پس از حدود یک‌سال آزمایش، اینتل فناوری تاندربولت ۵ را معرفی کرد که از سرعت انتقال داده ۱۲۰ گیگابیت برثانیه و شارژ ۲۴۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

اینتل از فناوری تاندربولت ۵ روی درگاه تایپ سی رونمایی کرد که مهم‌ترین نکته آن، افزایش سرعت انتقال داده از ۴۰ گیگابیت برثانیه تاندربولت ۴ به ۱۲۰ گیگابیت برثانیه است. البته این سرعت فقط در زمان استفاده از حالت خاصی به‌دست می‌آید.

درحقیقت چهار خط با سرعت انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه در تاندربولت ۵ وجود دارد که دو تا از آن‌ها برای ارسال و دوتای دیگر برای دریافت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر کاربری بخواهد یک ویدیوی 4K با نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتزی را به نمایشگر منتقل کند و به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشد، سه خط معادل ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه را به ارسال اطلاعات اختصاص داده و خط باقی‌مانده با سرعت ۴۰ گیگابیت برثانیه اطلاعات دریافتی را منتقل می‌کند.

اینتل فناوری تاندربولت ۵ با انتقال داده ۱۲۰ گیگابایتی

این درگاه، از پهنای باند بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند تا ۳ نمایشگر 4K با نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتزی یا دو نمایشگر 6K را پشتیبانی کند. این مسئله برای گیمرها هم خبر بسیار خوبی است، زیرا اینتل وعده پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی تصویر ۵۴۰ هرتزی را داده است.

افزایش پهنای باند، حافظه‌های خارجی و پردازنده‌های گرافیکی که با آن سازگار شده‌اند را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد و سرعت انتقال اطلاعات از آنها را افزایش می‌دهد. پروتکل داده USB نیز از پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، البته مقدار حداقلی آن ۱۰ گیگابیت بر ثانیه باقی می‌ماند. تاندربولت ۵ از درگاه‌های دیسپلی پورت ۲.۱، نسخه دوم USB4 (البته با سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه) و PCLe ۴ پشتیبانی می‌کند.

تغییر دیگر تاندربولت ۵، پشتیبانی از شارژ سریع ۲۴۰ واتی برای کامپیوترها است که آن را به گزینه‌ای عالی برای لپ‌تاپ‌های پر مصرف می‌کند. البته پشتیبانی از شارژ ۲۴۰ واتی در درگاه‌های با فناوری تاندربولت ۵ اجباری نیست و شرط لازم برای آن، ۱۴۰ وات است. این در حالی است که تاندربولت ۴ تا سقف ۱۴۰ وات را پشتیبانی می‌کرد و شرط لازم برای آن، ۱۰۰ وات بود. همچنین سرعت شارژ لوازم جانبی، ۱۵ وات باقی می‌ماند.

نرخ برزورسانی ۵۴۰ هرتزی در تاندربولت ۵

شرکت اینتل قصد ندارد تاندربولت ۵ را به‌عنوان جانشین مستقیم تاندربولت ۴ عرضه کند و در آینده قرار است به‌عنوان فناوری پیشرفته‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تاندربولت ۴ در دستگاه‌های عادی استفاده شود. این شرکت پیش‌بینی کرده درابتدا تاندربولت ۵ توسط تولیدکنندگان محتوا، گیمرها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. کاربران عادی هم به استفاده از تاندربولت ۴ ادامه خواهند داد.

جالب است بدانید که تاندربولت ۵ قرار نیست مستقیما روی تراشه‌های نسل بعدی اینتل قرار بگیرد. اینتل درنظر دارد تا این تکنولوژی را برای اولین بار در تراشه‌ای با اسم رمز «Barlow Ridge» عرضه کند. این تراشه قبل از سال ۲۰۲۴ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

اخبار مرتبط: