امروزه بیشتر ساعت‌های هوشمند به قابلیت‌های مرتبط با سلامتی مانند شمارش قدم و فشار خون مجهز هستند، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد بند این گجت‌ها بسیار آلوده است.

گزارش جدیدی در مجله علمی Advances in Infectious Diseases منتشر شده که نشان می‌دهد بند ساعت‌های هوشمند پر از باکتری‌های مضر هستند. محققان دانشگاه آتلانتیک فلوریدا (FAU) بند‌های پلاستیکی، لاستیکی، پارچه‌ای، چرم و فلزی اپل واچ و Fitbit را آزمایش کردند و نتایج تکان‌دهنده‌ای به‌دست آوردند.

براساس آزمایش‌ها، ۹۵ درصد بندها به نوعی باکتری خطرناک آلوده بودند. تقریبا ۸۵ درصد بندها به باکتری استافیلوکوکوس (Staphylococcus spp)، ۶۰ درصد به اشریشیا کُلی (Escherichia coli) و ۳۰ درصد به سودوموناس (Pseudomonas spp) آلوده بودند.

در مورد بافت‌ بندها گفته می‌شود که بند پارچه‌ای بدترین بند از نظر تجمع باکتری‌ها است و سپس به‌ترتیب بندهای پلاستیکی، لاستیکی، چرمی و فلزی باکتری‌ کمتری دارند. در این میان بندهای فلزی یا میزان بسیار کمی باکتری داشتند یا اصلا باکتری نداشتند و از این نظر بهترین بندها بودند. بندهای لاستیکی و پلاستیکی هم به‌دلیل بافت خود، محیطی ایده‌آل برای میکروب‌ها هستند.

ساعت هوشمند با بند پلاستیکی

این مطالعه در ادامه به بررسی اثربخشی مواد ضدعفونی‌کننده پرداخت. اسپری ضدعفونی‌کننده لیزول و اتانول ۷۰ درصد طی ۳۰ ثانیه ۹۹.۹٪ باکتری‌ها را از روی همه بندها نابود می‌کند و اگر به‌صورت مداوم از آنها استفاده شود، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

با این حال، اکثر مردم علاقه دارند ساعت‌های هوشمند خود را به‌صورت مداوم استفاده کنند و معمولا آنها را تمیز نمی‌کنند. براساس این گزارش اگر کاربر از ساعت هوشمند خود هنگام ورزش استفاده کند و آن‌را تمیز نکند در آینده احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری میکروبی مبتلا شود.

دکتر نوادیوتو اسیوبو، نویسنده ارشد گروه محققان گفت که مقدار باکتری‌هایی که روی بند‌ها پیدا کردند نشان می‌دهد که لازم است این سطوح به‌شکل مکرر تمیز و ضدعفونی شوند، چرا که گونه‌های باکتری و میکروب پیدا شده حتی در تعداد کم می‌توانند سلامتی فرد را به خطر بیندازند.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما درصورت استفاده از ساعت‌های هوشمند از بهداشت بند آنها مطمئن شوید و به‌صورت مداوم آنها را تمیز کنید.

اخبار مرتبط: