گزارش‌ها نشان می‌دهد نسل جدید آی مک و مک پرو با تراشه M3 سیلیکون اپل تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند.

به‌نقل از مارک گورمن، خبرنگار و تحلیل‌گر نشریه بلومبرگ، اولین مک‌های مجهز به تراشه سیلیکونی M3 اوایل اوایل مهرماه وارد بازار جهانی می‌شوند. گورمن در خبرنامه هفتگی خود درباره زمان عرضه مک‌های سیلیکونی این‌چنین می‌نویسد: «پس از رویداد سالانه معرفی آیفون‌ها که شهریورماه برگزار می‌شود می‌توانیم شاهد تولید و عرضه چندین دستگاه مک مجهز به تراشه‌های M3 باشیم؛ این دستگاه‌ها احتمالا شامل مک بوک ایر ۱۳ اینچی، مک بوک پرو ۱۳ اینچی و آی مک نسل جدید ۳۲ اینچی می‌شود».

اواخر سال گذشته، گورمن گزارش داد غول کوپرتینویی مراحل پایانی توسعه دو نسخه جدید از آی مک‌ها را می‌گذراند که از تراشه‌های M3 قدرت می‌گیرند. تراشه‌های M3 می‌تواند چهار مدار مجتمع داشته باشد که از یک پردازنده ۴۰ هسته‌ای پشتیبانی کند؛ این رقم می‌تواند افزایش قابل توجهی نسبت به نسل گذشته باشد که تنها از ۱۲ هسته میزبانی می‌کرد. همچنین، این تراشه ۴۰ هسته‌ای می‌تواند از کارت گرافیک، حافظه رم و موتور عصبی قوی‌تری بهره‌مند شود که باعث بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌های مک می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید اپل برای ساخت دستگاه‌های مک از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد، اما در سال ۲۰۲۰ این کمپانی تصمیم به‌ساخت تراشه‌های سیلیکونی M1 گرفت که از ابعاد کوچک‌تر و بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند. سپس در ابتدای سال ۲۰۲۱ اقدام به ساخت مدل‌های پرو، مکس و اولترای تراشه M1 گرفت که هریک از ویژگی‌های خاصی برخودار بودند؛ البته یادآوری می‌شود اپل هنوز از تراشه‌های اینتل بهره می‌برد اما انتظار می‌رود روند انتقال تا پایان سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.

مک‌های M3 اپل به زودی معرفی می‌شوند

البته گورمن در خبرنامه خود اشاره کرد این احتمال وجود دارد که ساخت تراشه‌های M3 برپایه معماری ۳ نانومتری با مشکلاتی مواجه شود. یکی بزرگترین تامین‌کنندگان تراشه‌ها کشور اوکراین بود که به‌دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی نمی‌تواند درخواست غول‌های فناوری را برآورده کند؛ بنابراین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تولید مک‌ها تا سال ۲۰۲۴ ممکن نباشد. علاوه‌براین، برخی تحلیل‌گران براین‌باورند سایر سازندگان مانند اینتل، ای‌ام‌دی و سامسونگ می‌تواند از بهترین دانش خود استفاده کرده تا تراشه‌های بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از اپل معرفی کنند.

کمپانی اپل معمولا مدل‌های جدید آیپد را در کنار جدیدترین مک‌هایش معرفی می‌کرد، اما به‌نظر می‌رسد برنامه‌های این شرکت با تغییراتی روبه‌رو شده است. گورمن دراین‌‌باره می‌نویسد: «آیپدها تا سال آینده از به‌روزرسانی‌های جدیدی برخوردار نمی‌شوند، اما سال ۲۰۲۴ می‌توان شاهد عرضه آیپد‌های نسل جدید با تراشه M3 و نمایشگر اولد باشیم».

نظر شما درباره ساخت نسل جدید آی مک‌ها و مک پرو با تراشه M3 سیلیکون اپل چیست؟ آیا سایر کمپانی‌ها می‌توانند با اپل وارد رقابت شوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: افزایش بودجه غول کوپرتینویی برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری