در سال‌های اخیر مایکروسافت نگاه ویژه‌ای به دنیای گیمینگ داشته است و برای رسیدن به این هدف می‌خواهد کمپانی اکتیویژن بلیزارد را به‌قیمت ۶۹ میلیارد دلار بخرد.

طی سه‌سال گذشته غول ردموندی همواره تلاش می‌کند تا کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) را برای خرید کمپانی معروف بازی‌های ویدئویی اکتیویژن بلیزارد متقاعد کند؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمیسیون رای مثبتی به این معامله دارد و اگر صورت پذیرد می‌تواند به بزرگ‌ترین معامله در دنیای گیمینگ تبدیل شود.

اگر جزو گیمر‌های حرفه‌ای یا افرادی باشید که اخبار مربوط به این صنعت را دنبال می‌کند متوجه خواهید شد که رقابت شدیدی بین سازندگان بازی‌های ویدئویی برقرار است؛ برهمین‌اساس شرکت‌های بزرگی مانند سونی، نینتندو و از همه مهم‌تر سازمان رقابت‌ و بازار بریتانیا اجازه نمی‌دهند این معامله صورت بگیرد. کمیسیون فدرال آمریکا اعلام کرده بود که از طریق استناد به بند‌های قانونی قصد دارد جلوی چنین معامله‌ای گرفته شود؛ اما به‌تازگی یک قاضی فدرال و اتحادیه اروپا رای موافق به خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت دادند.

جیم رایان، مدیرعامل کمپانی سونی پلی‌استیشن، در گزارشی برای جلسه دادگاه فدرال با موضوعیت قرارداد اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت نوشت: «شرکت سونی نمی‌تواند جزئیات محرمانه کنسول آینده سونی را با توسعه‌دهندگان اکتیویژن بلیزارد به اشتراک بگذارد؛ چراکه این کمپانی قصد دارد با رقیب دیرینه سونی ادغام شود». رایان در ادامه افزود نمی‌توانیم به‌سادگی اجازه دهیم رقیب‌مان در قلب کمپانی نفوذ کند و اسرار دستگاه‌های ما را به‌سرقت ببرد.

براساس برخی گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد که دادگاه اف‌تی‌سی قصد دارد بازار بازی‌های ویدئویی را رقابتی کند؛ از طرف دیگر سازمان رقابت و بازار بریتانیا نیز نگرانی‌های خود را در مورد بازی‌های گیمینگ ابری و کمپانی کوچک عنوان کرد که ممکن است از چنین معامله‌ای خسارت‌های جبران‌ناپذیری متحمل شوند.

راه برای خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باز شد

البته باوجود رای مثبت از سوی دادگاه فدرال و اتحادیه اروپا، مایکروسافت از نظر قانونی نمی‌تواند روند خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد را تکمیل کند؛ همچنین اعلام شد که تصمیم نهایی درباره پرونده مذکور هفته آینده ۱۸ ژوئیه برابر با ۲۷ تیر در دادگاه فدرال گرفته می‌شود و وکلای مایکروسافت از این فرصت بهترین استفاده را برای متقاعد کردن دادگاه به دادن رای مثبت می‌کنند.

کنسول ایکس‌باکس با کمبود بازی‌های انحصاری مواجه است که می‌تواند با خرید اکتیویژن بلیزارد تا حد زیادی بهبود یابد. سازمان رقابت و بازار بریتاینیا می‌گوید تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های جدید نشان می‌دهد انحصاری کردن بازی‌هایی نظیر کال‌آف‌دیوتی، کندی کراش و وارکرافت به‌ضرر مایکروسافت تمام خواهد شد، درصورتی‌که با فروش انحصار بازی‌های این شرکت به سونی و سایر رقبا می‌تواند درآمد هنگفتی داشته باشد.

در ماه‌های اخیر، مایکروسافت از ابزار مختلفی برای خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد استفاده کرده است. دراین‌راستا، غول ردموندی اعلام کرد قراردادی با کمپانی تایوانی انویدیا برای ساخت بازی‌های ویدئویی ایکس باکس مانند کال‌آف‌دیوتی به‌امضا رسانده است؛ این قرارداد می‌تواند به‌عنوان اولین گام مایکروسافت برای کاهش نگرانی‌های قانون‌گذاران درباره افت رقابت در بازار باشد.

علاوه‌براین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بروکسل پایتخت بلژیک مایکروسافت اعلام کرد این معامله به‌زودی انجام می‌شود و غول ردموندی می‌تواند با به‌کارگیری فناوری‌های لازم در اکتیویژن بلیزارد انحصار بازی‌های ویدئویی را در دست بگیرد. پس از صحبت‌های اسمیت، مدیرعامل سونی پلی‌استیشن عنوان کرد که سونی از تمامی توان خود برای جلوگیری از چنین معامله‌ای استفاده می‌کند.

مدیرعامل مایکروسافت در توییتر چنین نوشت: «طی قراردادی ۱۰ ساله انحصار بازی کال‌آف دیوتی بدون حذف محتوا و ویژگی‌ها به پلتفرم نینتندو داده می‌شود». در ادامه اسمیت افزود ما متعهد هستیم بازی‌ کال‌آف‌دیوتی یا هر بازی دیگری که در مالکیت قانونی این شرکت قرار دارد را برای سایر پلتفرم‌ها و کمپانی‌ها منتشر کنیم تا پلیر‌های بیشتری از بازار بازی‌های ما بهره‌مند شوند. کارشناسان براین‌‌ باورند که صحبت‌های اسمیت برای کاهش نگرانی‌های قانون‌گذاران، دادگاه فدرال و سازمان رقابت و بازار بریتیانا عنوان شده است و احتمال دارد حقیقت امر چیز دیگری باشد.

کشمکش‌ها برای خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت وارد چهارمین سال می‌شود و سونی با تمام توان قصد دارد جلوی این معامله را بگیرد. چندی پیش وکلای سونی غول ردموندی را به «جاسوسی آشکار» متهم کردند و از دادگاه فدرال خواستند شکایت به‌ این پرونده با جدیت بیشتری دنبال شود. درپی این شکایات و اتهامات، مدیرعامل اکتیویژن طی مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد سونی همواره تلاش می‌کند رابطه شرکت‌های دیگر را به‌هم بزند تا خود به رهبر تمام عیار بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

اخبار مرتبط: نوجوان چینی ۶۴ هزار دلار خرج بازی‌های موبایلی کرد