رقابت گوشی‌های میان‌رده بسیار سخت شده، حالا در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورولا Edge 40 بپردازیم که مبارز جدید موتورولا برای این بازار به حساب می‌آید.

به دلیل افزایش سهم بازار شرکت‌های مختلف در دنیای موبایل، به تازگی موتورولا ورود به این بازار را به صورت جدی‌تری دنبال کرده و دستگاه‌هایی با ارزش خرید بالا را به بازار عرضه کرده است. در میان این دستگاه‌ها می‌توان به سری موتورولا اج ۴۰ اشاره کرد که از ارزش خرید بالایی برخوردارند. البته باید گفت که دستگاه‌های این سری باید در رقابت بسیار سنگینی شرکت کنند که در آن، بخش عمده‌ای از سهم فروش به شرکت‌هایی مثل سامسونگ و شیائومی اختصاص دارد.

برای حل این مشکل، موتورولا قابلیت‌هایی را در دستگاه خود جای داده که در هیچ‌کدام از میان‌رده‌های دیگر بازار وجود ندارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا ارزش خرید سری جدید به شدت بیشتر شود و کاربران را به خود جذب کند. حالا در این مقاله قصد داریم به بررسی مدل پایه در این سری، یعنی موتورولا Edge 40 بپردازیم که با قیمت مناسبی وارد بازار کشور شده است.

آنباکس موتورولا Edge 40
جعبه گشایی موتورولا Edge 40

موتو اج ۴۰ در یک جعبه نسبتا ساده عرضه شده که روی آن اثری از رنگ وجود ندارد. این کار به دلیل کاهش آسیب‌ها به محیط زیست انجام شده که ظاهر آن را از دستگاه‌های دیگر متمایز می‌کند. روی جعبه شاهد قرارگیری لوگو موتورولا و نام دستگاه با رنگ آبی هستیم. در بخش اول جعبه، خود دستگاه قرار گرفته که با یک روکش کاغذی پوشانده شده است.

البته در بخش بالای جعبه هم یک جعبه کوچک‌تر قرار دارد که قاب محافظ و دفترچه‌های راهنما را در خود دارد. در آخرین بخش شاهد قرارگیری آداپتور 68 واتی به‌همراه کابل یو‌اس‌بی C هستیم. جعبه موتورولا اج ۴۰ کامل است و نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خریداری محصولات دیگری ندارید. 

البته باید گفت که قاب موجود در جعبه توانایی کمی دارد و نمی‌توان روی آن برای محافظت کامل از دستگاه حسابی باز کرد. به همین دلیل بهتر است برای دستگاه‌تان قاب دیگری خریداری کنید. بر‌خلاف برخی دستگاه‌های دیگر در این بازه قیمتی، پوشش محافظی روی صفحه نمایش قرار ندارد و این موضوع، آن را در مقابل عوامل بیرونی آسیب‌پذیر‌تر می‌کند.

طراحی کناره موتورولا اج 40
طراحی

طراحی این دستگاه را می‌توان به عنوان یکی از بهترین‌ها در بازه قیمتی خود دانست. فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و پوشش آن مانع جذب اثر‌انگشت می‌شود. در بخش پایین این فریم شاهد قرارگیری پورت یو‌اس‌بی C، میکروفون اول، شیار اسپیکر اول و شیار سیم‌کارت هستیم. در سمت راست فریم این دستگاه دکمه‌های ولوم و پاور به‌صورت تکی قرار گرفته‌اند و سمت چپ فریم کاملا خالی است.

بخش بالای فریم هم طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و فقط میکروفون دوم در آن جای گرفته است. قاب پشتی دستگاه در دو نوع چرم مصنوعی و پلاستیک ساده عرضه می‌شود که هر‌دو طراحی جذابی دارند. نسخه‌ای که ما برای بررسی در دست داریم، چرم سبز رنگ این دستگاه است که طراحی آن نسبت به مدل پلاستیکی از جذابیت بالاتری برخوردار است.

قاب پشتی این مدل را می‌توان به سیلیکونی با طرح چرم تشبیه کرد که از کیفیت بالایی برخوردار است. البته باید گفت که در تجربه ما، این قاب به راحتی کثیفی را به خود جذب می‌کرد و پاک کردن آن کمی سخت بود. در بخش مرکزی این قاب شاهد قرارگیری لوگو موتورولا با پوشش براق هستیم که در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌کند.

بخش سمت چپ قاب هم ماژول دوربین را در خود جای داده که برآمدگی کوچکی دارد. با وجود این برآمدگی، لنز‌های دوربین همچنان بیرون زدگی جداگانه‌ای دارند که باعث تکان خوردن دستگاه روی سطوح صاف می‌شود و آن‌ها را آسیب‌پذیر‌تر می‌کند. قسمت‌های چپ و راست این قاب خمیدگی کمی دارند که در دست گرفتن دستگاه را کمی راحت‌تر می‌کند. 

پوشش چرمی می‌تواند باعث جلوگیری از لیز خوردن دستگاه شود که نکته مهمی محسوب می‌شود. در بخش جلوی دستگاه شاهد قرارگیری یک پنل خمیده هستیم که ظاهر بسیار جذابی دارد. شیار اسپیکر دوم در بخش بالای این پنل قرار گرفته و شکاف بسیار کوچکی دارد. دوربین سلفی در یک پانچ هول قرار گرفته و اندازه آن نسبتا کوچک است.

ابعاد گوشی۷.۶×۷۲×۱۵۸.۴
وزن گوشی۱۶۷
جنس قاب پشتیپلاستیک
جنس بدنهآلومینیوم
استاندارد ضد آب IP۶۸

برای محافظت از صفحه نمایش، موتورولا آن را با یک نوع شیشه خاص پوشانده که توسط گوریلا گلس تولید نشده است. هر‌دو نسخه موتو اج 40 ضخامت 7.6 میلی‌متری دارند و وزن دستگاه با توجه به نوع پوشش قاب پشتی بین 167 و 171 متغیر است. خوشبختانه موتورولا برای این دستگاه گواهی IP68 را ثبت کرده که آن را تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه در برابر آب و خاک مقاوم می‌کند. 

در جمع‌بندی بررسی طراحی موتورولا Edge 40 باید گفت که این دستگاه نسبت به رقبای خود از طراحی و ویژگی‌های جذاب‌تری برخوردار است. در دست گرفتن موتورولا اج 40 آسان است و ظرافت طراحی آن می‌تواند افراد زیادی را به خود جذب کند.

نمایشگر موتورولا اج 40
صفحه نمایش موتورولا اج ۴۰
نوع پنلP-OLED
اندازه صفحه۶.۵۵ اینچ
رزولوشن۲۴۰۰×۱۰۸۰
تراکم پیکسلی۴۰۲
نرخ به روز رسانی۱۴۴ هرتز

در بخش جلوی این دستگاه از یک پنل 6.55 اینچی P-OLED استفاده شده که رزولوشن 1080×2400 پیکسلی دارد. این پنل 90.8 درصد بخش جلوی دستگاه را پوشانده که بسیار تحسین برانگیز است. با این‌وجود، باید گفت که این پنل نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی و سقف روشنایی 1200 نیتی دارد که در دستگاه‌های میان‌رده بسیار کمیاب محسوب می‌شوند. 

صفحه نمایش موتو اج ۴۰ نسبت تصویر 20:9 دارد و می‌تواند رنگ‌ها را با استاندارد HDR10+ نشان دهد. در مورد تجربه کاربری باید گفت که اج 40 می‌تواند به راحتی با دستگاه‌های دیگر در این بازه قیمتی رقابت کند. این پنل رزولوشن بالایی دارد و می‌تواند جزئیات تصاویر و رنگ‌های آنان را به خوبی بازسازی کند. خمیدگی‌های حاشیه پنل انجام حرکات روی صفحه نمایش را راحت‌تر می‌کند و ظاهر دستگاه را بهبود می‌بخشد.

حاشیه‌های این پنل کوچک هستند و می‌توانند تجربه یک دستگاه گران‌تر را به شما منتقل کنند. نرخ به‌روزرسانی در این پنل بسیار چشمگیر است که در مدل پرو حتی به 165 هرتز می‌رسد. شما در تنظیمات صفحه نمایش می‌توانید این نرخ را بین 60، 120 و 144 هرتز جابجا کنید که در هر حالت، نرخ را ثابت نگه می‌دارد. در صورت انتخاب گزینه خودکار، دستگاه می‌تواند تا‌حدودی این نرخ را به صورت خودکار تنظیم کند.

در بررسی متوجه شدیم که حالت خودکار می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد اما در عوض دستگاه را به سقف 120 هرتز محدود می‌کند که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در حقیقت باید گفت تا زمانی که به صورت دستی این عدد را انتخاب نکنید، دستگاه از سقف 120 هرتز بالاتر نخواهد رفت. این موضوع در بازی‌ها هم تغییر نمی‌کند که هدف کلی صفحه نمایش را تا‌حدودی از بین می‌برد. 

دوربین موتورولا Edge 40
دوربین موتورولا Edge 40
رزولوشن دوربین‌ها۵۰و۱۳ مگاپیکسل
کیفیت فیلم برداری4K@30fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps
امکانات دوربین اصلیmulti-directional PDAF, OIS

در ماژول دوربین موتورولا اج ۴۰ شاهد قرارگیری دو لنز هستیم که اندازه یکی از آن‌ها کمی بزرگ‌تر از دیگری است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در لنز بزرگ‌تر قرار گرفته و از لرزش‌گیر اپتیکال برخوردار است. در بخش پایین آن یک سنسور 13 مگاپیکسلی با لنز اولترا‌واید قرار گرفته است. روی این ماژول همچنین شاهد قرارگیری سنسور تشخیص نور، فلش و یک میکروفون هستیم. 

تفاوت اصلی دوربین اج ۴۰ با دیگر میان‌رده‌های بازار در اندازه سنسور و نوع لنز آن است. در این دستگاه از سنسور بزرگ‌تری استفاده شده که می‌تواند نور بیشتری را جذب کند. همچنین اندازه دریچه دیافراگم دوربین به 1.4 رسیده که به حجم نور بیشتری اجازه ورود می‌دهد و می‌تواند در شرایط تاریک بسیار کاربردی باشد.

سنسور 50 مگاپیکسلی این دستگاه به صورت پیش‌فرض پیکسل‌ها را با نسبت 4 به 1 ترکیب می‌کند و تصاویر 12.5 مگاپیکسلی را به شما تحویل می‌دهد. این موضوع می تواند نویز تصاویر را کاهش دهد و رنگ‌ها را در نور کمتر بهبود ببخشد. البته گاهی اوقات پردازش انجام شده روی تصاویر از حد نیاز بیشتر می‌شود که می‌تواند ظاهر عکس را کمی مصنوعی کند. 

از طرف دیگر، رنگ‌ها به خوبی در این دوربین ثبت می‌شوند و ایرادی در آن‌ها دیده نمی‌شود. دقت داشته باشید که موتو اج ۴۰ یک دستگاه میان‌رده محسوب می‌شود و نمی‌توان از آن انتظار عملکرد بی‌نقصی داشت. فوکوس در این دوربین به سرعت انجام می‌شود و تقریبا تمامی بخش‌های سنسور در محدوده فوکوس قرار می‌گیرند. بر‌خلاف برخی دستگاه‌های دیگر، زوم دو برابری این دستگاه از تکنولوژی خاصی استفاده نمی‌کند و همین موضوع باعث کاهش کیفیت و افزایش نویز در آن‌ها می‌شود.

با کمتر شدن نور، حالت شب به صورت خودکار فعال می‌شود ولی امکان فعال کردن آن به صورت دستی هم وجود دارد. فعال کردن این حالت می‌تواند زمان ثبت تصاویر را افزایش دهد اما در عوض، شرایط نوری آن‌ها را به صورت قابل توجهی بهبود می‌بخشد. تصاویر ثبت شده در حالت شب می‌توانند به خوبی منابع نوری را مدیریت کنند و سایه‌ها را با جزئیات ثبت کنند.

پردازش‌های انجام شده روی تصاویر تمرکز زیادی روی حذف نویز دارند و می‌توان گفت که این موضوع نتایج خوبی را به همراه داشته است. کاهش حداقلی جزئیات سوژه در نور کم بسیار غافلگیر کننده بود که نشان‌ دهنده توانایی‌های دوربین این دستگاه در نور کم است. اگر حالت شب را به صورت دستی غیر‌فعال کنید، نویز در تصاویر بیشتر می‌شود و رنگ‌ها حالت طبیعی خود را تا‌حدودی از دست می‌دهند.

نمی‌توان از دوربین 13 مگاپیکسلی اولترا‌واید انتظار زیادی داشت زیرا این دوربین سنسور نسبتا کوچکی دارد. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین را می‌توان قابل قبول دانست. غلظت رنگ‌ها در این حالت کمی کاهش می‌یابد اما محدوده دینامیکی به خوبی حفظ می‌شود. سطح جزئیات تصاویر این دوربین از دوربین اصلی کمتر است و نمی‌توان استفاده از آن را در محیط‌های تاریک‌تر پیشنهاد کرد. 

از آن‌جایی که توانایی زیادی در دوربین اولترا‌واید وجود ندارد، نمی‌توان از آن انتظارات زیادی در تصاویر شب داشت. حتی با وجود فعالیت حالت شب در این تصاویر، نویز در تصاویر به چشم می‌خورد و رنگ‌ها غلظت خود را از دست می‌دهند. نکته جالب در تصاویر این دوربین، حذف بخش‌های تاریک تصاویر و جایگزینی آن‌ها با رنگ آبی است که جلوه طبیعی عکس را از بین می‌برد. 

البته باید گفت که در برخی سناریو‌ها، رنگ‌ها به خوبی حفظ می‌شوند و جزئیات تصاویر سطح قابل قبولی دارند. با خاموش کردن حالت شب در این دوربین، رنگ آبی از بین می‌رود اما در عوض نویز تصاویر بیشتر می‌شود و سطح جزئیات آن کاهش می‌یابد.

در برنامه دوربین یک حالت برای عکاسی ماکرو قرار گرفته که از دوربین اولترا‌واید استفاده می‌کند. در این حالت دوربین بخشی از سنسور اولترا‌واید را به کار می‌گیرد و تصاویر آن را به کمک پردازنده بهبود می‌بخشد. با این وجود، می‌توان گفت که تصاویر ثبت شده در این حالت از دوربین‌های ماکرو دستگاه‌های میان‌رده دیگر جزئیات بیشتری دارند و می‌توانند رنگ‌ها را به خوبی حفظ کنند.

البته باید یادآوری کنیم که سنسور دوربین اولترا‌واید اندازه کوچکی دارد و نمی‌توان روی آن برای ثبت تصاویر خوب در نور کم حساب کرد. 

هر‌دو دوربین پشت موتو اج ۴۰ توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K را دارند اما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای فیلم‌برداری فقط از دوربین اصلی استفاده کنید. در این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 1080 و نرخ 60 فریم در ثانیه هم قرار گرفته که می‌تواند برای برخی سناریو‌ها مناسب باشد. 

فیلم‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی کیفیت خوبی دارند و رنگ‌ها را به خوبی حفظ می‌کنند. در این حالت، محدوده دینامیکی بالاست ولی گاهی اوقات ممکن است شاهد افزایش غلظت برخی از رنگ‌ها باشید. فیلم‌برداری با دوربین اولترا‌واید نتایج ضعیف‌تری را به شما تحویل می‌دهد اما اگر می‌خواهید از این دوربین استفاده کنید، باید بدانید که محدوده دینامیکی و جزئیات ویدیو‌ها نسبت به دوربین اصلی کمتر خواهند شد.

در جمع‌بندی دوربین موتورولا Edge 40 باید گفت که سیستم دوربین این دستگاه رقیب خوبی برای میان‌رده‌های بازار محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن را بی‌نقص دانست. این دوربین مزایا و معایب خود را دارد که در میان دستگاه‌های میان‌رده طبیعی محسوب می‌شود. 

دوربین سلفی موتورولا اج 40
دوربین سلفی
رزولوشن دوربین۳۲ مگاپیکسل
کیفیت فیلم‌برداری4K@30fps, 1080p@30/120fps

در پانچ‌ هول بالای صفحه نمایش این دستگاه از یک سنسور 32 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده شده که قابلیت‌های جذابی دارد. برای شروع باید گفت که این دستگاه یکی از معدود میان‌رده‌هایی محسوب می‌شود که ترکیب پیکسلی را به دوربین سلفی خود هم اضافه کرده است. به همین دلیل، رزولوشن عکس‌ها پس از ثبت شدن به 8 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند که به دستگاه اجازه می‌دهد تا حجم عکس‌ها را کاهش داده و پردازش آن‌ها را بهتر کند.

ترکیب پیکسلی می‌تواند در حذف نویز و بهبود رنگ‌ها موثر باشد اما با این وجود، همچنان در برخی سناریو‌ها شاهد ثبت تصاویری با غلظت رنگی نسبتا کمی توسط این دوربین هستیم. تصاویر این دوربین محدوده دینامیکی بالایی دارند و جزئیات را به خوبی نمایش می‌دهند. این دوربین می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه ویدیو ضبط کند که نتایج قابل قبولی را به شما ارائه می‌دهد.

ویدیو‌های ثبت شده با دوربین سلفی رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهند و سطح جزئیات آن‌ها قابل قبول است. البته گاهی اوقات ممکن است شاهد اضافه شدن نویز به این ویدیو‌ها باشید که ارتباطی به نور محیط ندارد و در تمامی حالت‌ها قابل مشاهده است.

برنامه های Motorola Edge 40
سخت‌افزار
نام تراشهدیمنسیتی ۸۰۲۰
تعداد هسته ها۸
معماری تراشه۶ نانومتر

موتورولا در این دستگاه از یک تراشه میان‌رده استفاده کرده که موضوع عجیبی محسوب نمی‌شود. اما بر‌خلاف بسیاری از شرکت‌های رقیب، این تراشه توسط شرکت دیمنسیتی ساخته شده که مقایسه آن با رقبا را کمی سخت‌تر می‌کند. پردازش‌ها در اج 40 توسط تراشه دیمنسیتی 8020 انجام می‌شود که بر پایه معماری 6 نانومتری ساخته شده و 8 هسته پردازشی دارد.

این تراشه از چیپ Mali-G77 برای انجام پردازش‌های گرافیکی استفاده می‌کند که توانایی قابل قبولی دارد. موتورولا تمامی مدل‌های این دستگاه را به 8 گیگابایت رم مجهز کرده که برای یک تراشه میان‌رده کافی است. موتو اج ۴۰ در دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود که هر‌دو آن‌ها از نوع UFS 3.1 هستند. 

تست بازی موتورولا Edge 40
تجربه گیمینگ موتورولا Edge 40

تجربه گیمینگ موتورولا اج ۴۰ را می‌تواند یک تجربه جذاب دانست. این دستگاه هیچ مشکلی در باز کردن سنگین‌ترین بازی‌ها ندارد و حتی می‌تواند آن‌ها را با بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کند. بازی کال آف دیوتی موبایل در این دستگاه با تنظیمات گرافیکی Very High و تنظیمات فریم Very High اجرا شد و توانست به راحتی نرخ 60 فریم در ثانیه را به ما تحویل دهد. 

در حین اجرای بازی شاهد هیچ‌گونه افت فریم یا لگ نبودیم که خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود. این موضوع در بازی آسفالت هم قابل مشاهده بود. در این بازی گرافیک خودرو و محیط بالا بود و نرخ 60 فریم در ثانیه با پایداری کامل قابل مشاهده بود. در حین بازی برای مدت‌های طولانی، بخش‌هایی از فریم کمی داغ شد که در صورت استفاده از قاب، متوجه آن‌ها نخواهید شد. بخش اصلی که دمای آن‌ به شکل قابل بالا رفت، ناحیه مقابل ماژول دوربین بود که گرمای آن حتی به فریم هم منتقل شد. 

بنچمارک موتورولا اج 40
بنچ‌مارک‌های موتورولا اج ۴۰

عملکرد موتورولا اج 40 در بخش بنچ‌مارک‌ها قابل بود. این دستگاه توانست در تست آن‌توتو به امتیاز 682000 دست پیدا کند که آن را در سطح دستگاه‌‌های میان‌رده دیگر در این بازه قیمتی قرار می‌دهد. این امتیاز در بنچ‌مارک گیک‌بنچ به 1101 در تک هسته‌ای و 3567 در بخش چند هسته‌ای رسید که در سطح رقابت است. 

تست سرعت حافظه امتیاز 71100 را به اج ۴۰ داد که سرعت بالای حافظه آن را نسبت به برخی میان‌رده‌های دیگر نشان می‌دهد. بررسی بنچ‌مارک‌های موتورولا Edge 40 نشان می‌دهد که این دستگاه از توانایی مناسبی برای انجام کار‌های سنگین و نیمه‌سنگین برخوردار است اما نمی‌توان از آن انتظار عملکرد یک دستگاه پرچمدار را داشت.

رابط کاربری موتورولا اج 40
نرم‌افزار و ویژگی‌ها
نام ونسخه رابط کاربریندارد
نسخه اندریود۱۳

از نظر کاربران زیادی، بخش نرم‌افزار یکی از مزایای دستگاه‌های موتورولا محسوب می‌شود. زیرا در این بخش از نرم‌افزاری مشابه نرم‌افزار دستگاه‌های گوگل پیکسل استفاده شده که می‌تواند به خوبی تجربه اندروید خام را به کاربران ارائه دهد. موتورولا اج ۴۰ از اندروید 13 استفاده می‌کند که روی آن، رابط کاربری خاصی نصب نشده است. البته این رابط را نمی‌توان رابط خام گوگل دانست زیرا تغییراتی در آن ایجاد شده که فقط مربوط به دستگاه‌های موتورولا هستند. 

این تغییرات به برنامه‌هایی محدود شده که برای شخصی‌سازی تجربه کاربری اضافه شده‌اند و تاثیر آن روی سیستم قابل مشاهده نیست. اندروید خام مزایا و معایب خود را دارد و همین موضوع باعث شده تا نظرات زیادی را راجع به آن به وجود بیاید. در بررسی ما تمامی بخش‌های سیستم با سرعت بالایی اجرا شدند و هیچ مشکلی در آن دیده نشد. 

همانطور که گفته شد، تجربه استفاده از این دستگاه به خوبی تجربه دستگاه‌های گوگل پیکسل را به شما منتقل می‌کند اما بخش‌هایی برای شخصی‌سازی به تنظیمات اضافه شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار کاربردی هستند. برای مثال می‌توان به بخش Gestures اشاره کرد که شما در آن می‌توانید حرکات مختلف را برای دستگاه تعریف کنید تا با انجام هر‌کدام از آن‌ها، عملکرد خاصی انجام شود.

موتورولا اج 40 از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن برخوردار نیست اما گزینه‌هایی به آن اضافه شده که می‌توانند جایگزین خوبی برای این قابلیت باشند. برای مثال می‌توان به قابلیت Peek Display اشاره کرد که با تکان دادن گوشی یا یک ضربه روی صفحه نمایش فعال می‌شود. در این حالت شما می‌توانید نوتیفیکیشن‌هایتان را چک کنید یا حتی به پیام‌ها پاسخ دهید. 

مثال‌های زیادی از این قبیل در تنظیمات حضور دارند اما شما باید برای پیدا کردن آن‌ها، کمی در بخش‌های مختلف گشت و گذار کنید. اما پس از فعال کردن قابلیت‌های مورد نیازتان، اج ۴۰ به دستگاه بسیار هوشمندی تبدیل می‌شود که تعویض آن با یک دستگاه از شرکت‌های دیگر را سخت می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها در دستگاه‌های سامسونگ و شیائومی هم حضور دارند اما تعداد آن‌ها به اندازه گزینه‌های موتورولا نیست.

برای باز کردن دستگاه شما می‌توانید از حسگر اثر‌انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش استفاده کنید. این حسگر اندازه مناسبی دارد و می‌تواند دستگاه را به سرعت باز کند. البته باید گفت که محل قرار‌گیری آن به پایین صفحه نزدیک است و می‌تواند گاهی اوقات آزار دهنده باشد. اما در کل می‌توان آن را یک حسگر با کیفیت و قابل اعتماد دانست. انیمیشن‌های باز کردن دستگاه با اثر‌انگشت در تنظیمات قابل شخصی‌سازی هستند که جلوه زیبایی به آن می‌بخشد. 

باز کردن دستگاه با قابلیت تشخیص چهره هم در این دستگاه حضور دارد که می‌توان کار را برایتان آسان‌تر کند. در این حالت دستگاه می‌تواند به سرعت صورت شما را تشخیص دهد اما دستگاه را زمانی باز می‌کند که شما به صورت مستقیم به آن نگاه کنید. البته همچنان ایمنی آن به اندازه سنسور‌های تشخیص چهره نیست و ممکن است افراد دیگر هم بتوانند دستگاه را باز کنند، به همین دلیل استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

شارژ موتورولا Edge 40
باتری و شارژ موتورولا Edge 40
حجم۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت
سرعت شارژ سیمی۶۸ وات
شارژر در جعبهآداپتور و کابل شارژ

برای سبک‌تر نگه داشتن وزن دستگاه، موتورولا در اج ۴۰ از یک باتری 4400 میلی‌آمپری استفاده کرده که اندازه نسبتا کوچکی دارد. این باتری می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را برای یک روز استفاده عادی تامین کند. البته اگر قصد دارید از دستگاه‌تان برای بازی یا تصویر‌برداری استفاده کنید، ممکن است تا قبل از پایان روز مجبور به شارژ دوباره آن شوید.

این موضوع یک مشکل محسوب نمی‌شود زیرا اج ۴۰ با یک شارژر 68 واتی عرضه می‌شود که می‌تواند دستگاه را از صفر تا صد درصد، در کمتر از 40 دقیقه شارژ کند. به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این آداپتور، اندازه آن به صورت قابل توجهی از مدل‌های دیگر کوچک‌تر است که می‌تواند جابجایی آن را بسیار آسان‌تر کند. اگر زمان کافی برای شارژ دستگاه ندارید، شارژ کردن دستگاه تا 90 درصد حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

بر‌خلاف برخی میان‌رده‌های دیگر، این دستگاه از شارژ بی‌سیم با توان 15 وات پشتیبانی می‌کند که چندان عملکرد چشمگیری ندارد اما می‌تواند در برخی موارد مفید باشد. گزینه‌هایی در نرم‌افزار دستگاه برای محافظت بیشتر از باتری وجود دارند که می‌توانند عمر باتری شما را در بلند مدت افزایش دهند. 

اسپیکر موتورولا اج 40
اسپیکر‌ها

موتورولا اج 40 از یک سیستم اسپیکر استریو استفاده می‌کند که اسپیکر اول آن در بخش پایین فریم، و اسپیکر دوم آن در بخش اسپیکر مکالمه قرار گرفته است. این دو اسپیکر از گواهی Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند صدا را بسته به نوع محتوای شما بهینه‌سازی کند. با وجود کوچک بودن اندازه دستگاه، عملکرد اسپیکر‌های آن بسیار خوب است و می‌تواند تجربه فراگیری را برای شما به ارمغان بیاورد. 

در زمان استفاده از دستگاه به صورت افقی، صدا فراگیری بسیار خوبی دارد و پوشاندن آن، تاثیر چندانی روی حجم صدای خروجی ندارد. سقف صدای این دستگاه ممکن است از نظر برخی افراد چندان زیاد نباشد اما حتی در بالاترین ولوم‌ها شاهد ایجاد نویز یا کاهش کیفیت نیستیم. تفکیک صدا به خوبی انجام می‌شود و جزئیات آن به خوبی شنیده می‌شوند اما گاهی اوقات ممکن است جلوه بیس کمی کم باشد.

جمع‌بندی بررسی موتورولا Edge 40

موتورولا Edge 40 را می‌توان یک میان‌رده با ارزش خرید بالا دانست. این دستگاه از طراحی خاصی برخوردار است و می‌تواند با قیمت کم، تجربه یک دستگاه گوگل پیکسل را به شما بدهد. صفحه نمایش موتورولا اج ۴۰ را می‌توان در این بازه قیمتی بدون رقیب دانست اما ممکن است حاشیه‌های خمیده آن برای تمامی افراد مناسب نباشد. 

موتورولا با این دستگاه سعی کرده تا رقبای ارزان قیمت خود را به چالش بکشد و نتیجه آن، دستگاهی با ارزش خرید بالا بوده که می‌تواند برای طرفداران دستگاه‌های شیائومی و سامسونگ هم جذاب باشد.

نظر شما در مورد موتورولا اج 40 چیست؟ آیا این دستگاه می‌تواند با میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی رقابت کند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

بررسی مرتبط: بررسی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا