سامسونگ قصد دارد با ساخت تراشه ۱۰ هسته اگزینوس ۲۴۰۰ به عرصه رقابت برگردد.

در سال جاری میلادی کمپانی سامسونگ تراشه‌های کوالکام را به پردازنده‌های انحصاری اگزینوس خود ترجیح داد و سری پرچمدار گلکسی اس ۲۳ را بدون درنظر گرفتن عرضه منطقه‌ای با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روانه بازار کرد. اما اکنون شایعات نشان می‌دهند غول کره‌ای قصد دارد به رقابت ‌با سایر سازندگان تراشه‌های موبایلی نظیر کوالکام و مدیاتک برگردد و سال آینده تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ را با پردازنده‌ای ۱۰ هسته‌ای می‌سازد؛ یک منبع آگاه اطلاعاتی می‌گوید سری گلکسی اس ۲۴ اولین سری گوشی خواهد بود که به این تراشه مجهز می‌شود.

این منبع آگاه توییتری که از نام مستعار «RGcloudS» برای افشا نشدن هویت فردی‌اش استفاده می‌کند عنوان کرد: «هنوز اطلاعاتی از پیکربندی تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ دردسترس نیست، اما باتوجه به تعداد هسته‌های این تراشه می‌توان گفت که برای استفاده در سری گلکسی اس ۲۴ بهینه‌سازی می‌شوند». همچنین این افشاگر در ادامه گفت تمام ۱۰ هسته به‌طور هم‌زمان به‌کارگرفته نمی‌شوند، بلکه هر هسته برای انجام عملیات مختلف برنامه‌ریزی می‌شوند.

تعداد هسته‌های اگزینوس ۲۴۰۰

اواخر سال گذشته شایعاتی درباره ساخت تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ با فناوری زیرلایه‌های «Fo-WLP» و «Fan-out» بودیم؛ این فناوری باعث می‌شود ابعاد تراشه کوچک‌تر شده و بهره‌وری انرژی نیز با افزایش چشگیری روبه‌رو شود. اما افشار یادشده می‌گوید سامسونگ احتمالا از فناوری «I-Cube» برای ساخت نسل جدید تراشه‌های اگزینوس استفاده می‌کند؛ این فناوری از دای‌نالیت‌های افقی و حافظه با پهنای‌باند بالا بهره می‌برد که روی اینترپوزری سیلیکونی قرار می‌گیرد تا بتواند به‌عنوان تراشه‌ای یک‌پارچه عمل می‌کند.

چندی پیش تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ وارد تست‌های بنچ‌مارک شد که از موفقیت‌های لازم برخوردار بود و این تراشه را در کنار تراشه پرچمدار سیلیکونی M2 اپل قرار داد. غول فناوری کره‌ای می‌داند که تراشه‌هایش از محبوبیت‌ بالایی برخوردار نیستند، بنابراین اگر قصد دارد دوباره وارد میدان رقابت شود باید تراشه‌ای معرفی کند که هم‌سطح پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳، مدیاتک دایمنسیتی ۹۴۰۰ یا تراشه سیلیکونی A17 بایونیک اپل باشد.

علاوه‌براین، شایعات گذشته عنوان می‌کردند که تراشه مذکور متشکل از یک هسته Cortex-X4 با عملکرد پردازشی بالا، دو هسته Cortex-A720 با کلاک اسپید بالا، چهار هسته Cortex-A720 دیگر با کلاک اسپید پایین‌تر و چهار هسته Cortex-A520 برای بهره‌وری انرژی خواهد بود؛ اما برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر از مشخصات نهایی پردازنده باید صبور باشیم تا کمپانی سامسونگ اطلاعاتی در این زمینه در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار دهد.

اخبار مرتبط: