پارسال ربات چت جی‌پی‌تی انقلابی در دنیای هوش مصنوعی و جستجو برپا کرد و زمینه رقابت برای مایکروسافت بینگ گوگل بارد ایجاد شد و حالا شاهد عرضه ربات‌های هوش مصنوعی بیشتری در دنیا هستیم.

تغییرات در دنیا با عرضه هوش‌های مصنوعی همچنان ادامه دارد و زمینه‌های بسیار‌ زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. این ربات توانسته تاکنون طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کند و همین موضوع، شرکت‌های بزرگ دیگر را به فکر رقابت انداخته است. در حال حاضر، تعداد زیادی ربات هوش مصنوعی وارد دنیای تکنولوژی شده و در این مقاله قصد داریم به مقایسه 3 نسخه از برترین‌های آن‌ها بپردازیم. 

تقریبا تمامی شرکت‌های بزرگ در حال حاضر از یک ربات هوش مصنوعی برخوردارند یا در حال تولید آن هستند اما در این میان، نام سه ربات بالاتر از دیگران قرار دارد. چت جی‌پی‌تی اولین ربات موفق هوش مصنوعی بود که در حال حاضر توسط بسیاری از افراد شناخته شده است. مایکروسافت برای ورود به این رقابت، از ربات بینگ رونمایی کرد که در حقیقت شباهت زیادی به چت جی‌پی‌تی داشت، با این تفاوت که توانایی جستجو آنلاین به آن اضافه شده بود.

در این میان، غول دنیای جستجو هم به رقابت اضافه شد و از ربات بارد رونمایی کرد که توانایی‌های آن حتی از دو ربات دیگر هم بیشتر است. تجربه گوگل در موتور‌های جستجو و دسترسی به دیتابیس‌های گسترده باعث شده تا ربات بارد عملکرد بسیار خوبی را ارائه دهد و به سرعت، کاربران زیادی را به خود جذب کند. حالا کاربران نمی‌توانند یکی از این ربات‌ها را انتخاب کنند و در مقایسه توانایی‌های آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

در ابتدا باید گفت که هر سه ربات از اصول یکسانی استفاده می‌کنند. در هر سه شما می‌توانید به وسیله متن، فرمانی را به ربات بدهید و ربات می‌تواند محتوای متنی جدیدی را برای شما خلق کند. اما در این میان، تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای برخی از افراد تعیین کننده باشد.

هوش مصنوعی چت جی پی تی و بینگ

چت جی‌پی‌تی و بینگ؛ دو برادر با گروه خونی متفاوت

در ابتدا باید به مقایسه ربات‌های چت جی‌پی‌تی و بینگ بپردازیم که در حقیقت، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. به دلیل سرمایه‌گذاری مایکروسافت در شرکت OpenAI، ربات هوش مصنوعی این شرکت شباهت زیادی به چت جی‌پی‌تی دارد زیرا هر‌دو ربات از زبان (GPT (Generative Pre-trained Transformers استفاده می‌کنند. 

این زبان از مجموعه‌های بسیار بزرگی استفاده می‌کند که اطلاعات به‌صورت پیش‌فرض در آن‌ها پردازش شده است. این اطلاعات از گذشته برای استفاده در ربات‌ها شخصی‌سازی شده‌اند و پردازش‌ آن‌ها به وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شود. برای مقایسه بهتر این اطلاعات باید گفت که نسل جی‌پی‌تی 3.5 در ابتدا بر‌پایه 570 گیگابایت متن ساخته شده بود که از کتاب‌ها، ویکی‌پدیا و اینترنت ثبت شده بود. 

البته طبق اطلاعات منتشر شده توسط OpenAI، این دیتابیس به صورت روزانه در حال پیشرفت است و اطلاعات بیشتری به آن اضافه می‌شود. مدتی قبل، نسل چهارم جی‌پی‌تی رونمایی شد که شما می‌توانید به کمک خرید اشتراک چت جی‌پی‌تی پلاس به آن دسترسی پیدا کنید. دانشنامه ربات در نسل جدید حتی از قبل هم بیشتر شده که بسیار تحسین برانگیز است.

موضوع اینجاست که چت جی‌پی‌تی فقط می‌تواند از اطلاعات ذخیره شده در سیستم استفاده کند در حالی که بینگ به اینترنت دسترسی دارد و می‌تواند صحت مطالب را به‌صورت آنلاین بررسی کند یا نتایج به‌روز‌تری را نشان دهد. 

آیا ربات‌های هوش مصنوعی توانایی فکر کردن دارند؟

پاسخ ساده این سوال، خیر است. ممکن است در حین چت با ربات‌های هوش مصنوعی متوجه شوید که جواب‌های ارائه شده توسط آن‌ها بسیار طبیعی است اما این موضوع نشان‌دهنده مستقل بودن آن‌ها نیست. این ربات‌ها همچنان از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای ارائه پاسخ استفاده می‌کنند و اطلاعات ارائه شده در پاسخ‌ها، با استفاده از اطلاعات ذخیره شده انجام می‌شود. 

ربات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند به‌صورت مستقل فکر کنند یا احساسات را شبیه‌سازی کنند اما الگوریتم‌های ارائه شده، به آن‌ها کمک می‌کنند تا پاسخ‌های طبیعی را ارائه دهند. برای پاسخ دادن به هر سوال، ربات‌ها حجم زیادی از اطلاعات را پردازش می‌کنند و به کمک الگوریتم‌های مشخص، پاسخ‌های واضح و شفافی را به کاربران ارائه می‌دهند. 

مقایسه سه مدل هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چت جی پی تی

چت جی‌پی‌تی

این ربات را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین مدل چت بات هوش مصنوعی دانست. در حال حاضر بخش عمده‌ای از کاربران در حال استفاده از این ربات هستند یا آن را به عنوان اولین ربات هوش مصنوعی شناخته‌اند. استفاده گسترده از این ربات در ماه نوامبر شروع شد و از آن زمان تاکنون، می‌توان گفت چت جی‌پی‌تی توانسته نگاه ما به اینترنت و هوش مصنوعی را تغییر دهد.

آخرین نسل از این ربات به عنوان GPT-4 شناخته می‌شود اما دسترسی به این مدل رایگان نیست و شما برای دسترسی به آن باید اشتراک چت جی‌پی‌تی پلاس را خریداری کنید. اگر قصد داشته باشید به‌صورت رایگان از ربات استفاده کنید، نسخه 3.5 در اختیار شما قرار می‌گیرد که همچنان از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار است. با این وجود، نسل جدید پیشرفت‌های چشمگیری داشته و می‌تواند برای رفع نیاز‌های شما بهتر باشد.

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که می‌توان از چت جی‌پی‌تی گرفت، عدم اتصال آن به اینترنت مستقیم است. در حال حاضر تمامی محتوای تولید شده توسط چت جی‌پی‌تی از سرور‌های قدیمی خارج می‌شوند. اطلاعات این سرور‌ها بسیار گسترده و کارآمد است اما در برخی موارد، می‌توان فهمید که این اطلاعات به‌روز نیست و نمی‌تواند در مورد مسائل روزمره کارآمد باشد.

اطلاعات در دسترس این ربات توسط شرکت OpenAI برای استفاده توسط زبان‌های هوش مصنوعی تبدیل می‌شوند و به همین دلیل، ورود اطلاعات جدید ممکن است کمی زمان ببرد. همچنین با توجه به سوالتان، ممکن است پاسخ‌های اشتباهی را از طرف ربات دریافت کنید. با این‌وجود، چت جی‌پی‌تی به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین ابزار‌های هوش مصنوعی در سال 2023 شناخته می‌شود. 

البته این شرکت به تازگی پلاگین‌هایی را برای ربات خود معرفی کرد که می‌توانند آن را به اینترنت آزاد متصل کنند و این موضوع می‌تواند مشکل را تا‌حدودی حل کند. با این وجود، نمی‌توانید از این ربات برای تحقیقات روزمره استفاده کنید زیرا بخش عمده‌ای از اطلاعات آن مربوط به سال 2021 هستند و موضوعات جدید به آن‌ها اضافه نشده است.

هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ

مایکروسافت بینگ

برای استفاده از زبان GPT-4 در چت جی‌پی‌تی نیاز به خرید اشتراک جداگانه دارید اما می‌توان این موضوع را به روش دیگری حل کرد. مایکروسافت برای ساخت ربات خود از این زبان استفاده کرده و حالا می‌توانید با بینگ چت به‌صورت رایگان از نسل چهارم این زبان بهره‌مند شوید. یکی از برتری‌های بینگ نسبت به چت جی‌پی‌تی، دسترسی آن به اینترنت آزاد است.

این ربات می‌تواند برای پاسخ به سوالات شما در نتایج مختلف اینترنت جستجو کند و پاسخ‌های گلچین شده را به شما ارائه دهد. همچنین در پاسخ به هر سوال، منابع استفاده شده هم ذکر شده‌اند که می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد. به کمک لینک‌های ارائه شده در پاسخ، می‌توانید از صحت اطلاعات مطمئن شوید و همچنین آن‌ها را در بخش منابع خود وارد کنید.

در میان دیگر برتری‌های بینگ نسبت به رقبا، می‌توان به تنظیمات لحن آن اشاره کرد. شما در حین شروع یک مکالمه می‌توانید برای ربات مشخص کنید که از خلاقیت بیشتری استفاده کند یا جواب‌های دقیق‌تری را به شما ارائه دهد. یک حالت میانه هم وجود دارد که مزایای این دو بخش را با یکدیگر ترکیب می‌کند. شما همچنین برای استفاده از تصاویر مرتبط با مقاله‌تان می‌توانید از موتور تصویری بینگ استفاده کنید.

این بخش نیاز شما به ربات‌های دیگر را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند تا تصاویر خلاقانه و جذابی را برای مقاله‌تان استفاده کنید. البته این ربات بی‌نقص نیست و گاهی اوقات ممکن است پاسخ‌های نامربوطی را به شما ارائه دهد. برای کنترل این موضوع، مایکروسافت تعداد پیام‌های موجود در هر مکالمه و تعداد پیام‌های روزانه کاربران را محدود کرده است.

شما می‌توانید از مرورگر مایکروسافت اج یا برنامه بینگ موبایل برای دسترسی به این ربات استفاده کنید که مراحل ثبت نام بسیار ساده‌ای دارد. در پایان باید گفت بینگ یک ربات قدرتمند محسوب می‌شود که دسترسی به آن نسبتا آسان است. در حال حاضر محدودیت‌هایی در بینگ وجود دارد اما دسترسی این ربات به اینترنت می‌تواند برای بسیاری از سناریو‌ها مناسب باشد.

هوش مصنوعی گوگل بارد

گوگل بارد

گوگل بارد را می‌توان به عنوان متفاوت‌ترین پاسخ به رقابت هوش مصنوعی دانست. گوگل برای ساخت این ربات از تکنولوژی بومی خود استفاده کرده که تفاوت‌هایی با زبان GPT دارد. این تکنولوژی را می‌توان به عنوان شکل دیگری از موتور هوش مصنوعی LaMDA گوگل دانست که چند سال قبل در مراسم گوگل I/O تست شد. 

این توضیحات جذاب به نظر می‌رسند اما با توجه به برخی گزارش‌ها باید گفت که گوگل بارد کمی ضعیف‌تر از رقبای دیگر در این رقابت عمل کرده است. در حال حاضر مشکلاتی با پاسخ‌های غلط و توانایی ربات در تشخیص پاسخ‌های صحیح وجود دارد اما گوگل از اشتباهات خود درس گرفته و در حال بهبود بارد است. در آینده این ربات به رقیبی قدرتمند برای بینگ و چت جی‌پی‌تی تبدیل خواهد شد.

در اینجا باید گفت که دسترسی محدود به بارد می‌تواند تعداد طرفداران آن را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. بارد در حال حاضر فقط برای کاربران انگلیسی و آمریکایی در دسترس است در صورتی که چت جی‌پی‌تی به صورت جهانی عرضه شده است. البته پیش‌بینی می‌شود که عرضه جهانی بارد به زودی انجام شود ولی تاریخ آن مشخص نیست.

گوگل تبلیغات گسترده‌ای را برای بارد انجام نداده و روی ارتقا آن متمرکز شده است. نمی‌توان از برتری ربات‌های دیگر در این رقابت چشم‌پوشی کرد ولی مشخص است که گوگل کار‌های گسترده‌ای را روی بارد انجام داده است. 

مقایسه ChatGPT و بینگ و گوگل بارد

نتیجه گیری مقایسه چت جی‌پی‌تی، مایکروسافت بینگ و گوگل بارد

همانطور که متوجه شدید، هر ربات هوش مصنوعی از شخصیت خاصی برخوردار است و سوال اصلی، نوع و دلیل استفاده شما از آن است. به همین دلیل نمی‌توان یکی از آن‌ها را به عنوان پاسخ تمامی مشکلات دانست. باید گفت که چت جی‌پی‌تی همچنان لقب بهترین ربات هوش مصنوعی را یدک می‌کشد اما نمی‌توان این ربات را بی‌نقص دانست. با وجود محدودیت‌های جی‌پی‌تی به سال 2021، پاسخ‌های ربات بسیار قابل اعتماد هستند و کار کردن با این ربات بسیار آسان است.

بینگ می‌تواند پاسخ‌های بروز و دقیق‌تری را به کاربران ارائه دهد اما محدودیت‌های آن می‌تواند برای برخی از کاربران آزار دهنده باشد. بارد هم کمی از رقابت عقب‌تر است و دسترسی محدود به آن، کار را بسیار دشوار می‌کند. به همین دلیل می‌توان چت جی‌پی‌تی را به عنوان بهترین گزینه دانست. پلاگین‌هایی برای این ربات منتشر شده که توانایی‌های آن را از همیشه بیشتر می‌کند.

نظر شما در مورد مقایسه چت جی‌پی‌تی، مایکروسافت بینگ و گوگل بارد چیست؟ به نظر شما کدام‌یک از این ربات‌ها می‌توانند گزینه بهتری برای پاسخ به نیاز‌های کاربران باشند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.