پس از تصویب قانون اتحادیه اروپا و الزام کمپانی اپل به استفاده از درگاه تایپ سی، اکنون عربستان سعودی نیز با تصویب چنین قانونی تمام شرکت‌های سازنده را ملزم به تجهیز گوشی‌ها به درگاه تایپ سی می‌کند.

سازمان استاندارد و کیفیت عربستان سعودی اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۲۵ تمامی دستگاه‌های الکترونیکی موجود در این کشور باید مجهز به درگاه تایپ سی باشند. این تصیم ابتکاری برای بهبود تجربه کاربری، تضمین شارژ باسرعت بالا، انتقال داده و ارتقای سطح کیفی و پایداری زیست‌محیطی ازطریق کاهش زباله‌های الکترونیکی محسوب می‌شود.

دستورالعمل فوق با کمک دو سازمان استاندارد و ارتباطات زیرساخت به‌مرحله اجرا در می‌آید و نه‌تنها برای بهبود تجربه کاربری، بلکه به جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به مصرف‌کننده کمک می‌کند. عربستان انتظار کاهش قابل‌توجهی از مصرف شارژر و کابل شارژ تا بیش از ۲.۲ میلیون واحد را دارد و قصد دارد محیط‌زیست کشور کمترین میزان پسماند الکترونیکی را در میان کشور‌های خاورمیانه داشته باشد.

اتسفاده اباری از usb c در عربستان

سازمان مالیاتی این کشور نیز اعلام کرد این اقدام می‌تواند سالانه بیش از ۱۷۰ میلیون ریال عربستان به اقتصاد این کشور کمک کند؛ همچنین کاهش ضایعات الکترونیکی تاحدود ۱۵ تن درسال به اهداف زیست‌محیطی کمک می‌‌کند. بنابراین می‌توان تصور کرد طی سال‌های آینده عربستان سعودی به یکی از پاکیزه‌ترین کشورها دربخش شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم دستور فوق‌الذکر از سال ۲۰۲۵ طی دو مرحله مجزا به‌مرحله اجرا درمی‌آید. فاز اول شامل طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند، تبلت، دوربین‌های دیجیتال، کتاب‌‌خوان‌های الکترونیکی، کنسول‌های بازی، هدفون‌ها، هندزفری‌ها، صفحه‌کلید‌ها و اسپیکر‌های قابل‌حمل می‌شود. مرحله دوم نیز از سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۶ شروع می‌شود و شامل لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها خواهد شد؛ عربستان سعودی عنوان کرد تمامی سازندگان و تامین‌کنندگان قطعات الکترونیکی ملزم به رعایت استاندارد تایپ سی برای حضور در بازار این کشور هستند.

تایپ سی به‌عنوان استانداردی جهانی شناخته می‌شود که برای اتصال سیمی دستگاه هوشمند و شارژ آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فناوری مذکور جایگزین استاندارد‌های قدیمی‌تر مانند میکرو یو اس‌بی و USB-A شد. همچنین یکی از مزایا و ویژگی‌های درگاه تایپ سی طراحی برگشت‌پذیر و قرصی‌شکل آن است که کاربران می‌توانند از هرجهت درگاه را وارد پورت دستگاه‌هایشان کنند.

اخبار مرتبط: