‌کند. با شروع تست بنچمارک درحالت 1080p، می‌توان مشاهده کرد که تراشه Ryzen Z1 Extreme در اجرای تمام بازی‌های ویدئویی برتر سال ۲۰۲۳ سرعت و عملکرد چشمگیری دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در تمام تست‌ها برتری خاصی درمقایسه‌با Ryzen Z1 دارد.

به‌بیانی دقیق‌تر، پردازنده Z1 Extreme از پیکربندی هسته برای عملکرد گرافیکی و رایانشی برخوردار است؛ به‌همین‌دلیل، می‌تواند درحالت 1080p پایداری کافی برای اجرای بازی‌های ویدئویی با گرافیک‌های بالا داشته باشد. میانگین بهبود این تراشه درمقابل Z1 در معیارهای مختلف که در تصویر مشاهده می‌کنید بیشتر از ۴۲ درصد است که برای کنسول‌های دستی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

ازسوی‌دیگر، درحالت 720p، افزایش عملکرد ۳۴ درصدی مشاهده می‌شود که تفاوت فوق‌العاده بیشتری درمقایسه‌‌با پردازنده استاندارد Ryzen Z1 دارد. نتایج بنچمارک به‌ما می‌گوید کمپانی ایسوس برای کیفیت بهتر تصاویر درحالت 720p از فناوری افزایش مقیاس «Radeon Super Resolution» استفاده می‌کند که برپایه الگوریتم سوپر رزولوشن AMD FidelityFX تولید می‌شود. همچنین، این فناوری می‌تواند یکی از دلایلی باشد که تراشه Z1 عملکرد یکسانی را با Z1 Extreme در برخی عناوین کسب می‌کند.

تراشه کنسول ASUS ROG Ally

درانتها باید اشاره کنیم، کنسول قابل‌حمل ASUS ROG Ally با تراشه AMD Z1 Extreme و عملکرد ۳۵ تا ۴۰ درصدی که دارد ارزش خرید بسیار بالایی دارد. معیارهای موردبحث باعث می‌شود ارزش خرید نسخه گران‌قیمت‌تر بیشتر شود، چراکه می‌تواند توان گرافیکی و رایانشی بهتری را دراختیار گیمرها قرار دهد. البته گروهی از کارشناسان براین‌باورند که ایسوس باید برچسب قیمتی تمام نسخه‌ها به زیر ۵۰۰ دلار کاهش دهد تا بتواند با سایر کنسول‌های دستی موجود در بازار رقابت کند.

اخبار مرتبط: