اپل قرارداد جدیدی با کوالکام ثبت کرده که تا سال ۲۰۲۶ از تراشه 5G این شرکت در محصولات خود استفاده کند، اما درکنار آن، تراشه 5G اختصاصی خود را توسعه می‌دهد.

به لطف قراردادی جدید، اپل به استفاده از تراشه مودم 5G کوالکام حداقل تا ۳ سال آینده ادامه خواهد داد. قرارداد جدید تا سال ۲۰۲۶ ادامه یافته و سری‌های آیفون ۱۶، آیفون ۱۷ و آیفون ۱۸ به تراشه 5G کوالکام مجهز خواهد شد. قرارداد قبلی تا چند ماه آینده و با عرضه سری آیفون ۱۵ به اتمام می‌رسید.

اپل پیش از کوالکام از تراشه مودم اینتل استفاده می‌کرد. درحقیقت، اپل قبل از قرارداد با اینتل، همکاری با کوالکام را به پایان رسانده بود تا بتواند به‌صورت کامل وابستگی خود را به تراشه‌های مودم کوالکام قطع کند. این شرکت امیدوار است بتواند با تولید تراشه مودم 5G خود و قرار دادن در تراشه‌های سری A، درکنار صرفه‌جویی باتری دستگاه و بهبود عملکرد، از وابستگی خود به کوالکام خلاص شود.

تامین تراشه 5G تا ۲۰۲۶

با این وجود مشکلات مانع این اتفاق شده و در نتیجه قرارداد جدید به ثبت رسیده است. در ابتدا به‌نظر می‌رسید اپل مشکلات سخت‌افزاری داشته و توانایی تولید تراشه مودم را ندارد، اما پس از آن مشخص شد که مشکل اپل از لحاظ حقوق است و مشکلی برای تولید آن ندارند.

اپل در ابتدا می‌خواست تا سال ۲۰۲۳ حداکثر ۲۰ درصد از تراشه‌های مودم خود را از کوالکام تهیه کند، اما براساس رای دادگاه اپل باید تمام تراشه‌های مودم خود را از کوالکام تهیه کرده و حق مجوز آن را به کوالکام پرداخت کند، زیرا کوالکام حقوق مرتبط با 5G را ثبت کرده که تا ۲۰۲۹ و ۲۰۳۰ منقضی می‌شوند.

با این حساب، اپل همچنان بزرگ‌ترین مشتری کوالکام باقی می‌ماند و یک‌چهارم درآمد ابرشرکت ساخت تراشه، توسط اپل تامین می‌شود. اما شایعات قبلی بی‌اساس نبودند، زیرا مدتی است که غول کوپرتینویی برای ساخت تراشه 5G تلاش می‌کند. البته این امر با مشکلات قانونی روبه‌رو بوده است،

اخبار مرتبط: