خدمات گارانتی اگرچه از چند سال پیش در ایران اعتبار خود را بهخصوص در بازار گوشیهای موبایل از دست داده، اما باید بدانید که این خدمات نهتنها لازم بلکه برای همه گوشیهای موبایل ضروری است.
از سالها پیش با عرضه کارتهای گارانتی تقلبی در بازار که هیچ پشتوانهای نداشتند، بسیاری از کاربران به خدمات گارانتی موبایل بدبین شده و این سرویس اعتبارش را نزد مشتریان از دست داد. درست زمانی که بازار موبایل کشور مملو از جنس قاچاق بود، برخی سودجویان اقدام بهعرضه و فروش کارتهای گارانتی تقلبی با قیمت بسیار بالایی در بازار کردند. حتی این کارتها رتبهبندی داشتند و براساس رنگ و سرویسهایی که روی آنها درج شده بود، قیمتشان متفاوت بود.
برخی کارتها که شامل خدمات طلایی میشد، از قیمت بسیار بالایی برخوردار بودند. اما کاربران در قبال پولی که پرداخت میکردند، هیچگونه سرویسی دریافت نمیکردند؛ بنابراین از خدمات گارانتی دلسرد شده و حتی شرکتهای معتبر نیز اعتبارشان را در زمینه ارائه گارانتی از دست دادند، چراکه اکثر کاربران هنگام خرید گوشی ترجیح میدادند هزینهای برای چنین سرویسی پرداخت نکنند و تصور میکردند هر اتفاقی برای گوشیشان بیفتد خودشان هزینه خرابی و تعمیر گوشی را میپردازند.
اما اکنون با بالا رفتن قیمت گوشیهای هوشمند، موضوع گارانتی دوباره جدی شده و کارتهای گارانتی تقلبی از بازار جمع شده است و دیگر نیازی نیست کاربران نگران سرویسهای گارانتی متفرقه و تقلبی باشند، چراکه هماکنون اگر گوشی را از هر فروشگاهی خریداری کنید چه فروشگاههای اصلی برندها و چه سایر فروشگاههای متفرقه، واردکننده موظف به ارایه گارانتی به همه گوشیهای موبایل است. دلیلی که برای این موضوع میتوان متذکر شد آن است که تقریبا همه گوشیها بهغیر از برخی آیفونهای اپل، از راههای قانونی وارد بازار کشور میشوند.
برایناساس تقریبا همه گوشیها با گارانتی در اختیار مشتریان قرار میگیرد. اما در این راستا لازم است اطلاعاتی درباره خدمات گارانتی داشته باشید و بدانید که در چه شرایطی و چگونه میتوانید از این سرویسها استفاده کنید. هنگام خرید گوشیهای هوشمندی با هر قیمتی باید دقت داشته باشید که دستگاه مورد نظر دارای گارانتی باشد. معمولا برای استعلام گارانتی روشهایی وجود دارد و هر گوشی با هر گارانتی روش استعلام متفاوتی دارد که روی جعبه دستگاه درج شده است.
بنابراین در صورتی که گوشی هوشمند شما تا مدت زمانی که تحت گارانتی قرار دارد، شرکت گارانتیکننده موظف است مشکلات نرمافزاری و سختافزاری که شامل گارانتی میشود را رفع کند. علاوهبر مدت زمان گارانتی که معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است، سازمان تعزیرات حکومتی شرکتها را موظف کرده که به تمام کالاهای موبایلی سه ماه خدمات تعویض ارائه کنند. ازسوی دیگر شرکتها طی این سه ماه موظف هستند درصورتیکه تا سه بار موفق به رفع مشکل گوشی موبایل نشدند، دستگاه را برای کاربران تعویض کنند.
علاوهبراین، مواردی وجود دارد که بسیاری از کاربران درباره سرویس و خدمات گارانتی نمیدانند و اگر برای دستگاهشان مشکلی پیش بیاید باید بدانند که چه کاری انجام دهند. در ادامه به مواردی میپردازیم که درصورت بروز هرگونه مشکلی برای گوشی هوشمندتان باید انجام دهید.
اولین اقدامی که باید پس از بروز هر مشکلی برای گوشی انجام دهید آن است که به سایت اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی به آدرس «ttu.ir» مراجعه کرده و در بخش شکایات، مواردی همچون ایراد دستگاه، فاکتور خرید، کارت ملی صاحب گوشی، عکس از ایراد دستگاه و شرح حال کتبی درباره مشکل را بهطور کامل ثبت کنید.
پس از بارگزاری موارد ذکر شده در سایت اتحادیه دستگاههای مخابراتی، کارشناسان مربوطه مورد را پیگیری کرده و سپس به کاربر اطلاع داده میشود تا بهشکل حضوری مراجعه کند تا به شکایت وی رسیدگی شود. در نهایت کمیتهای سه نفرهای متشکل از کارشناسان اتحادیه و سازمان تعزیرات با حضور شاکی و متشاکی که نماینده شرکت است، تشکیل میشود و رای صادره عنوان میکند که مشکل گوشی با تعمیر حل خواهد شد یا نیاز به تعویض دستگاه است.
اما باید به این موضوع اشاره کنیم که درصورت خرید گوشی، اگر معیوب باشد فقط در صورتی میتوانید مشکلدار بودن گوشی را ثابت کنید که از لحظه آنباکس و باز کردن گوشی تا زمان روشن شدن دستگاه، بدون پیشفرض اینکه دستگاه مشکلدار است، از همه مراحل فیلمبرداری کنید.
برهمیناساس توصیه میکنیم بعد از خرید یک گوشی جدید، حتما از همه مراحل باز کردن جعبه دستگاه، فیلم بگیرید. اما نکته حائز اهمیت در مورد فیلمبرداری از مراحل باز کردن جعبه و راهاندازی گوشی که باید توجه کنید، موارد زیر است:
- ویدیوها باید به شکل مستمر و بدون کات تصویربرداری شوند؛
- از IMEI روی جعبه فیلم گرفته شود و همه شمارهها خوانا باشد؛
- همه جهات گوشی در فیلم قابل رویت باشد؛
- بعد از باز کردن جعبه، حتما دستگاه را روشن کنید تا وجود هر مشکلی، کاملا در تصویر قابل مشاهده باشد؛
- شماره IMEI درج شده در بخش تنظیمات گوشی با شماره روی جعبه دستگاه تطبیق داده شود و یکی باشد؛
- فقط زمانی فیلمبرداری را قطع کنید که بدون مکث از همه زوایای گوشی فیلم گرفته باشید.
از آنجا که سرویس و خدمات گارانتی مشمول مشکلات سختافزاری و نرمافزاری میشود و معمولا عیوب ظاهری دستگاه را شامل نمیشود، توصیه میکنیم حتما بدون پیشفرض وجود مشکل در گوشیهای موبایل، حتما از همه مراحل باز کردن گوشی فیلمبرداری کنید تا در صورت وجود هر مشکلی، مدرک قابل استناد برای اثبات داشته باشید.
همچنین توصیه میکنیم که درصورت خرید ایرپاد، این دستگاهها را حتما روشن و راهاندازی کنید و هنگام فیلمبرداری شماره سریال کیس شارژ به همراه گوش راست و چپ از بخش تنظیمات گوشی جلوی دوربین نمایش داده شود.
اما بازم شما برو گارانتی و کمینه سه نفره تشکیل بده اگر حق رو دادن به مشتری و گوشی رو براش تعمیر یا تعویض کردن هرچی خواستید به من بگید.
سلام رسول جان
اگه تجربهای در این خصوص داری لطفا در همین بخش برای ما هم تعریف کن