تردز اپلیکیشن شبکه اجتماعی جدیدی است که به تازگی عرضه شده و به‌عنوان رقیب توییتر شناخته می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت‌های توییتر و تردز بپردازیم.

شرکت متا پیام‌رسان تردز را برای رقابت با توییتر طراحی و پنج‌شنبه گذشته این اپلیکیشن را عرضه کرد. از آنجا که این اپلیکیشن مورد پسند کاربران قرار گرفت به سرعت تعداد کاربرانش به ۱۰۰ میلیون رسید. این اپ در حالی در دسترس کاربران قرار گرفت که ۱۶ سال از انتشار توییتر می‌گذرد. به صورت کلی شباهت‌های زیادی بین این دو شبکه اجتماعی وجود دارد، با این حال تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود که در ادامه به ۵ مورد از مهم‌ترن آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه‌های توییتر و Threads

دسترسی

۱۶ سال پیش وب‌سایت توییتر منتشر شد و از آن موقع طرفداران زیادی را به خود جذب کرد، اما متوقف نشد و به‌سرعت اپلیکیشن‌های موبایلی اندروید و iOS آن هم منتشر شدند.

سرویس تردز فقط در قالب اپلیکیشن قابل استفاده است؛ یعنی فقط از طریق گوشی‌ موبایل می‌توان نسخه اندروید یا iOS آن را نصب کرد و امکان دسترسی به آن از طریق لپ‌تاپ وجود ندارد. البته این مسئله ممکن است در آینده با عرضه شدن نسخه تحت وب تردز تغییر کند، اما در حال حاضر این برتری برای توییتر وجود دارد.

ثبت نام در Twitter و Threads

حساب کاربری

برای ورود به حساب کاربری توییتر چندین روش وجود دارد؛ گزینه‌های ایمیل، شماره تماس و نام کاربری برای ورود به حساب شخصی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اکانت به صورت مستقل عمل می‌کند و همچنین وابستگی به اپلیکیشن دیگری وجود ندارد.

تردز مستقیم به حساب اینستاگرام همگام و متصل می‌شود. در حال حاضر روشی برای ورود به حساب کاربری تردز بدون ورود به اینستاگرام وجود ندارد. در صورت حذف حساب کاربری تردز، حساب اینستاگرام کاربر هم حذف می‌شود. در حال حاضر تنها گزینه، غیرفعال کردن اکانت تردز در دسترس است.

هزینه

تا قبل از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ثبت حساب کاربری و استفاده از توییتر رایگان بود. اما از زمانی که ماسک مالک توییتر شد، این شرکت در تلاش بوده است تا با استفاده از اشتراک سرویس توییتر بلو درآمدزایی کند که باعث شده محدودیت‌های زیادی گریبان‌گیر کاربران عادی شود.

متا هم مسیر مشابهی را برای اینستاگرام در پیش گرفت و کاربران برای استفاده از تیک آبی باید آن‌را خریداری کنند. با توجه به متصل بودن سیستم حساب‌های تردز و اینستاگرام، کاربران برای مشاهده تیک آبی تردز باید آن را از طریق اینستاگرام دریافت کنند. هر دو سرویس با حدود قیمت ۸ دلار عرضه شده اما توییتر بلو علاوه بر تیک آبی رنگ، قابلیت‌های دیگری مانند استفاده بدون نمایش تبلیغات، نوشتن توییت با محدودیت ۲۵ هزار کاراکتری به‌جای ۲۸۰ کاراکتری و مشاهده روزانه ۸ هزار توییت به‌جای ۸۰۰ توییت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

پست های چند رسانه ای در Threads

ارسال محتوا

هر دو پلتفرم دسترسی ارسال عکس، فیلم و لینک وب را به کاربران می‌دهند. همچنین قابلیت ارسال گیف در هر دو پلتفرم وجود دارد. اما کاربران برای ارسال گیف در تردز باید اول آن را ذخیره کنند. همچنین در تردز مانند اینستاگرام می‌توانید در یک پیام ۱۰ فایل (عکس، فیلم) به اشتراک بگذارید اما در توییتر تنها ۴ فایل در هر پیام قابلت اشتراک‌گذاری دارد.

محدودیت کاراکتر و ارسال پیام مستقیم در Threads

محدودیت کاراکتر و پیام

در ابتدا توییتر با محدودیت ۱۴۰ کاراکتر منتشر شد. با این محدودیت کاربران مجبور به خلق راه‌های خلاقانه برای بیان احساسات خود شدند. سپس این محدودیت به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت و کاربران توییتر بلو هم محدودیت ۲۵ هزار کاراکتری دارند.

تردز محدودیت ۵۰۰ کاراکتری دارد که به نظر عدد مناسبی می‌رسد، اما مسئله اصلی، نبود سیستمی برای ارسال پیام فقط به یک نفر در تردز است. DM یا پیام شخصی توییتر این قابلیت را به کاربرانش می‌دهد تا به‌صورت خصوصی با هم در ارتباط باشند.

در تردز قابلیت جستجو حساب کاربری وجود دارد، اما به جز آن نمی‌توانید محتوای مورد نظر را پیدا کنید. هنوز هشتگ‌ها در تردز معرفی نشده‌اند و فضای تردز، پیام‌های همه کاربران را صرف نظر از دنبال کردن آن‌ها به نمایش می‌گذارد. اما توییتر دو مدل ارائه محتوا دارد؛ در مدل اول بر اساس محتوای مشاهده شده و در مدل دوم بر اساس افراد دنبال‌کننده، محتوای جدید به نمایش در می‌آید.

همچنین هنگام پیمایش محتوا در تردز پیام‌های تبلیغاتی به نمایش در نمی‌آیند، اما احتمالا در آینده این مسئله هم تغییر خواهد کرد.

در نهایت گفته می‌شود تردز هنوز فاصله زیادی برای تبدیل شدن به شبکه‌ای موفق مانند توییتر دارد. البته این مسئله به دلیل تازه بودن تردز است و در آینده و پس از عرضه چند به‌روزرسانی، اغلب مشکلات اصلی آن هم حل خواهد شد.

خبر مرتبط: لوگو تردز از علامت @ گرفته شد