خرید گوشی از برندهای کمتر شناخته شده، ممکن است هنگام رجیستری و ثبت در شبکه تلفن همراه مشکل‌ساز باشد. بر این اساس در این مقاله به نحوه رجیستری گوشی‌هایی می‌پردازیم که در لیست گمرک وجود ندارد.

اگر یک گوشی از برندهایی کمتر شناخته یا ناشناخته دارید، احتمالا در زمان رجیستری مراحل پیچیده‌تری را باید طی کنید تا دستگاه‌تان در شبکه تلفن همراه وارد و فعال شود. 

پس از تصویب قانون رجیستری و اجرایی شدن آن توسط نهادهای مربوطه، همه گوشی‌ها برای دریافت سرویس مخابراتی، باید داخل این سامانه ثبت شوند. فرایند ثبت دستگاه برای‌ همه گوشی‌ها تقریبا مشابه است. اما سوال اصلی اینجا است که اگر گوشی مورد نظر ما در سایت گمرک نبود، چه کاری باید انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی نحوه رجیستری گوشی‌های کمتر شناخته شده، با ما همراه باشید.

اولین فرضی که باید برای ثبت رجیستری این گوشی‌ها مد‌نظر قرار دهیم، ورود دستگاه‌ به شکل غیرتجاری است. چرا‌که اگر این گوشی از طریق تجاری و توسط شرکت‌ها وارد شده باشد، خود شرکت مسئول ثبت آن در سامانه گمرک است، همان‌طور‌که گوشی‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر وارد می‌شوند در لیست گمرک ثبت هستند یا به زودی فرآیند ثبت آن انجام می‌شود. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که نام گوشی اصلا در لیست گمرک و سامانه همتا نیست و به صورت مسافری وارد شده است. در این صورت اظهار ورود و ثبت رجیستری گوشی به عهده مسافر است.

همان‌طور‌که پیشتر اشاره کردیم، برای این منظور مسافر باید در گمرکات ورودی اظهار کند که چه مدل گوشی به کشور وارد کرده است. فرآیند ثبت گوشی در شبکه موبایل کشور به این شکل است که در بدو ورود، لازم است فرم خوداظهاری گوشی را در فرودگاه یا گمرک که شامل اطلاعاتی همچون شماره سریال گوشی (IMEI)، تاریخ تولد و کد ملی مسافر است را پر کند.

خطا دستگاه ناموجود در سامانه گمرک

پس از آن مسافر باید برای ثبت گوشی خود به سایت گمرک به نشانی https://epl.irica.ir/ImeiRegister مراجعه کرده و بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، مدل دستگاه خود را برای ثبت رجیستری انتخاب کند.

پس از انتخاب، مسافر می‌تواند مبلغ گمرکی گوشی را پرداخت کند و کد رجیستری برای شماره تلفن همراه مسافر ارسال خواهد شد. این فرایند دقیقا برای گوشی‌های تازه که نام آنها در سامانه وجود ندارد نیز مشابه است. اما با این تفاوت که به دلیل ورود محدود این گوشی‌ها به بازار ایران، مسافر نمی‌تواند نام دستگاه خود را در لیست گوشی‌های موجود در سامانه همتا ثبت کند. در این حالت کاربر با پیام خطایی مواجه می‌شود و برای پیگیری، لینکی توسط سایت گمرک به کاربر معرفی می‌شود.

در این شرایط مسافر باید توسط میز خدمت گمرک، موضوع را پیگیری کند و به طور دقیق اطلاعات خواسته شده را برای میز خدمت این سازمان ارسال کند. 

پس از ارسال اطلاعات، به طور معمول کارشناسان سامانه گمرک تا ۷ روز کاری مشکل را حل خواهند کرد. البته اضافه شدن گوشی به لیست گمرک در صورت نداشتن منع قانونی برای ورود دستگاه ممکن خواهد بود.

برای ثبت گوشی‌های کمتر شناخته شده در لیست گمرک لازم است اطلاعات زیر را برای میز خدمت گمرک ارسال کنید:

  • برند
  • مدل
  • مدل نامبر
  • میزان حافظه داخلی به گیگابایت
  • کشور سازنده
  • کد ملی شخص مسافر
  •  تاریخ تولد مسافر
  • شماره تماس کاربر جهت اطلاع راسانی
  • تصویر از کارت ملی یا صفحه اول گذرنامه
  • تنظیمات دستگاه که مدل، برند ، حافظه و IMEI و کشور سازنده در آن مشخص باشد

پس از افزوده شدن نام گوشی مذکور به لیست، مسافر می‌تواند مانند ادامه فرایند ورود گوشی به صورت مسافری، حقوق گمرکی دستگاه را پرداخت کرده و کد رجیستری را برای فعال‌سازی در سامانه همتا دریافت کند.

البته ممکن است به دلیل قوانین یا یک‌سری سختگیری‌ها، امکان ثبت برخی دستگاه‌ها وجود نداشته باشد. برای نمونه واردات آیفون ۱۴ به صورت مسافری و غیر مسافری ممنوع است یا نمی‌توان به صورت مسافری تبلت‌های سیم‌کارت‌خور را در این سامانه ثبت کرد. 

اما موضوع مهم این است که حتما اطلاعات گوشی خود را قبل از اتمام مهلت ۳۰ روزه از زمان ورود به کشور در سامانه گمرک ثبت کنید یا از طریق میز خدمت این موضوع را پیگیری کرده تا درخواست شما ثبت شود.

در این صورت اگر فرایند ثبت گوشی در سامانه زمان‌بر شد یا به‌طور موقت امکان ثبت دستگاه وجود نداشت، اطلاعات دستگاه در سامانه ثبت شده و مشخص است که این دستگاه در چه تاریخی و به صورت مسافری وارد شده و قاچاق نیست. از این رو در صورت پایان مهلت ۳۰ روزه، وضعیت رجیستری گوشی شما قابل پیگیری است.

نظر شما درباره رجیستری گوشی‌هایی که در لیست گمرک وجود ندارد، چیست؟ آیا تاکنون در ثبت رجیستری گوشی خود به صورت مسافری با مشکل رو‌به‌رو شده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.