به‌نقل از یک تحلیل‌گر معروف، مک بوک پرو و مک مینی سال ۲۰۲۴ با تراشه M3 عرضه خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، کمپانی اپل به‌زودی از تراشه M3 تا پایان سال جاری میلادی رونمایی می‌کند. همچنین گزارش شده که تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس درحال توسعه هستند و اواسط سال آینده برای ساخت چندین دستگاه مک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اکنون اطلاعات زیادی از مشخصات سخت‌افزاری تراشه‌های یادشده در دست نیست، اما یک منبع معتبر اطلاعاتی در این‌زمینه دارد که به آن می‌پردازیم.

به‌نقل از وب‌سایت خبری مک‌رومرز، مارک گورمن در آخرین خبرنامه هفتگی‌اش بیان کرد تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس برای سه دستگاه مک بوک پرو ۱۴ اینچی، مک‌ بوک پرو ۱۶ اینچی و مک مینی طراحی می‌شود؛ اگرچه گورمن جزئیات دقیقی از دستگاه‌های مذکور را افشا نکرد، اما می‌توان حدس زد که مک مینی همانند نسل قبلی‌ تنها با مدل پرو‌ تراشه‌های سری M3 معرفی شود. نکته‌ای که می‌تواند برای کاربران جالب باشد آن است که اپل می‌خواهد از تراشه‌های M3 و M3 پرو برای ساخت مک‌ مینی بهره ببرد، اما این دستگاه را با تراشه M2 مکس نمی‌سازد، باتوجه به اینکه تراشه مدل مکس از قابلیت‌های خنک‌کنندگی بیشتری برخوردار است که به بهره‌وری انرژی و عملکرد بالاتر می‌انجامد.

علاوه‌براین، تراشه‌های M3 پرو‌ و M3 مکس از اولین تراشه‌های سیلیکونی اپل خواهند بود که بر پایه‌ی معماری ۳ نانومتری تی‌اس‌ام‌سی ساخته می‌شوند. با این‌حال، گزارش جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمپانی تراشه‌ساز تایوانی به ۵۵٪ بازدهی و بهره‌وری می‌رسد؛ بدین‌ترتیب تصور می‌شود عرضه این نوع معماری در سال ۲۰۲۴ محدود خواهد بود. همچنین گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ تعداد زیرلایه‌های شرکت TSMC به ۱۰۰ هزار واحد برسد؛ برهمین‌اساس احتمالا اپل برای کاهش هزینه‌ها، سرعت بخشیدن به تولید آیفون‌ها و مک‌ها، پاسخگویی به تقاضا مصرف‌کنندگان از معماری N3B به N3E روی بیاورد‌.

M3 chip

برخلاف گذشته، مارک گورمن به مشخصات سخت‌افزاری تراشه‌های سیلیکونی M3 پرو و M3 مکس اشاره‌ای نکرد، اما می‌توان گفت تراشه‌های مورد بحث از پردازنده ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای با پشتیبانی از ۳۶ گیگابایت حافظه رم بهره‌مند می‌شود؛ یادآوری می‌شود این مشخصات تنها مربوط به نسخه پرو است و مدل مکس از مشخصات فنی بهتری برخوردار می‌شود، اما برای آگاهی از جزئیات دقیق باید مدت‌زمان بیشتری صبر کنیم. همچنین طبق گفته‌های گورمن، پیکربندی تراشه‌های جدید با نسل‌های قبل فرق خواهد کرد و اپل از هشت هسته با عملکرد پردازشی بالا و چهار هسته با بهره‌وری انرژی استفاده خواهد کرد.

مارک گورمن هیچ‌ اشاره‌ای به دلایل اپل برای به‌کارگیری چنین پیکربندی نکرد، اما این فرضیه وجود دارد که غول فناوری می‌خواهد از تراشه M3 پرو برای ساخت آیپد پرو ۱۴.۱ اینچی استفاده کند تا از نسخه ۱۲.۹ اینچی متمایز شود و فروش بیشتری در بازار جهانی داشته باشد. همچنین به‌یاد داشته باشید این اخبار تنها شایعاتی پیرامون محصولات اپل و مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها محسوب می‌شود، بنابراین تا رسیدن اخبار موثق‌تر باید منتظر ماند.

اخبار مرتبط: پاییز امسال اولین مک‌ها با تراشه M3 عرضه می‌شوند