همیشه ایمیل اسپم یکی از مشکلات کاربران اینترنت بوده است. ما در این مطلب قصد داریم به شما چگونگی خلاصی از شر ایمیل اسپم را آموزش دهیم.

آیا صندوق ورودی ایمیل شما هم با پیام‌های اسپم، هرزنامه و خبرنامه و تبلیغات به هم ریخته شده است؟ جای نگرانی نیست؛ راه‌های ساده و موثری برای رهایی از این ایمیل‌های اسپم، بدون نیاز به نظم‌دهی مجدد یا ارسال جواب‌های خشمگینانه به فرستنده وجود دارد. در این مقاله راه و استراتژی‌های متعددی را برای پاکسازی ایمیل اینباکس بررسی خواهیم کرد. این راه‌ها همچنین در نظم‌دهی به صندوق ورودیتان موثر هستند.

روش‌هایی برای رهایی از اسپم و حذف ایمیل‌های تبلیغاتی

با گسترش کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی، هرزنامه‌هایی که دریافت می‌کنیم روز به روز بیشتر می‌شوند و چون ایمیل‌ برای امور مهم و فوری مورد استفاده است، بسیار پر اهمیت است که صندوق ورودیمان همیشه مرتب و پاکیزه باشد. راه‌های زیر در حذف ایمیل‌های تبلیغاتی و رهایی از هرزنامه‌ها بسیار به شما کمک خواهند کرد:

1- از گزینه لغو اشتراک تعبیه شده استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای پایان دادن به این ایمیل‌ها، استفاده از گزینه لغو اشتراک (unsubscribe option) داخل هر ایمیل است. این آپشن معمولا در انتهای هر ایمیل قرار دارد. وقتی روی آن کلیک کنید شما را به صفحه‌ای می‌برد که تصمیمتان را قطعی و اشتراکتان را لغو کنید. این قابلیت توسط ارائه‌دهندگان محبوب ایمیل مانند جیمیل (Gmail) و مایکروسافت اوت‌لوک (Microsoft Outlook) پشتیبانی می‌گردد.

unsubscribe option email

2- ایمیل‌های تبلیغاتی را به عنوان اسپم (Spam) نشانه گذاری کنید

وقتی ایمیلی دریافت می‌کنید که آن را نمی‌خواهید یا هرزنامه است، مهم است که آن را به عنوان هرزنامه نشانه‌گذاری کنید. این کار به قابلیت شناسایی خودکار هرزنامه‌ها [که شرکت ایمیلتان ارائه می‌دهد] امکان می‌دهد تا در آینده نیز سایر هرزنامه‌ها با کلمات مشابه را شناسایی و به پوشه مخصوص منتقل نماید. اکثر شرکت‌های ارائه دهنده ایمیل، گزینه مخصوصی با نام «هرزنامه Spam» یا «زباله Junk» دارند که با کلیک روی آن، می‌توانید وضعیت هر ایمیل را مشخص نمایید.

با انجام این کار نه تنها از شر ایمیل‌های اسپم خلاص می‌گردید، بلکه به سیستم فیلتر کردن هرزنامه‌ها هم کمک می‌کنید.

filter email

3- فیلترهای شخصی بسازید و ارسال کنندگان نامرتبط را بلاک کنید

راه سریع دیگر برای رهایی از هرزنامه‌ها، ساخت فیلتر و بلاک کردن ارسال‌کنندگان ناشناس و غیرمرتبط است. فیلترها به شما این امکان را می‌دهند که ایمیل‌های ورودی را به صورت خودکار بر اساس ویژگی‌هایشان مرتب کنید. با کمک فیلترها می‌توانید ایمیل‌ها را بر اساس فرستنده، موضوع یا کلمه کلیدیشان مرتب کنید. در گام دوم می‌توانید هرزنامه‌ها را به وسیله فیلتر فرستنده یا کلمه‌کلیدی آن‌ها به صورت خودکار پاک یا آرشیو نمایید.

بیشتر email providerها به شما اجازه می‌دهند تا آدرس ایمیل‌ یا دامنه‌های مشخصی را مسدود کنید؛ با این کار مطمئن می‌شوید که در آینده نیز از آن‌ها پیامی دریافت نخواهید کرد.

4- صندوق ورودی اصلیتان را از بخش خبرنامه‌ها جدا کنید

برای اینکه صندوق‌ورودیتان را مرتبط و تمیز نگه دارید، دقت کنید که صندوق ورودی اصلیتان را از بخش خبرنامه و ایمیل‌های تبلیغاتی جدا کنید. بسیاری از ارائه‌دهندگان ایمیل به شما این امکان را می‌دهند که پوشه‌های مجزا یا برچسب‌های مخصوصی برای خبرنامه‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی بسازید. با فیلتر کردن ایمیل‌های اسپم و انتقال خودکار آن‌ها به پوشه مرتبط با خودشان، دو دستاورد بزرگ خواهید داشت: اول این که صندوق ورودی اصلی خود را فقط برای پیام‌های مهم نگه می‌دارید؛ دوم این که به سادگی به پوشه مخصوص خبرنامه‎‌ها دسترسی خواهید داشت و هر وقت که بخواهید می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

5- مراقب به اشتراک گذاری آدرس ایمیل خود باشید

یکی از راه‌های مقابله با ایمیل‌های اسپم این است که در به اشتراک گذاری ایمیلتان، هوشیار و دقیق باشید. حواستان باشد که ایمیلتان را به منابع و سایت‌های غیرقابل اعتماد ندهید. ممکن است آن‌ها اطلاعات شما را به اشخاص سومی (Third Parties) بفروشند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که یک ایمیل جداگانه بسازید تا در ثبت نام‌های آنلاین، مسابقات و دیگر موقعیت‌هایی که لازم است یک ایمیل معتبر ارائه دهید، از آن استفاده کنید. در چنین شرایطی، اگر مورد هجمه و دریافت تعداد زیادی ایمیل اسپم قرار گرفتید به سادگی می‌توانید آن ایمیل را رها کنید؛ چون هیچ تاثیری بر صندوق ورودی ایمیل اصلیتان ندارد.

Check the spam file

6- پوشه اسپم خود را به طور مرتب بررسی کنید

فراموش نکنید که پوشه اسپمتان را به طور مرتب بررسی نمایید. اگرچه فیلترهای خودکار تشخیص هرزنامه و قابلیت انتقال اتوماتیک به پوشه اسپم در اکثر مواقع درست کار می‌کنند اما گاهی ممکن است اندکی خطا داشته باشند؛ به همین دلیل هر از گاهی پوشه اسپم خود را چک کنید تا به اشتباه پیام مهمی را از دست ندهید. در برخی موارد ممکن است که به صورت اسپم این موارد مهم به پوشه اشتباهی منتقل شوند؛ بنابراین بررسی گاه‌به‌گاه پوشه هرزنامه کار هوشمندانه‌ای است.

7- از فیلترهای هرزنامه شخص ثالث استفاده کنید

اگر متوجه شدید که هرزنامه‌های زیادی توسط ارائه‌دهنده ایمیلتان نادیده گرفته شده و به صندوق ورودی اصلیتان وارد شده‌اند، از فیلترهای هرزنامه شخص ثالث کمک بگیرید. این فیلترها یک لایه محافظی سوم برای ایمیل شما ایجاد می‌کنند و ایمیل‌هایی که ممکن است از سد دفاعی فیلترهای ارائه دهنده ایمیلتان عبور کرده باشند را گیر می‌اندازند و سپس مسدود می‌کنند. برخی گزینه‌های محبوب برای این کار  MailWasher، Spam Bully و SpamSieve هستند که امکانات گوناگونی را به شما ارائه می‌دهند.

8- عادات مدیریت ایمیل سالمی برای خود ایجاد کنید

در نهایت، برای رهایی از دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی و داشتن یک اینباکس مرتب، بسیار مهم است که عادات مدیریت ایمیل سالمی داشته باشید.

برای این کار باید برنامه منظمی برای لغو اشتراک ایمیل‌های بازاریابی که دیگر مایل نیستید دریافت کنید، داشته باشید. همچنین ایمیل‌های که کارتان با آن‌ها تمام شده را آرشیو یا حذف نمایید. به علاوه در برابر ایمیل‌های مشکوک و کلاهبرداری آگاه و هوشیار باشید. با داشتن این عادات سالم، می‌توانید مطمئن باشید که اینباکسی خالی از هرزنامه و تبلیغات خسته‌کننده خواهید داشت و فقط پیام‌هایی را که برایتان مهم و مرتبط هستند، دریافت خواهید کرد.

How to Delete email

جمع‌بندی

رهایی از ایمیل‌های اسپم کار ساده‌ای است. کافی است یکی از راه‌های مطرح شده در این مقاله را امتحان کنید. با استفاده از دکمه لغو اشتراک داخل هر ایمیل، نشانه‌گذاری اسپم‌ها به عنوان هرزنامه، ساخت فیلتر، جداسازی خبرنامه‌ها، دقت در به اشتراک گذاری ایمیل، پاکسازی مرتب پوشه هرزنامه، استفاده از فیلترهای ثالث ضد هرزنامه و داشتن عادات مدیریت ایمیل سالم می‌توانید خیلی سریع و ساده صندوق ورودیتان را مرتب کنید و از یک اینباکس منظم لذت ببرید.