آیفون باتری لیتیوم-یونی دارد که به مرور زمان کیفیتش افت می‌کند، اما جای نگرانی درمورد سلامت باتری این گوشی وجود ندارد. در ادامه به همه موارد درباره نگهداری و سلامت باتری آیفون می‌پردازیم.

باتری‌ها جعبه سیاه پیچیده‌ای نیستند که تلفن شما را روشن نگه می‌دارند. در واقع آن‌ها نسبت به سایر قطعه‌هایی که در تلفن همراهتان وجود دارند، مانند برد اصلی، بسیار ساده هستند. این طبیعت باتری است که به مرور زمان از بین برود و کارایی آن به مرور کاهش پیدا کند ولی نیازی نیست که صاحبان تلفن همراه درباره آن نگران باشند.

داشتن اطلاعات درباره اینکه باتری‌ها چه هستند و چطور کار می‌کنند به شما این توانایی را می‌دهد که عمر باتری خود را تا بیشترین حد افزایش دهید. مشاجره‌هایی درباره آیفون که به از کار افتادن برنامه‌ریزی شده و چرخه فزاینده [تخریب] وجود دارد که با داشتن تنها اندکی دانش کاملا پوچ و بی‌معنی خواهد شد.

باتری لیتیوم یون آیفون

مبانی پایه باتری لیتیوم-یون

هر باتری از بار مثبت و منفی تشکیل شده که توسط الکترولیت مشتعل شونده‌ای به‌طور کامل جدا شده است. وقتی که دستگاه توسط باتری روشن شود، لیتیوم-یون‌های شارژ شده از سمت قطب مثبت به سمت قطب منفی در میان این الکترولیت حرکت و الکترون آزاد می‌کنند.

این الکترون‌های آزاد شده، به تلفن برق‌رسانی می‌کنند و دوباره به سمت قطب منفی می‌روند و یک مدار الکتریکی کامل را تشکیل می‌دهند. برعکس هنگام شارژ کردن دستگاه اتفاق می‌افتد؛ الکترون‌ها به قطب مثبت منتقل شده و بعد و به سمت قطب منفی می‌روند.

بدون اینکه بیش از حد مسئله را فنی کنیم، این واکنش‌های شیمیایی ناقص، گرما آزاد کرده و باتری را خراب می‌کنند. لیتیوم‌ها به آرامی از بین می‌روند. فرایند اکسید شدن فضای موجود و قابل استفاده را کاهش می‌دهد و قابلیت اشتعال‌زایی محفظه باتری افزایش می‌یابد. تمام این موارد منجر به افت و تخریب باتری خواهد شد.

هیچ راهی وجود ندارد که یک کاربر بتواند این فرایند را متوقف کند. برای مثال سوخت موجود در یک ماشین به طور کامل تمام می‌شود اما خراب شدن یک باتری لیتیومی توسط کاربر یا رفتار نرم‌افزار‌ها مدت زمان زیاد و قابل توجهی طول می‌کشد.

بنابراین وقتی که باتری یک آیفون سلامت صد‌درصدی دارد تمام ظرفیت میلی‌آمپر‌ساعتی برای ارائه شارژ به موبایل در حالت ۱۰۰ را دارد؛ همچنین به این معناست که باتری توانایی ارائه قدرت کافی به CPU برای عملکرد بدون وقفه و بدون نقص را دارد.

اپل عنوان کرد که باتری‌های این شرکت طوری طراحی شده‌اند که تا ۸۰ درصد از فضای واقعی شارژ شوند و با این حساب چرخه شارژ ۵۰۰ مرتبه را دارا هستند. یک چرخه شارژ کامل به معنی رسیدن باتری به صفر و شارژ کامل تا ۱۰۰ اندازه‌گیری است.

در چنین شرایطی، عمر باتری بسته به کاربر متفاوت است. انتظار می‌رود که کاربران معمولی در مصرف عادی بین ۱ تا ۲ سال اول، سلامت باتری خود را روی ۸۰ درصد نگه‌دارند. رسیدن به ۸۰ درصد از سلامت باتری طی یک سال، می‌تواند نگران‌کننده باشد و اپل تلفن همراه شما را به‌صورت رایگان برایتان تعویض می‌کند (البته این امکان در ایران وجود ندارد زیرا دفاتر خدمات و نمایندگی اپل در کشور ما حضور ندارند).

کسانی که تلفن همراهشان را به صورت مداوم استفاده می‌کنند و نزدیک صفر به شارژ وصل می‌کنند تا به ۱۰۰ برسد، عمر و سلامت باتری کمتری را تجربه خواهند کرد و باتریشان سریع‌تر افت می‌کند. بررسی تعداد ساعات روشن بودن صفحه نمایش افشا می‌کند که شما در طول روز چقدر از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید. شاید وقت آن باشد که آیفون خود را برای مدتی کنار بگذارید و مشاهده محتوای اینستاگرام و تیک تاک را متوقف کنید.

البته که آیفون خریده‌اید تا از آن استفاده کنید اما مانند هر وسیله دیگری، نگهداری هم مهم است؛ خصوصاً درباره موضوع مهمی مانند سلامت باتری. زمانی که سلامت باتری به زیر ۸۰ درصد از ظرفیت واقعی خود برسد، بررسی عملکرد سیستم عامل کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تلفن همراهتان به‌صورت خودکار خاموش نخواهد شد. توجه به همین عامل باعث خواهد شد که نیازی به تعویض باتری خود نزد دفاتر خدماتی اپل پیدا نکنید.

بعد از اینکه آیفون برای اولین‌بار، عملکرد پردازنده را محدود کرد تا از خاموش شدن گوشی جلوگیری کند، یک گزینه جدید در تنظیمات باتری ظاهر شد. این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد که ویژگی throttling را خاموش کنند و به پردازنده اجازه می‌دهد تا جریان کامل بکشد. با این حال، به محض اینکه مصرف جریان، از مقدار ظرفیت شارژ باتری بیشتر شود، دستگاه خاموش خواهد شد. بسیار توصیه شده که ویژگی throttling را خاموش کنید زیرا می‌تواند منجر به آسیب باتری شود.

باتری‌های آسیب دیده آیفون

باتری‌های آسیب‌دیده

پیش از iOS 10 2.1 در سال ۲۰۱۷ آیفون برای جلوگیری از افت باتری، امکان نرم‌افزاری زیادی را پیش‌بینی و تعبیه نکرده بود. در این شرایط، اپل با شکایات زیادی از جانب کاربران مواجه شد که ادعا می‌کردند تلفن‌هایشان به‌صورت غیرمنتظره خاموش شده‌ است.

دستگاه‌های امروزی پردازنده‌های قوی‌تر، طراحی نازک‌تر و صفحه نمایش درخشان‌تری دارند. این عوامل باعث شده که باتری‌های کوچک‌تری درون دستگاه باشد، بنابراین به دلیل ظرفیت کمترشان زودتر از بین می‌روند. یک باتری کوچک‌تر به این معناست که ولتاژ کمتری تحمل می‌کند و این یعنی نسبت به باتری با تحمل ولتاژ بالاتر، سریع‌تر خراب خواهد شد.

همه این موارد که برای کاربران جذابیت دارد و باعث تمایل بیشتری به خرید آیفون است. از طرفی کاربران هم توقع دارند که موبایلشان برای مدت زمان بیشتری کار کند اما سبب گزارش‌های بیشتری درباره افت سریع‌تر باتری شده است. نکته جالب این است که مدل‌های پلاس آیفون و آیپد به دلیل اینکه باتری بزرگ‌تری دارند، با مشکل خاموش شدن ناگهانی مواجه نشده‌اند‌.

خاموش شدن ناگهانی تلفن‌های  iPhone 6،iPhone 6s  و آیفون SE پیشتر گزارش شده است. کاربران ادعا می‌کنند که باتری شارژ ۳۰ درصد یا حتی بیشتر را نشان می‌دهد ولی ناگهان خاموش شده و گویا باتری کاملا خالی است. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که باتری دستگاه‌ها تا آخرین توانش مصرف شده و دیگر توانایی برق‌رسانی به CPU را ندارد. به همین دلیل آیفون حس می‌کند که هیچ محافظت دیگری وجود نداشته و  CPU را برای حفاظت از باتری دستگاه خاموش می‌کند.

در iOS 10.2.1 و آپدیت‌های بعد از آن، محافظ‌هایی توسط آیفون ایجاد شد که مصرف باتری توسط CPU را منوط به میزان باقی‌مانده از سلامت باتری می‌کند. آیفون‌های جدیدی که سلامت باتری بالای ۸۰ درصد دارند، هرگز با این محدود شدن CPU مواجه نخواهند شد. اپل نیاز خود را تا زمانی که گزارش‌های گسترده‌ای مبنی بر خاموش شدن شروع نشد، در نظر نگرفته بود.

اپل هیچگاه این برنامه محافظت از باتری را اعلام نکرد و فقط در پاورقی اعلامیه‌های خود اشاره کوچکی داشت. پس از مدتی کاربران متوجه کند شدن عملکرد دستگاهشان شدند و اپل را برای این عمل توطئه‌آمیز سرزنش کردند؛ چنین شد تا اینکه اپل آن را به‌طور واضح اعلام کرد.

شکایات مطرح شده علیه اپل باعث شد که اپل یک عذرخواهی عمومی منتشر و اعلام کرد که این ویژگی را ایجاد کرده تا باتری‌ها و دستگاه‌ها بهتر و زمان طولانی‌تری کار کنند و قصد نداشتند که کاربران را ناچار به خرید دستگاه‌های جدیدتر کنند. آیفون‌های جدید که با سری iPhone X شروع شدند، باتری‌های بزرگ‌تری هم دارند و همین یعنی باتری برای مدت طولانی‌تری کیفیت خود را حفظ خواهد کرد.

ویژگی محدود کردن CPU، که برای محافظت از باتری طراحی شده می‌تواند منجر به داغ شدن و حتی آتش گرفتن دستگاه نیز شود. برخلاف آن چیزی که برخی یوتیوبرها به شما می‌گویند این ویژگی برای اینکه شما را مجبور به تعویض تلفن همراهتان به یک نسخه بالاتر کند ساخته نشده است.

آیفون با شارژ وایرلس تا 7.5 وات شارژ خواهد شد، در حالی که MagSafe می‌تواند تا ۱۵ وات هم قدرت شارژدهی داشته باشد. شارژر وایرلس Qi نه‌تنها آرام‌تر است بلکه کارایی کمتری دارد و در مقایسه با MagSafe آیفون را بیشتر داغ می‌کند.

ذرات هوایی که در میان سیم‌پیچ‌ها وجود دارد، اهمیتی ندارد که چقدر کوچک هستند اما مشکلات بهره‌وری واضحی در شارژ شدن ایجاد می‌کند. در زمانی‌که الکتریسیته میان سیم‌پیچ‌های شارژر حرکت می‌کند، یک منطقه مغناطیسی ایجاد می‌کند که با سیم‌پیچ‌های موجود در آیفون ارتباط برقرار کرده و باتری را شارژ می‌کند. این میدان مغناطیسی ذاتاً ناکارآمد است به این دلیل که بسیاری از توان این میدان مغناطیسی در هوای خالی از بین می‌رود.

سیم‌پیچ‌های بسیار به‌هم فشرده که جریان برق هم در میان آنها حرکت می‌کند، بسیار داغ خواهد شد. به همین جهت پدهای شارژ وایرلس، گرمای زیادی را دریافت می‌کنند به همین نحو سیم‌پیچ درون آیفون نیز در حین انتقال برق، گرمای مجزایی هم ایجاد می‌کند. به طور کلی شارژ بی‌سیم یک فرایند بسیار گرمازاست که بر سلامت باتری آیفون تاثیر بسیاری می‌گذارد.

شارژرهای Qi این فرایند تخریب باتری را تشدید می‌کند؛ هم راستا نبودن سیم‌پیچ‌ها و تمایل تولیدکنندگان به استفاده از مواد اولیه نامرغوب، دلیل این مورد است. اینکه یک بار موبایل‌تان توسط یک شارژر Qi به خوبی شارژ شده، دلیل بر این نیست که سیم‌پیچ‌ها به‌صورت کامل هم‌تراز هستند؛ نتیجه این فرایند، آزادسازی انرژی گرمایشی و کاهش سرعت شارژ است. گرمای بیشتر یعنی اینکه باتری بسیار سریع‌تر از آنچه تا الان مطرح کرده‌ایم ضعیف خواهد شد.

MagSafe به دلیل داشتن استاندارد قوی‌تر برای مواد مصرفی، فاقد برخی از این مشکلات است. برخی از شارژرها آهنربای MagSafe استفاده می‌کنند، در حالی‌که سرعت شارژی هم‌اندازه Qi، یعنی 7.5 وات ارائه می‌دهد که نسبتا مناسب است. با این حال خریداران باید تا حد ممکن به دنبال خرید شارژر ۱۵ واتی MagSafe باشند تا بیشترین سرعت و بهره‌وری را هنگام شارژ بی‌سیم تجربه کنند.

به‌یاد داشته باشید که شارژرهای MagSafe هم به تنهایی کارایی ندارند و نمی‌توانند ۱۵ وات شارژ وایرلس را ارائه دهند، باید آداپتور با قدرت ۲۰ وات داشته باشید که بتواند انرژی مورد نیاز را انتقال دهد. شارژرهای وایرلس بدون این آداپتور، با مشخصات گفته شده، همچنان آیفون را با قدرت 7.5 وات شارژ می‌کنند.

آیفون سرعت شارژ را متناسب با گرمای موجود هماهنگ و حتی شارژ وایرلس را در صورتی که به بیش از حد گرم شود در ۸۰ درصد متوقف می‌کند‌. برای مطمئن بودن از بهترین عملکرد توسط شارژرهای وایرلس توصیه شده که از آن در مناطق خنک استفاده کنید.

بهترین راه برای شارژ آیفون

بهترین روش شارژ کردن آیفون

مهم‌ترین قانون در شارژ کردن آیفون، این است که برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. در شرایطی که نیاز به شارژ دارید، شارژرتان را همراه داشته باشید؛ بدانید که با چه روش‌هایی تولید شده‌اند و بدانید که چه زمانی بهتر است از آنها استفاده کنید. رسیدن به این حد از دانش، زمان و تلاش زیادی نیاز ندارد.

باتری تلفن شما از نظر شیمیایی به مرور زمان افت خواهد کرد و این غیرقابل اجتناب است. به‌طور میانگین کاربران آیفون باید انتظار داشته باشند که سلامت باتری‌شان با توجه به فاکتورهایی که درباره‌شان صحبت کردیم، هر سال ۱۰ درصد افت کند‌.

بهترین راه برای مراقبت از باتری، بدون آنکه تلاش زیادی کنید، اعتماد به برنامه‌های مدیریت باتری و انجام همان روش‌های ساده اما اساسی مطرح شده است.

مثلاً آیفون خود را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زمانی که از بخاری ماشین استفاده می‌کنید آن را در بالاترین حالت دمایی قرار ندهید؛ هیچ وقت تلفن خود را در تابستان داخل ماشین نگذارید و حتماً آن را از سطوح داغ دور نگه دارید.

اجازه ندهید که باتری آیفون‌تان به‌صورت کامل خالی شود البته از شارژ غیر ضروری هم خودداری کنید. در زمان‌هایی که وقت کافی ندارید و قصد ترک محل فعلی را دارید، شارژ سریع گزینه خوبی است که هم نیازتان را برطرف کند هم موبایل‌تان برای مدت‌طولانی در شارژ نماند.

شارژ کردن در طول شب هم گزینه نسبتاً امنی است، از آنجا که آیفون بر اساس برنامه و زمان معمول بیدار شدن شما درصد و نرخ شارژ را مدیریت می‌کند، استفاده از شارژر سیم‌دار 18 وات در هنگام خواب، بیشترین سلامت باتری را تضمین می‌کند. البته استفاده از MagSafe یا شارژر کیو آی هم در طول شب چندان آسیب زننده نیست.

جمع بندی

اگر واقعا درباره سلامت باتری آیفون خود نگران هستید اولویت بندی شارژ خود را به این صورت قرار دهید: استفاده از شارژ معمولی با سیم، سپس فست شارژ بعد از آن MagSafe. سعی کنید استفاده از شارژر کیو آی را به حداقل رسانده یا به‌طور کامل حذف کنید. البته که تمام روش‌های شارژ کردن باتری امن هستند، اما برخی از آنها ممکن است باعث تخریب باتری موبایل شما یک تا دو ماه زودتر از تاریخ ۲ ساله مورد انتظار شوند.

برای اکثر مردم بهتر است که آیفون خود را با باتری شارژ شده نگه دارند و چندان نگران سلامت باتری نباشند اگر قصد نگه داشتن آن برای بیش از دو سال را دارید، بهتر است یکبار باتری آن را تعویض کرده و خیال خودتان را راحت کنید.