لپ‌تاپ‌های گیمینگ این روزها نه‌تنها برای گیمرها، بلکه مورد توجه گرافیست‌ها و برنامه‌نویسان نیز قرار گرفته است. ام‌اس‌آی که در زمینه ساخت کامپیوترهای مخصوص بازی فعالیت جدی دارد، دستگاه جدیدی معرفی کرده که در این مقاله به بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ‌MSI Cyborg 15 می‌پردازیم.

شرکت ام‌اس‌آی به تازگی دستگاه‌های میان‌رده جدیدی را وارد بازار کرده که هرکدام از آن‌ها در بازه قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند. برخی از لپ‌تاپ‌های عرضه شده توسط این شرکت از ارزش خرید بالاتری نسبت به رقبای دیگر برخوردارند و همین موضوع باعث افزایش سهم محصولات این شرکت در سال‌های اخیر شده است. در این مقاله قرار است به بررسی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵ بپردازیم که یکی از محصولات گیمینگ نسبتا اقتصادی این شرکت محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ MSI Cyborg 15 از سخت‌افزار قدرتمند و طراحی جذابی برخوردار است که آن را به گزینه مناسبی برای بسیاری از کاربران تبدیل می‌کند. البته باید گفت که این دستگاه از نظر سخت‌افزاری کمی ضعیف‌تر از سری کاتانا عمل می‌کند و در عوض، قیمت کمتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه می‌توانید مقاله بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI Katana 15 را مطالعه کنید.

آنباکس MSI Cyborg 15
جعبه گشایی MSI Cyborg 15

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵ در جعبه نسبتا بزرگی عرضه می‌شود که یک جعبه کوچک‌تر را به همراه کیف حمل دستگاه در خود جای داده است. کوله پشتی حمل دستگاه طراحی ساده‌ای دارد و می‌توان آن را برای حمل دستگاه در مسافت‌های کوتاه مناسب دانست. جعبه کوچک‌تر هم دستگاه را به همراه لوازم در خود جای داده است.

روی این جعبه لوگو MSI سایبورگ 15 با رنگ آبی به چشم می‌خورد که به رنگ ال‌ای‌دی‌های دستگاه اشاره دارد. پس از باز‌کردن جعبه با خود دستگاه روبه‌رو می‌شوید که در بخش آن، شارژر و آداپتور شارژ قرار گرفته است. این آداپتور می‌تواند دستگاه را با توان 120 وات شارژ کند که نسبت به برخی دستگاه‌های دیگر کمی ضعیف محسوب می‌شود. 

طراحی Cyborg 15
طراحی ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵
ابعاد359.36×250.34×22 mm
وزن1.98 Kg
جنس بدنهپلی کربنات

طراحی ام‌اس‌آی Cyborg 15 ذات گیمینگ آن را به خوبی نشان می‌دهد. البته تغییراتی در این دستگاه به وجود آمده که می‌تواند آن را از دیگر دستگاه‌های گیمینگ متمایز کند. حالا برخلاف بسیاری از دستگاه‌های گیمینگ دیگر، روی در سایبورگ از آلومینیوم استفاده شده که می‌تواند حس کیفیت را به کاربر منتقل کند. این موضوع حتی در برخی لپ‌تاپ‌های گران‌تر دیده نمی‌شود.

روی این بخش لوگو گیمینگ ام‌اس‌آی حک شده و در بخش بالای آن، حاشیه‌ای برای باز کردن دستگاه در نظر گرفته شده است. نکته جالب این است که حاشیه‌های پلاستیکی دستگاه به صورت شفاف طراحی شده و اجزای داخلی آن تا‌حدودی قابل مشاهده است. برخلاف کاتانا، شما می‌توانید ام اس آی سایبورگ ۱۵ را با یک دست به آسانی باز کنید که مزیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. 

لبه‌های کناری دستگاه طراحی شفاف خود را حفظ کرده‌اند و انواع مناسبی از پورت‌ها در دو طرف موجود است. پورت‌های تعبیه شده روی لبه‌های دستگاه شامل پورت یو‌اس‌بی C، دو پورت یو‌اس‌بی A، پورت HDMI و جک هدفون می‌شود. باید گفت که سایبورگ ۱۵ به شکل قابل توجهی سبک و نسبتا باریک‌تر از دستگاه‌های گیمینگ دیگر است. 

این دستگاه وزن 1.98 کیلوگرمی و ضخامت 22 میلی‌متری دارد که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ بسیار خوب است. طراحی دستگاه از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است اما باید بدانید که فقط روی دستگاه از آلومینیوم استفاده شده و دیگر بخش‌ها همچنان از پلی‌کربنات ساخته شده‌اند. به دلیل استفاده سایبورگ از یک فن، تنها یک خروجی هوا در بخش پشتی آن قرار دارد که ظاهر دستگاه را کمی نامتقارن کرده است.

لولای دستگاه طراحی جالبی دارد و میزان مقاومت آن مناسب است. نکته جالب اینجاست که این لولا می‌تواند تا زاویه 180 درجه باز شود و به صورت تخت روی میز قرار بگیرد. این توانایی به کاربران اجازه می‌دهد تا در حین استفاده از دستگاه آزادی عمل بیشتری داشته باشند و بتوانند در زاویه مناسب از آن استفاده کنند.

یکی از نکات جالب در بخش طراحی، بخش پایین دستگاه است. در این بخش خروجی‌های هوا نوشته MSI True Gaming را ترسیم کرده که نشان‌دهنده توجه این شرکت به جزئیات است. در کل می‌توان طراحی این دستگاه را در حد دستگاه‌های دیگر در این بازه قیمتی دانست اما باید گفت که برخی از بخش‌های بدنه از مواد بهتری ساخته‌ شده‌اند.

کیبورد و ترک پد MSI Cyborg 15
کیبورد و ترک پد

در بخش داخلی MSI سایبورگ ۱۵ از یک کیبورد کامل استفاده شده که دکمه‌های اعداد را هم در خود جای داده است. این کیبورد از کیفیت بالایی برخوردار است و ارتفاع دکمه‌ها برای تایپ و بازی مناسب است. مقاومت کیبورد مناسب است و مشکل خاصی در آن دیده نمی‌شود. در این کیبورد دکمه‌های WASD از طراحی شفافی برخوردارند و مکانیزم داخلی آن‌ها قابل مشاهده است. 

این موضوع همچنین باعث بیشتر شدن نور این دکمه‌ها و پیدا کردن آسان‌تر آن‌ها در حین بازی می‌شود. دکمه‌های بالا، پایین، چپ و راست اندازه کامل خود را حفظ کرده‌اند و روی آن‌ها لوگو‌هایی برای عملکرد‌های مهمی در زمان بازی وجود دارد که می‌تواند در بهتر کردن تجربه شما موثر باشد. نور کیبورد تماما آبی است و در حقیقت این رنگ، تم اصلی دستگاه محسوب می‌شود. 

در بخش پایین کیبورد از یک ترک پد نسبتا بزرگ استفاده شده که کار کردن با آن بسیار لذت بخش است. اجرا کردن فرمان‌های چند انگشتی ویندوز در این پنل به راحتی انجام می‌شود اما مشکل اینجاست که اثرانگشت تا حد زیادی روی آن می‌ماند و پاک کردن آن کمی سخت است. همچنین باید بدانید که این ترک پد در مرکز کیبورد قرار نگرفته و کمی به سمت راست مایل است. همین موضوع سبب می‌شود تا گاهی اوقات در حین تایپ شاهد ایجاد کلیک‌ها و لمس‌های ناخواسته باشیم.

سطح کیبورد به دلیل ایجاد فرورفتگی در حاشیه‌ها با دیگر نقاط دستگاه برابر است و همین موضوع می‌تواند تایپ کردن با آن را راحت‌تر کند. امکان نور‌پردازی کیبورد فقط با رنگ آبی وجود دارد و شما فقط می‌توانید شدت آن را تغییر دهید.

نمایشگر MSI Cyborg 15
صفحه نمایش ام اس آی سایبورگ ۱۵
نوع پنلIPS LCD
اندازه صفحه15.6 اینچ
رزولوشن1920×1080
نرخ بروزرسانی144 هرتز

در بخش جلویی این دستگاه از یک صفحه نمایش 15.6 اینچی استفاده شده که رزولوشن 1920×1080 پیکسلی دارد. این پنل از تکنولوژی IPS ال‌سی‌دی استفاده می‌کند و کیفیت مناسبی دارد. رنگ‌ها به خوبی در صفحه نمایش نشان داده می‌شوند اما به دلیل استفاده از پنل ال‌سی‌دی، رنگ مشکی در این پنل عمق زیادی ندارد که کمی ناامید کننده است.

البته بسیاری از این موارد حتی در دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر هم وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را یک ایراد دانست. کیفیت رنگ‌ها در این پنل خوب است ولی نمی‌توان از آن‌ها انتظار کیفیت یک صفحه نمایش اولد را داشت. سقف روشنایی صفحه نمایش به صورت دقیق اعلام نشده اما در بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ‌ام‌اس‌آی Cyborg 15 مشخص شد که جزئیات پنل در نور نسبتا بالا هم زیاد است و شما می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.

البته این روشنایی در حدی نیست که بتوانید از دستگاه تحت نور مستقیم آفتاب استفاده کنید. یکی از مواردی که برای گیمر‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، نرخ بروزرسانی صفحه نمایش به حساب می‌آید. در این پنل از نرخ بروزرسانی 144 هرتزی استفاده شده که می‌تواند انیمیشن‌ها را بسیار روان‌تر و تجربه استفاده از دستگاه‌ را لذت بخش‌تر کند. این نرخ بروزرسانی در حین بازی به خوبی خود را نشان می‌دهد.

طراحی کناره MSI Cyborg 15
سخت‌افزار MSI Cyborg 15
نام تراشهاینتل i7 نسل 12
پردازنده گرافیکیRTX 4050
رم16 گیگابایت

در لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی Cyborg 15 از سخت‌افزار نسبتا قدرتمندی استفاده شده که می‌تواند برای رفع نیاز بسیاری از کاربران کافی باشد. تراشه مرکزی در این دستگاه در حقیقت پردازنده نسل 12 اینتل از نوع i7 است. این تراشه عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند و می‌تواند توانایی خود را در مدت‌های طولانی حفظ کند.

در بخش گرافیک از کارت RTX 4050 انویدیا استفاده شده که آخرین نسل از کارت گرافیک‌های این شرکت محسوب می‌شود. این کارت 6 گیگابایت رم مجزا دارد و فرکانس آن در حالت Boost می‌تواند تا 1605 مگاهرتز بالا برود. ممکن است استفاده از این نسخه به جای مدل‌های قوی‌تر کمی ناامید کننده به نظر برسد اما باید بدانید که این تصمیم برای کاهش قیمت دستگاه گرفته شده و این کارت همچنان عملکرد بسیار خوبی دارد.

ام‌اس‌آی در صورت نیاز می‌تواند مقدار رم دستگاه را تا 64 گیگابایت بالا ببرد که بسیار عالی است. مدل بررسی شده توسط رسانه علاالدین از 16 گیگابایت رم برخوردار بود و هیچ کندی در آن مشاهده نشد اما اگر برنامه‌های مدنظرتان به فضای رم زیادی نیاز دارند، می‌توانید مدل‌های بالاتر را تهیه کنید. 

این رم از نوع DDR5 بوده و فرکانس 4800 مگاهرتزی دارد که نسبت به دستگاه‌های دیگر در همین بازه قیمتی بسیار خوب محسوب می‌شود. برای افزایش سرعت حافظه دستگاه هم در آن از M.2 SSD استفاده شده که نسبت به مدل انتخاب شده، حجم متفاوتی دارد. سرعت این حافظه بالاست که باعث بالاتر رفتن سرعت باز کردن برنامه‌ها و سرعت روشن شدن دستگاه می‌شود.

بررسی سخت‌افزار لپ‌تاپ گیمینگ ‌MSI Cyborg 15 نشان می‌دهد که این دستگاه از سخت‌افزار خوبی نسبت به دیگر دستگاه‌های موجود در این بازه قیمتی برخوردار است. البته ممکن است کمبود‌هایی هم در آن وجود داشته باشد که در دستگاه‌های رقیب هم وجود دارد. البته باید گفت که ام‌اس‌ای در لپ‌تاپ سایبورگ 15 مجبور شده تا فرکانس پردازنده را کمی کاهش دهد تا سیستم خنک کننده بتواند دمای آن را کنترل کند.

تست گیم MSI Cyborg 15
تجربه گیمینگ ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵ تمرکز زیادی روی بخش گیم داشته و این موضوع از طراحی آن هم مشخص است. از همین رو انتظارات نسبتا زیادی از آن در بخش گیمینگ وجود دارد و می‌توان گفت که عملکرد دستگاه، شما را ناامید نخواهد کرد. برای شروع بازی Car X Drift را روی دستگاه با بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کردیم و شاهد نتایج خوبی بودیم.

این بازی به صورت میانگین با نرخ 140 فریم در ثانیه اجرا شد و هیچ لگ یا کندی در آن مشاهده نشد. در ادامه بازی پرطرفدار CS:GO را با بالاترین تنظیمات اجرا کردیم و شاهد دریافت نرخ 290 فریم در ثانیه و حتی بیشتر از آن بودیم. در این بازی تغییراتی در نرخ فریم ایجاد شد و این نرخ بین اعداد 340 و 280 در‌حال جابجایی بود اما در هر صورت، بازی به صورت کاملا روان اجرا شد.

در پایان به سراغ بازی FIFA 22 رفتیم و تنظیمات را تا حد ممکن بالا بردیم. در این حالت، شاهد جابجایی نرخ بین 200 تا 240 فریم در ثانیه بودیم. تجربه اجرای این بازی‌ها روی دستگاه نشان می‌دهد که سایبورگ ۱۵ به راحتی توانایی آخرین بازی‌های روز دنیا را با تنظیمات سنگین دارد و ایرادی در آن دیده نمی‌شود. 

نکته شگفت‌انگیزی که در حین بازی مشاهده شد، توانایی خوب دستگاه در کنترل دما بود. با وجود استفاده سایبورگ از یک فن، دستگاه در طول مدت‌های طولانی هم داغ نشد و فقط برخی از بخش‌های آن کمی گرم شد که طبیعی است. فن دستگاه می‌تواند در دور بالایی کار کند و در نتیجه، بازدهی سیستم را بالاتر ببرد. 

سیستم تنظیم عملکرد دستگاه به کمک هوش مصنوعی کار می‌کند و می‌تواند به صورت خودکار تنظیمات را تغییر دهد. به لطف این موضوع، دستگاه در زمان انجام هرکاری می‌تواند توان مناسب آن را به کار بگیرد و در بسیاری از موارد، در مصرف باتری صرفه‌جویی کند.

بنچ‌مارک‌های سایبورگ 15

بنچ‌مارک‌ها توانایی بالای دستگاه را در بخش‌های مختلف نشان دادند که مشخص می‌کند با یک دستگاه قدرتمند طرف هستیم. تراشه اینتل i7 نسل 12 توانست در بنچمارک CineBench به امتیاز‌های 1692 و 10979 در بخش‌های تک و چند هسته‌ای دست پیدا کند. این امتیاز، تراشه سایبورگ 15 را به راحتی در سطح رقابت و حتی بالاتر از آن قرار می‌دهد.

در بنچ‌مارک‌های Time Spy Extreme و Fire Strike Ultra شاهد کسب امتیاز‌های 3177 و 3744 توسط دستگاه بودیم که با کاتانا ۱۵ اختلاف نسبتا زیادی دارد. البته باید گفت که در تست اول، دستگاه در آخرین بخش‌ها به صورت خودکار عملکرد کارت گرافیک را کاهش داد و بخش عمده‌ای از پردازش را بر‌عهده گرافیک تراشه گذاشت که کمی عجیب است.

سایبورگ 15 توانست در استرس تست Time Spy Extreme به 99.3 درصد پایداری دست پیدا کند که بسیار خوب است. برای مشاهده توانایی حافظه دستگاه تست‌هایی را روی آن انجام دادیم و به اعداد 3630 مگابایت در ثانیه و 2528 مگابایت در ثانیه برای سرعت خواندن و نوشتن دستگاه رسیدیم. این تست توانایی خوب دستگاه را نشان می‌دهد.

شارژ MSI Cyborg 15
باتری و شارژر
حجم53.5 Whr
توان شارژ120W

در ام اس آی سایبورگ ۱۵ از یک باتری سه سلولی با ظرفیت 53.5 وات ساعتی استفاده شده که می‌توان روی آن حساب کمی باز کرد. ام‌اس‌آی مجبور شده تا برای کاهش وزن و ضخامت دستگاه، ظرفیت باتری آن را کمی کاهش دهد و این موضوع ممکن است برای برخی از افراد چندان خوشایند نباشد. 

عمر این باتری به نوع استفاده شما بستگی دارد و نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن عنوان کرد. بررسی باتری لپ‌تاپ گیمینگ ‌MSI Cyborg 15 نشان داد که شما می‌توانید برای مدت‌های طولانی از دستگاه استفاده ساده‌ای داشته باشید و نتایج خوبی را دریافت کنید. البته این موضوع را می‌توان به علت استفاده از سیستم تنظیم عملکرد دانست که مانع مصرف بی‌رویه باتری می‌شود.

در نظر داشته باشید که بدون اتصال شارژر، تجربه گیمینگ بسیار تغییر می‌کند. در این حالت دستگاه نمی‌تواند از توانایی کامل سخت‌افزار بهره‌مند شود و شما شاهد کاهش نرخ فریم خواهید بود. با این وجود، مصرف باتری در حین بازی بسیار افزایش می‌یابد و اصلا نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم در زمان استفاده سنگین، دستگاه را به صورت مداوم به برق متصل کنید.

شارژ به کمک آداپتور 120 واتی عرضه شده در جعبه انجام می‌شود که ممکن است در نگاه اول کمی کم به نظر برسد. اما باید گفت که این توان برای باتری 53 وات ساعتی کافی است و می‌تواند دستگاه را در مدت کوتاهی شارژ کند. تنها مشکلی که با این آداپتور وجود دارد، کنترل دمای آن است. دمای این آداپتور در حین استفاده سنگین کمی بالا می‌رود که تاحدودی طبیعی است اما می‌تواند برای برخی از کاربران نگران کننده باشد.

برای آسایش خاطر شما باید گفت که ام‌اس‌آی این دستگاه را به تراشه‌های مدیریت جریان مجهز کرده و در این حالت، آسیبی به باتری سایبورگ 15 در استفاده‌های طولانی وارد نخواهد شد. باید گفت که این موضوعات در تمامی دستگاه‌های گیمینگ وجود دارد و نمی‌توان آن را مختص به مدل سایبورگ دانست.

اسپیکر‌های MSI Cyborg 15
اسپیکر
جلوهاستریو
تعداد2×2W

در بخش پایین بدنه دستگاه از دو اسپیکر 2 واتی استفاده شده که می‌توانند جلوه استریو را برای شما به وجود بیاورند. جلوه استریو به خوبی در این دستگاه تولید می‌شود و صدا فراگیری بسیار خوبی دارد. تجربه استفاده از این اسپیکر‌ها بسیار خوب است. حجم صدای هر‌دو اسپیکر بالاست و حتی می‌توان صدای آن را در محیط‌های شلوغ به راحتی شنید.

طراحی پشت Cyborg 15
جمع‌بندی

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ‌MSI Cyborg 15 نشان داد که این دستگاه رقیب قدرتمندی برای شرکت‌های دیگر محسوب می‌شود. لپ‌تاپ‌های عرضه شده در این بازه قیمتی عموما از ارزش خرید بالایی برخوردارند و بدون شک، سایبورگ 15 یکی از بهترین گزینه‌ها در میان این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. 

البته مثل تمامی لپ‌تاپ‌های میان‌رده دیگر، در این دستگاه هم شاهد وجود ایرادات کوچکی در برخی از بخش‌های سیستم هستیم اما هیچکدام از این ایرادات روی عملکرد کلی دستگاه تاثیری ندارند و مانع کسب یک تجربه کاربری خوب نمی‌شوند. البته اگر قصد دارید برای خرید لپ‌تاپ بیشتر هزینه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کاتانا 15 را در لیست گزینه‌هایتان قرار دهید. 

نظر شما در مورد لپ‌تاپ ام‌اس‌آی سایبورگ ۱۵ چیست؟ آیا این دستگاه رقیب خوبی برای شرکت‌هایی مثل ایسوس محسوب می‌شود؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.