بسته الحاقی Separate Ways از نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل ۴ برپایه موتور RE ساخته شده و از نقاط قوت و ضعف گسترده‌ای برخوردار است، اکنون دراین مقاله قصد داریم به بررسی گیم‌ پلی آن بپردازیم.

همان‌طورکه می‌دانید استودیو ژاپنی کپکام به‌ساخت سری بازی‌های Resident Evil شهرت دارد و طی دهه‌های اخیر سخت مشغول ساخت جذاب‌ترین عناوین بوده است. به‌باور گیمرها و منتقدان، رزیدنت اویل نقاط قوت بالایی دارد که آن را به یکی از بهترین و مهم‌ترین بازی‌های جهان تبدیل کرده و پلیرهای بی‌شماری در جهان با اشتیاق فراوان بارها و بارها نسخه‌های مختلفی را بازی می‌کنند. اما اگر بتوانیم نقطه ضعفی برای سری رزدینت اویل مثال بزنیم باید به بسته‌های الحاقی اشاره کنیم.

شخصیت آیدا وانگ

به‌عبارتی دقیق‌تر، نسخه‌های Resident Evil 7 و Resident Evil VIII Village از بسته‌های الحاقی بسیار کم محتوا و ضعیفی برخوردار شدند که با بازخورد منفی طیف وسیعی از پلیرها مواجه شد. ازسوی‌دیگر، برخی عناوین مانند Resident Evil 3 Remake اصلا بسته الحاقی دریافت نکردند که باعث تعجب همگان شد. باوجوداین، کپکام دیدگاهش را با انتشار بسته الحاقی Separate Ways از بازی محبوب Resident Evil 4 تغییر داده است.

اوایل سال‌جاری، نسخه بازسازی ‌شده resident Evil 4 پس از هجده سال منتشر شد که با استقبال گسترده‌ای ازسوی کاربران مواجه شد و این بازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف نمره ۱۰/۱۰ را کسب کرد. در ابتدا انتظار می‌رفت بسته الحاقی Separate Ways به‌عنوان بخشی جانبی درهمین بازی قرار بگیرد، اما استودیو کپکام آن را به‌صورت جداگانه با تمرکز روی شخصیت آیدا وانگ منتشر کرد تا انتظارات گیمرها را برآورده شود. اکنون زمان بازگشت به دره مخوف گرگ‌هاست!

بسته الحاقی Separate Ways هم‌زمان با وقایع و رویداد‌های کمپین اصلی اتفاق می‌افتد؛ در ابتدای راه آیدا با لوئیس ناوارو برای پیدا کردن ویال حاوی انگل پلاگاس همکاری می‌کند و درعین‌حال به معشوقه‌اش، لئون کندی، کمک می‌کند تا بتواند از سد زامبی‌ها بگذرد. باید یادآور شویم برخی جزئیات بازی به‌طورکامل نسبت‌به قبل با تغییرات گسترده‌ای همراه می‌شود؛ برای مثال، آلبرت وسکر در بازی مداخله مستقیم دارد، اما در اصل داستان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. همچنین، نباید انتظار داشته باشید که در این بسته الحاقی به‌تمام ویژگی‌های شخصیتی آیدا وانگ پرداخته شود، چراکه گیم‌پلی بازی تنها ۴ تا ۵ زمان می‌برد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید آیدا درطول وقایع رزیدت اویل ۴ چه ماموریت‌های انجام می‌داده است.

گیم پلی رزیدنت اویل ۴ Separate Ways

ازنظر گیم‌پلی، بسته الحاقی Separate Ways با همان موتور Resident Evil 4 Remake ساخته شده، بنابراین شاهد نقاط قوت و ضعف بسیاری در بازی‌ها خواهیم بود. در ابتدا کنترل بازی به‌نظر سخت می‌رسد، اما پس از مدت‌زمانی کوتاه به‌ آن عادت می‌کنید، به‌خصوص اگر نسخه اصلی را انجام داده باشید. ازنظر حرکات بدنی، آیدا وانگ شباهت زیادی به لئون دارد و از تفنگ‌های جدیدی برای درگیری با دشمنان و زامبی‌ها استفاده می‌کند. همچنین گراپل گان یکی از ‌مهم‌ترین اسحله این شخصیت به‌شمار می‌رود که برای فرار از درگیری‌ها از آن استفاده می‌کند.

دربخش بصری، بسته الحاقی Separate Ways مانند رزیدنت اویل از گرافیک فوق‌العاده بالا و غیرقابل‌تصوری بهره می‌برد. به‌عبارتی دقیق‌تر، گرافیک این نسخه می‌تواند شرایط و محیط‌های مختلف بیشتر در چشم کاربران مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال، در ابتدای راه، بازی از روستا‌های کثیف و آلوده Gandos و Valdelobos شروع می‌شود که تصاویر کمی تیره و تار نشان می‌دهد. از نقاط ضعف بازی می‌توانیم به صداگذاری ضعیف آیدا وانگ اشاره کنیم، اما گیم‌پلی بازی بسیار کوتاه است و وانگ فرصت زیادی برای صبحت کردن ندارد که بخواهد موجب آزار گیمرها شود. همچنین، باید درنظر داشته باشیم که این تنها یک بازی ویدئویی است و آیدا وانگ قرار نیست برای ما موسیقی اپرا اجرا کند.

آیدا وانگ در Separate Ways

طراحی و دیزاین صحنه‌ها می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، چراکه بررسی ما نشان می‌دهد نقشه‌های اصلی در گیم‌ پلی Separate Ways با تغییرات گسترده‌ای همراه است. این موضوع می‌تواند برای کاربران جالب باشد و از آن لذت ببرند، اما گاهی اوقات با گم شدن در مسیرها و حل معما آن‌ها را گیج و سرخورده کند. همان‌طورکه گفتیم تغییراتی ایجاده شده تا پلیرها نتوانند به‌راحتی راه‌های اصلی و فرعی را از نسخه اصلی تشخیص دهند، اما حرفه‌ای‌ها می‌توانند به‌زودی درهای بسته و مسیرهای فرعی را پیدا کنند؛ این موضوع به علاقه استودیو کپکام به‌استفاده از مسیرهای خطی دارد که تنها طرفداران سرسخت سری بازی‌های Resident Evil با آن آشنایی کامل دارند. علاوه‌براین، مسیرهای خطی امکان کاوش بیشتر را فراهم می‌سازد تا پلیرها بتوانند به هرآنچه می‌خواهد دست پیدا کنند. پیچ‌وتاب‌ها در بازی می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد به‌‌خصوص زمانی‌که با غول‌هایی مانند El Gigante مبارزه کنید.

آیدا وانگ و انگل پالاگاس

شاید قابل‌توجه‌ترین نکته درباره بسته الحاقی Separate Ways آن باشد که قابلیت‌های بیشتری درمقایسه‌با نسخه اصلی دارد. بازی Resident Evil 4 Remake اگرچه با گرافیک جذاب و حس‌وحال نوستالژی نسخه سال ۲۰۰۵ را به کاربران داد، اما نتوانست قابلیت جدیدی را دراختیار گیمرها قرار دهد. به‌نظر می‌رسد استودیو کپکام برای آزمایش برخی ویژگی‌های حرکتی و بصری بسیار آزادتر بوده و توانسته آن‌ها مورد آزمایش قرار دهد. برهمین‌اساس، می‌توان گفت در نسخه‌های بعدی شاهد قابلیت‌های گسترد‌ه‌تری برای رزیدنت اویل خواهیم بود. درانتها باید اشاره کنیم که درگیری با باس فایت‌های در بسته الحاقی بسیار زیاد است و همین موضوع باعث می‌شود گیم پلی بازی به ۵ تا ۶ ساعت برسد.