براساس گزارشی از یک منبع آگاه خبری کمپانی کوالکام توسعه تراشه‌ها با استفاده از فناوری اینتل 20A را متوقف می‌کند که فرصتی به سامسونگ برای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ می‌دهد.

طبق گزارشی از تحلیل‌گر معروف حوزه فناوری، مینگ- چی کو، کمپانی تراشه‌سازی کوالکام توسعه تراشه‌ها با فناوری اینتل 20A را متوقف خواهد کرد. این تغییر سیاست می‌تواند به‌نفع بخش تراشه‌سازی سامسونگ باشد، چراکه تراشه‌ساز تایوانی می‌خواهد پروژه ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را به سامسونگ واگذار کند که موقعیت بسیار عالی برای غول کره‌ای محسوب می‌شود تا خودش را در فناوری نیمه‌رسانا مطرح کند.

تحلیل‌گر مذکور اطلاعات زیادی درباره سیاست‌ها و تصمیمات کوالکام ارائه نکرد؛ اما بسیاری از کارشناسان براین‌باورند که هزینه‌های استفاده از فناوری اینتل 20A باعث شد تا کوالکام ادامه همکاری با این کمپانی را متوقف کند، چراکه شرکت تایوانی توان پرداخت هزینه‌های سنگین دراین مقطع زمانی را ندارد. به‌عبارتی دقیق‌تر، به‌دلیل کاهش فروش بازار گوشی‌های هوشمند درسال ۲۰۲۳ درآمد‌ها و سفارش‌های کوالکام با افت شدیدی روبه‌رو بوده است.

خبرهایی که پیشتر منتشر شده حاکی از آن بود که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ازجمله پردازنده‌هایی به‌حساب می‌آمد که قرار بود از فناوری اینتل 20A بهره‌مند شود، اما اکنون به‌دلیل قطع همکاری با اینتل دیگر قابلیت دریافت فناوری مذکور را ندارد. ازسوی دیگر، اگر قصد داشته باشد از سایر معماری‌های ۳ نانومتری سامسونگ یا TSMC استفاده کند باید هزینه‌های بیشتری بپردازد. همچنین ۹۰درصد ظرفیت تولید معماری ۳ نانومتری کمپانی TSMC توسط اپل برای توسعه و تولید تراشه‌های سیلیکونی A17 بایونیک نسخه‌های آیفون ۱۵ پرو خریداری کرده است.

معماری اسنپدراگون ۸ نسل ۴

بدین‌ترتیب، طبق آخرین گزارش‌ها، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب برای کوالکام استفاده از معماری 3GAP سامسونگ خواهد بود. البته باید یادآور شویم بهره‌مندی از چنین معماری لزوما بد نیست و همچنان می‌تواند عملکرد بسیار بالایی در تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ایجاد کند. همچنین برخی آمارها نشان می‌دهد معماری سامسونگ نتیجه بهتری در تست‌ها از معماری ۳ نانومتری تی‌اس‌ام‌سی داشته باشد.

معماری ۳ نانومتری سامسونگ از فناوری GAA (Gate All Around) بهره می‌برد که برتری قابل‌توجهی درمقایسه با فناوری «FinFET» دارد که کمپانی تایوانی TSMC از آن برای ساخت معماری‌ تراشه‌های اپل استفاده می‌کند. طبق اعداد و ارقام که آزمایش‌ها نشان می‌دهد معماری GAA کاهش جریان را به‌ارمغان می‌آورد که باعث می‌شود عملکرد کلی دستگاه افزایش یابد. بنابراین احتمال دارد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر باشد.

در گذشته، تراشه‌سازی سامسونگ بازده پایینی برای ساخت معماری ۳ و ۴ تانومتری داشت؛ برهمین‌اساس، کوالکام ترجیح داد با تی‌اس‌ام‌سی برای ساخت تراشه‌های اسنپدراگون ۸+ نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ همکاری کند. اما چندی پیش اخباری منتشر شد که بیان می‌کرد سامسونگ توانسته بازده معماری ۳ نانومتری را به ۶۰ درصد برساند که حتی از بازده کمپانی رقیب حدود ۵ درصد بیشتر است. بنابراین، همکاری با سامسونگ می‌تواند از هرجهت به‌سود کوالکام باشد.

طی سال‌های گذشته تی‌اس‌ام‌سی همواره عملکرد بهتری نسبت به سامسونگ داشت که سازندگان گوشی‌های هوشمند را متقاعد می‌کرد برای ساخت پردازنده‌ها با این شرکت تایوانی همکاری کنند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد غول فناوری کره‌ای پیشتاز فناوری نیمه‌رسانا درجهان شده و احتمالا طی سال‌های آینده رقابت سختی میان کره‌ای‌ها و تایوانی‌ها وجود خواهد داشت. البته یک منبع موثق اظهار کرد احتمالا کوالکام با هر دو شرکت برای ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۴ همکاری می‌کند؛ اولین سازنده‌ای که چنین سیاستی را اجرا کرد کمپانی اپل بود که برای ساخت تراشه A9 بایونیک آیفون 6s و آیپد ۹.۷ با سامسونگ و TSMC همکاری‌های لازم را انجام داد.

اخبار مرتبط: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ برپایه معماری N3E ساخته می‌شود