تازه‌ترین اخبار از حوره فناوری نشان نی‌دهد چین به‌دلیل افزایش تنش‌های میان این کشور و ایالات متحده آمریکا، استفاده از گوشی‌های آیفون را برای کارکنان و مقامات بلندپایه ممنوع کرد.

طبق آخرین گزارش‌ها از چین، دولت مرکزی این کشور استفاده از هرگونه گوشی‌های هوشمند خارجی ازجمله آیفون برای کارمندان و مقامات بلندپایه ممنوع است و استفاده از آن‌ها به‌هردلیلی پیگرد قانونی دارد. با افزایش تنش‌های سیاسی میان چین و ایالات متحده آمریکا، این کشور درحال توسعه به‌سختی تلاش می‌کند تا از اتکا به‌فناور‌های خارجی رها شود و به تولیدات داخلی روی بیاورد؛ همچنین این سیاست باعث افزایش امنیت سایبری و کاهش افشای اطلاعاتی در طبقات حساس می‌شود.

مطابق تصویب قانون جدید، هیچ‌یک از کارکنان دولتی نمی‌توانند درحین انجام کار یا جلسه‌های کاری از گوشی‌های آیفون استفاده کنند؛ البته هنوز معلوم نیست قانون یادشده برای ساعت‌های غیراداری صدق می‌کند یا تنها محدود به محل کار می‌شود. گزارشی جدیدی از خبرگزاری وال استریت ژونال می‌گوید این ممنوعیت به کمپانی اپل ضررهای جدی وارد می‌کند؛ آخرین اطلاعات از بازار بورس جهانی نشان می‌دهد پس از تصویب قانون مذکور توسط چین، سهام غول کوپرتینویی کاهش ۳.۶ درصد را تجربه کرده که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه به‌شمار می‌رود.

ممنوعیت استفاده از آیفون در چین برای مقامات دولتی

همان‌طور که می‌دانید کشور چین یکی از بزرگ‌ترین بازارها را در جهان دارد که نقش مهمی در افزایش و کاهش فروش گوشی‌های هوشمند ایفا می‌کند. برای مثال، یک‌پنجم فروش کلی و درآمد کمپانی اپل حاصل فروش دستگاه‌های مختلف ازجمله آیفون، اپل واچ، ایرپاد و مک‌ها محسوب می‌شود. بنابراین باید گفت تنش‌های بیشتر تنها باعث ضررهای مالی بزرگ به اپل و سایر کمپانی‌های آمریکایی می‌شود. چندی پیش، دولت آمریکا فروش کارت گرافیک‌های NVIDIA مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به کشورهای حوزه خلیج فارس ممنوع کرد تا چین به فناوری هوش مصنوعی دست نیابد، اما همان‌طور گفته شد تنها سازندگان دچار ضررهای مالی هنگفت می‌شوند.

علاوه‌براین، دولت چین برای خودکفایی و تلاش برای توسعه فناوری داخلی از تحریم و ممنوع کردن هیچ‌یک از شرکت‌های آمریکایی دریغ نمی‌کند. اکنون کار با آیفون شروع می‌شود و به سایر سازندگان آمریکایی گسترش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد اعمال چنین سیاستی مقابله برای تحریم‌های گسترده آمریکا علیه هواوی و ZTE است که در سال ۲۰۱۹ تحریم شدند و پس از نتوانستند به فناوری ارتباطی 5G برای ساخت گوشی‌های هوشمندشان دسترسی داشته باشند. تمامی کمپانی‌های آمریکایی مانند NVIDIA و AMD مشتاق همکاری با بازار بزرگ چین برای سودهای کلان هستند، اما دولت بایدن اجازه همکاری با چین و روسیه را نمی‌دهد.

جنگ صادراتی چین و آمریکا

تام فورته، تحلیل‌گر DA Davidson، اظهار کرد که علی‌رغم حضور گسترده اپل در چین، این کمپانی بزرگ از تصمیمات اتخاذ شده ازسوی دولت مصون نیست و تنش‌های دو کشور باعث کاهش روزافزون فروش آیفون‌ها در این کشور می‌شود. ازطرف‌دیگر، چین بخش بزرگی از زنجیره قطعات اپل و آیفون‌ها را تامین می‌کند که درپی تنش‌ها احتمال دارد باعث بروز مشکلات گسترده برای غول کوپرتینویی شود. فورته می‌گوید اپل باید هرچه سریع‌تر وابستگی‌ها برای تولید قطعات را به چین کاهش دهد.

شایعات تایید می‌کنند سازنده مستقر در کالیفرنیا تلاش می‌کند بخشی از تولیدات را از چین به سایر کشورها مانند ویتنام و هند منتقل کند؛ اما انجام چنین فرآیند سال‌ها زمان می‌برد و اپل نمی‌تواند واسبتگی‌هایش به چین برای تولید آیفون در مدت‌زمانی کوتاه قطع کند. البته انتظار نمی‌رود این قانون تاثیر سریعی روی درآمدهای اپل داشته باشد، اما به‌دلیل معرفی سری آیفون ۱۵ در هفته پیش‌رو، این اقدام دولت چین می‌تواند بازار آیفون را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اخبار مرتبط: